ניהול הקורס

מערכת: 2020/21 moodle2 HUJI
קורס: אתר ההדרכה
ספר: ניהול הקורס
הודפס על-ידי: Guest user
תאריך: 11/05/2024, 06:30

תחילת העבודה

לכל קורס באוניברסיטה ישנו אתר במערכת המוודל. סגל ההוראה ורשימת הסטודנטים של הקורס מוזנים באופן אוטומטי לאתר הקורס עם הרשאות מתאימות (מורה / סטודנט) ממערכות המידע של האוניברסיטה. סגל ההוראה בקורס יכול לערוך את תוכן אתר הקורס: להוסיף לו תכנים ופעילויות, ואילו הסטודנטים יכולים לצפות בתכנים ולהשתתף בפעילויות האלה. להלן הסברים לכמה מהפעולות הבסיסיות ביותר שיש להכיר בתחילת העבודה על אתר הקורס שלכם.

שימו לב! בשביל לערוך את העמוד הראשי של הקורס עליכם להפעיל "מצב עריכה" בכפתור משמאל למעלה.

כדאי לדעת! ניתן להחליף את שפת הממשק של המערכת בכל רגע ע"י בחירה בשפה הרצויה מסרגל הניווט בחלק העליון של הדף (אלא אם אפשרות זו בוטלה באופן מקומי, כמו באתר הדרכה זה).


העלאת קבצים

לאחר שמפעילים את העריכה באתר הקורס, ניתן לגרור לתוך הדף קבצים מהמחשב האישי, והם יתווספו לדף הבית של הקורס. כל קובץ שנוסיף יצטרף בסוף יחידת ההוראה שאליה גררנו אותו, ואם מדובר בקובץ בשימוש נפוץ (PDF, מצגת וכד') הוא גם יקבל צלמית תואמת. לאחר שסיימנו להעלות את הקבצים ניתן לכבות את מצב עריכה.


סידור התוכן באתר

כדי לארגן את התכנים שהוספתם ביחידות ההוראה (או להעבירם מיחידת הוראה אחת לאחרת), עליכם להפעיל עריכה ואז לגרור את הפריטים באמצעות הצלב הקטן שמופיע מימינם, או ללחוץ על הצלב הזה ולבחור את המיקום המבוקש מהרשימה.


הוספת יחידות הוראה

עם התקדמות הקורס תרצו להוסיף יחידות הוראה נוספות. פעולה זו מתבצעת ישירות מהדף הראשי, כאשר מצב עריכה מופעל. בתחתית הדף ישנו כפתור הוספת נושאים, לחיצה עליו תפתח חלון שבו תבחרו כמה יחידות להוסיף לקורס. לאחר השמירה יתווספו יחידות ריקות לקורס לפי המספר שביקשתם.


עריכת התוכן באתר

כדי לשנות את שמות היחידות או הפריטים באתר הקורס, הפעילו מצב עריכה, ולחצו על העיפרון הקטן המופיע ליד הפריט שאותו תרצו לערוך. בסיום הקישו Enter לשמירה. באמצעות תפריט העריכה שבצדו השמאלי של כל פריט ניתן למחוק פריטים שאין בהם צורך (מחיקה של יחידת הוראה תמחק את כל התוכן שלה).


ישנן דרכים נוספות ושונות לארגן את תוכן הקורס, כדאי ללמוד להכיר אותן כדי לשקף את מבנה הקורס באופן ויזואלי בצורה הטובה ביותר.

הפיכת הקורס לזמין

בפעם הראשונה שבה תיכנסו לאתר הקורס שלכם הוא יופיע עדיין במצב לא זמין לסטודנטים (תוכלו לראות זאת בצבע האפור של שם הקורס בראש הדף). כדי שהסטודנטים יוכלו לצפות בו עליכם להפוך אותו לזמין (רצוי לאחר שסיימתם לערוך אותו באופן ראשוני). הפיכת הקורס לזמין מתבצעת מתפריט ניהול (בימין המסך) בקישור הגדרות באפשרות Course availability. אחרי שמירת ההגדרות תידרשו לאשר הצהרת מקוריות של החומרים באתר הקורס (כלומר, שלא הפרתם זכויות יוצרים). הפיכת הקורס לזמין תהפוך את שמו בראש הדף לכחול.

משאבים ופעילויות

כל הרכיבים שניתן להוסיף לאתר הקורס מתחלקים לשתי קבוצות: משאבים ופעילויות. משאבים הם כל אותם רכיבים המכילים תוכן סטטי (למשל תוכן טקסטואלי, קבצים להורדה או סרטונים לצפיה), ואילו פעילויות הם רכיבים אינטראקטיביים, בהם הסטודנט נדרש לבצע פעולה כלשהי (למשל, מטלה, בוחן או פורום). אלו ואלו כוללים מספר הגדרות בסיסיות שמופיעות תמיד, לכל רכיב, אותן נלמד להכיר במדריך זה.

במדריך זה:

כל הוספה של רכיב לאתר הקורס מחייבת קודם כל לעבור למצב עריכה (בכפתור מימין למעלה, או במשבצת הניהול של הקורס) ואז לפתוח את תפריט המשאבים והפעילויות ע"י לחיצה על הקישור המופיע בתחתית כל יחידת הוראה "הוספת משאב או פעילות". בתגובה, יפתח התפריט הבא:


תפריט זה מרכז את כל הרכיבים שניתן להוסיף. יש הרבה כאלה, ולכן ישנה שורת חיפוש 1 שתצמצם את האפשרויות כשנתחיל להקליד בה. בנוסף, ישנן לשוניות להפרדה בין סוגי הרכיבים 2 שמאפשרות למקד את החיפוש שלנו בסוג המתאים. על כל רכיב מופיעה קטנה שניתן ללחוץ עליה 3 לקבלת הסבר קצר על הרכיב. עם הזמן, נלמד להכיר אילו רכיבים שימושיים לנו יותר ואילו פחות ונוכל לסמן אותם ב-⭐ 4 בשביל שיופיעו לנו במרוכז בלשונית "מועדף".

כל לחיצה על רכיב כלשהו בתפריט מעבירה אותנו מיד למסך ההגדרות הראשוני שלו. במסך זה יהיו תמיד מספר הגדרות שנדרש למלא בשביל שנוכל לשמור וליצור את הרכיב (מתן שם לרכיב זה המינימום, למעט במקרה של פסקה מעוצבת). הגדרות אלה מסומנות ב-. לאחר שנמלא את המינימום הנדרש נוכל לשמור את הרכיב בכפתור הכחול למטה שמירת שינויים והצגתם בשביל לפתוח את הרכיב מיד (למעט בפסקה מעוצבת, שם אין מה לפתוח) או שמירת שינויים וחזרה לקורס בשביל לחזור לדף הראשי. נוכל תמיד לחזור לדף ההגדרות הזה ממשבצת הניהול של הרכיב (אחרי שניכנס אליו), האפשרות הראשונה תמיד תהיה הגדרות, ותוביל אותנו אל דף ההגדרות הזה.

לכל משאב או פעילות הגדרות יחודיות להם שנסקרות בחלקים המתאימים באתר ההדרכה הזה. בהמשך מדריך זה נסקור את המכנה המשותף הרחב ביותר מבחינת ההגדרות לכל סוגי המשאבים והפעילויות. הגדרות אלה מופיעות תמיד בתחתית מסך ההגדרות של הרכיב.


הגדרות רכיב כלליות

עבור כל רכיב ישנן שלוש הגדרות בסיסיות שניתן לקבוע:

  1. זמינות - האם הרכיב מוצג לסטודנטים בדף הראשי של הקורס או מוסתר. אפשרות זו ניתנת לשליטה גם מתפריט העריכה הנפתח בצמוד לכל רכיב בדף הראשי, והשפעתה זהה. בנוסף, ישנה אפשרות שרכיב יהיה זמין אך מוסתר, ואז סטודנטים יוכלו להגיע אליו רק באופן עקיף ע"י קישור ממקום אחר, ולא מהדף הראשי.

    כדאי לדעת! האפשרות "זמין לסטודנטים, אך אינו מוצג בעמוד הראשי של הקורס" שימושית מאד אם רוצים לשלוט באופן טוב יותר על האופן שבו אתר הקורס נראה. שימוש נבון בבחירה זו מאפשר להשתחרר מהאילוץ שכל רכיב שאנו מוסיפים לאתר הקורס חייב להופיע בדף הראשי, ומאפשר לעצב אותו באופן נקי וברור יותר לסטודנטים (כל הרכיבים עדיין יופיעו למורה תמיד).

  2. קוד זיהוי יחודי - כאן ניתן להכניס שם משתנה לצורך חיוב ציון ע"י נוסחה בגליון הציונים. כיוון שבד"כ אין צורך בכך, וגם הרבה יותר נוח לעשות זאת באופן מרוכז מגליון הציונים, אפשר להתעלם תמיד מאפשרות זו.
  3. שייך ל-subsection - אפשרות זו היא שריד מן העבר שנשאר רק לצרכי תאימות לאחור. ניתן להתעלם ממנה לחלוטין.

אם מדובר בפעילות, תופיע אפשרות נוספת:

  1. מצב קבוצה - מאפשרת לקבוע את מצב הקבוצות עבור פעילות זו. למידע נוסף ראו את המדריך בנושא קבוצות. אם נבחר מצב פעילות בקבוצות נוכל להשתמש בכפתור המופיע מתחת הגדרה זו להוספת הגבלת גישה אוטומטית לפי הקבוצה או אוסף הקבוצות שבחרנו.


הגבלת גישה

הגבלת גישה היא הפיכת משאב או פעילות לזמינים רק בהתקיים תנאים מסויימים. ניתן להגביל את הגישה לסטודנטים לכל רכיב במוודל לפי מגוון רחב של פרמטרים. הגבלת הגישה מאפשרת גם ליצור תלות בין רכיבים שונים כך שרק השלמה או קבלת ציון מספיק ברכיב אחר תאפשר לגשת לרכיב הנוכחי. למידע מפורט ראו את המדריך בנושא זה.


Guest access

"אורחים" הם מי שאינם רשומים לקורס. כברירת מחדל, הקורסים במוודל אינם זמינים לאורחים, ויש לפתוח אפשרות זו ממשבצת ניהול הקורס > משתמשים > שיטות שיוך לתפקיד > גישת אורח שם נוכל לקבוע אילו אורחים יכולים לצפות בתוכן הקורס: משתמשי HUJI, בעלי חשבון במוודל או כל העולם (כפי שאתר זה פתוח לכל העולם ללא צורך בהזדהות).

אחרי שקבענו את ברירת המחדל ברמת האתר, נוכל לצמצם אותה ברמת הרכיב המסוים באמצעות האפשרות Restrict access to למשתמשי HUJI בלבד, או רק למשתמשים רשומים לקורס.


תנאים להשלמת פעילות

מוודל יכול לאפשר לסטודנטים מעקב אחרי ההתקדמות שלהם בחובות ומטלות הקורס. מעקב זה יכול להיות מופעל באופן ידני, כשרות לסטודנט, ויכול להתבצע באופן אוטומטי אם נקבעו תנאי ההשלמה לפעילות מסוימת. למידע מפורט נוסף ראו את המדריך בנושא מעקב השלמה.


תגים

לכל דבר במוודל (משאבים, פעילויות, שאלות במאגר, פרסומים בפורום, רשומות בבסיס נתונים ועוד ועוד) ניתן להצמיד תגים. התגים מאפשרים שליפה מהירה שלתוכן בנושא מסוים, כפי שלמשל תוכלו לעשות זאת בפורום השו"ת של מוודל. ניתן להוסיף איזה תגים שרוצים, וכמה תגים שרוצים, אך חשוב לדעת שהתגים שנוספו בעבר אינם מופיעים לבחירה בעתיד ולכן יש להקליד נכון את שמות התגים בכל פעם.

הגדרות מומלצות לאתר הקורס


משתתפים



הסבר כללי

בקורס במוודל ישנם שתי תפקידים ראשיים - מורה וסטודנט. המורה הוא בעל הרשאת עריכה ויצירת תוכן באתר הקורס, ואילו הסטודנט יכול להשתתף בפעילויות בקורס (כמו הגשת מטלה וביצוע בוחן). ישנן פעילויות שגם מורים וגם סטודנטים יכולים להשתתף בהן, כמו פרסום בפורום. סגל ההוראה ורשימת הסטודנטים לכל קורס מוזנת אוטומטית למוודל מהשנתונט, המכיל את המידע שהתקבל ממערכות הרישום ומהשנתון. כל שינוי בנתוני הרישום לקורס או בסגל ההוראה שלו שמעודכן במערכות אלה מסונכרן אוטומטית למוודל תוך 24 שעות.

את רשימת המורים והסטודנטים בקורס תוכלו לראות בדף המשתתפים בקורס, אליו ניתן להגיע מבלוק הניווט או מבלוק הניהול תחת משתמשים > שיוך לתפקיד:


מסך המשתתפים כולל טבלה המכילה את רשימת המשתתפים ופרטים נוספים עליהם 1, וכן אפשרות לסנן את הרשימה לפי אות ראשונה של שם פרטי או שם משפחה 2, או ע"י שימוש באפשרויות סינון מתקדמות יותר 3. כמו כן, ישנו כפתור המאפשר לצרף משתמשים נוספים לקורס 4 (סטודנטים / מורים). בנוסף מוצג משפר המשתתפים הכולל בקורס (מסומן בצהוב להלן):


נסקור להלן את האפשרויות השונות הזמינות למורה ממסך זה:

פרטי המשתתפים

עבור כל משתתף מוצגים שם מלא, מספר זהות, וכתובת דואל אוניברסיטאית. בנוסף מופיע תפקיד המשתתף בקורס. התפקידים הראשיים האפשריים הם Teacher עבור מורה, TA (Teaching assistant) עבור עוזר הוראה, Grader עבור בודק תרגילים, ו-Student עבור סטודנט. ההבדל בין התפקידים של מורה לעוזר הוראה הוא בעיקר קוסמטי. ההבדל האמיתי היחיד הוא ש-TA לא יכול להקצות תפקיד של Teacher, לבצע עקיפת הרשאה שלו, או להחליף תפקיד אליו. משתמש יוגדר אוטומטית כ-Teacher כאשר הוא מלמד את חלקי הקורס שאינם מוגדרים כ'תרגול', או כאשר הקורס כולו מוגדר כ'תרגול'. משתמש יוגדר אוטומטית כ-TA אם הוא מלמד רק את שעות הקורס המוגדרות כ'תרגול' וישנם עוד קטגוריות בקורס (שיעור, מעבדה וכד').

בעמודה הבאה בטבלה נוכל לראות אם המשתתף חבר בקבוצה כלשהי. ישנן שני סוגים של קבוצות - מערכתיות, המגיעות ממערכות הרישום, וידניות - הנוצרות ע"י סגל הוראה בקורס לצרכים שונים. ע"י לחיצה על העפרון ליד שם הקבוצה נוכל לערוך את השייכות של המשתתף לקבוצות שיצרנו באופן ידני. תוכלו לקרוא עוד על קבוצות במוודל בפרק שמוקדש לכך.

בעמודות הבאה מופיע זמן ההתחברות האחרון של המשתתף לאתר הקורס, ואפשרות להסיר את המשתתף אם הוספתם אותו באופן ידני (בעמודה 'מצב' לא נראה בתמונה לעיל).


סינון מהיר

הסינון המהיר מאפשר לנו לשלוף בלחיצת כפתור את כל המשתתפים שהשם הפרטי או שם המשפחה שלהם מתחיל באות מסוימת. כדי לעשות זאת פשוט נלחץ אל האות הרצויה בשורה המתאימה. ניתן לסמן במקביל לפי האות הראשונה בשם הפרטי וגם בשם המשפחה, אך לא ניתן לסנן לפי יותר מאות אחת, בשביל זה יש לבצע סינון מתקדם.

בדוגמא להלן ניתן לראות סינון של משתתפים ששמם הפרטי מתחיל באות נ' ושם המשפחה שלהם מתחיל באות ז':

את הטבלה ניתן למיין לפמי סדר עולה / יורד של עמודות מסוימות ע"י לחיצה על שם העמודה 1 (היכן שזה אפשרי). בנוסף, ניתן לראות שהוסתרו העמודות דוא"ל ומצב, ע"י לחיצה על כפתור המינוס (-) שמופיע ליד שם העמודה. הלחיצה הופכת את הכפתור ל+ 2 ולחיצה עליו תציג את העמודה שוב. לבסוף, ניתן לאפס את כל השינויים שעשינו בטבלה 3 ולהחזירה למצב המקורי.


סינון מתקדם

אם ברצוננו לשלוף משתתף או מספר משתתפים לפי חתך קצת יותר מורכב, או שילוב של כמה תנאים, נוכל לעשות זאת באמצעות סינון מתקדם. בסינון זה אנחנו מגדירים עבור כל תנאי שלושה מרכיבים:

  • מבנה לוגי - קובע האם לחפש משתתפים שלא עונים לקריטריונים הבאים (אין) , עונים על חלקם (כלשהו) או עונים על כולם (הכל).
  • מידע לסינון - המידע לפיו נרצה לסנן את הרשימה. שלושת השימושיים שברשימה זו הם תפקידים (מורה / סטודנט וכו'), קבוצות (שייכות לקבוצה), ותווים או מילים (בשם המלא, ת"ז או דוא"ל המשתתף).
  • ערכים לסינון - המידע שישמש לסינון, אלה יכולים להיות שם הקבוצה, התפקיד או תווים מתוך השם של המשתתף שאנחנו מחפשים.

לאחר שהגדרנו תנאי באופן מוצלח, נראה את הערכים לסינון (מסומנים בצהוב בתמונה להלן) מופיעים בתיבות אפורות (אותן ניתן למחוק בלחיצה על ה-✖ בתוכן כאשר רוצים לשנות את הסינון). ניתן כעת להפעיל את הסינון 6 או להוסיף תנאי נוסף 4. אם ישנו יותר מתנאי אחד, יש לקבוע גם מה יהיה המבנה הלוגי של צמד התנאים 5.


בדוגמא לעיל, הסינון ישלוף את כל המשתתפים השייכים לקבוצה "שיעור2" וגם לקבוצה "קבוצה B", או ששמם המלא כולל "מיכה" או "טוביה". כלומר, כל מי שעונה לקריטריון השם יבחר ללא חשיבות לאיזו קבוצה הוא משתייך.


שיוך משתמשים לתפקיד

כדי לרשום משתמש לקורס לחצו על כפתור שיוך משתמשים לתפקיד בקורס.

בחלון שייפתח בתפריט "תפקידים והרשאות" 1 - בחרו בתפקיד אותו תרצו להקצות. מורים רשאים למנות משתמשים לתפקידים Teacher, Student, TA או Grader. בשדה החיפוש 2 הקלידו תווים מתוך השם הפרטי, שם המשפחה או כתובת הדוא"ל או את מספר ת"ז של המשתמש אותו אתם מחפשים, ולחצו על חיפוש 3. תופיע רשימה של כל המשתמשים העונים לחיפוש שלכם (אלא אם יש יותר מידי כאלה, ואז תתבקשו לצמצם את החיפוש). אתרו את המשתמש ברשימה ולחצו על שיוך לתפקיד 4 המופיע לצד שמו. לבסוף לחצו על סיום שיוך משתמשים לתפקיד בקורס 5.


כעת תוכלו לראות את המשתמש שהוספתם ברשימת המשתמשים.

כדאי לדעת!
  • ניתן לחפש משתמשים בעברית או באנגלית.
  • חיפוש לפי מספר תעודת זהות יכלול 8 או 9 ספרות.
  • משתמש שאיננו רשום ומעולם לא השתמש במוודל, יאותר רק לפי כתובת דוא"ל מלאה או מספר ת"ז.


תפקידים נוספים שקיימים במערכת הם : Visitor, Secretary, Colleague. משתמש עם אחד התפקידים הללו יכול לצפות בתכני הקורס ולבצע פעולות מסוימות (תלוי בתפקיד) אך אינו נחשב משתתף בקורס. כדי להקצות למשתמש אחד מהתפקידים הללו גשו לבלוק ניהול > משתמשים > בעלי תפקידים מיוחדים.

התפקידים Teacher, Student, TA, Grader, Visitor, Secretary, Colleague הם תפקידים ראשייםמשתמש יכול להיות בעל תפקיד ראשי אחד בלבד. עם זאת, משתמש עם תפקיד ראשי יכול להיות גם בעל תפקיד משני או או יותר.

קבוצות

מוודל מאפשר לחלק את המשתתפים הרשומים לקורס לקבוצות. אפשרות זו שימושית מאד ויכולה להיות בעלת מטרה אדמיניסטרטיבית (כגון חלוקה לקבוצות תרגול) או פדגוגית (כגון חלוקה לצוותי עבודה). הן היצירה והן החלוקה של הקבוצות יכולה להתבצע באופן אוטומטי או ידני, ומאפשרת גמישות רבה מאד בשימוש בהן. המדריך להלן יסביר מהן קבוצות, אין יוצרים אותן ומשייכים להן סטודנטים, וידגים קצת ממה שניתן לעשות איתן אח"כ באתר הקורס.

נושאים:

הסבר כללי

קבוצה במוודל היא אוסף של משתתפים. בד"כ מי שמחולק לקבוצות הם רק הסטודנטים בקורס, אבל לפעמים זה מועיל לצרף לקבוצות אלה גם משתתפים מסגל ההוראה של הקורס (למשל, לכל קבוצת תרגול לשייך את המתרגל הרלוונטי). כל קבוצה בקורס מוגדרת באופן רוחבי - כלומר, היא זמינה בכל פעילות או משאב שהוספנו באתר הקורס, ואין צורך להגדירה מחדש עבור פעילויות שונות (אלא אם מעוניינים בקבוצות שונות). מרגע שהגדרנו קבוצה מסוימת ושייכנו לה משתתפים, גם חברי הקבוצה יוכלו לראות שהם שייכים לקבוצה זו.

באוניברסיטה העברית ישנם שני סוגים של קבוצות במוודל:

  1. קבוצות מערכתיות - קבוצות אלה נוצרות אוטומטית במערכות הרישום, ומעודכנות ישירות לאתר הקורס. דוגמה לקבוצה מערכתית היא קבוצת תרגול או מעבדה שהתלמידים נרשמים אליה במערכת רישום. ניתן לראות בשנתון אילו קבוצות צפויות להיפתח עבור קורס מסוים. עבור כל שורה שמופיעה בשנתון תופיע קבוצה מערכתית עם שם ומספר תואם באתר הקורס. ניתן לזהות קבוצות אלה על פי שמן - הוא תמיד מתחיל במספר (דבר שאינו אפשרי עבור קבוצות ידניות).



  2. קבוצות ידניות - קבוצות שסגל ההוראה בקורס יכול ליצור ולהקצות אליהן משתתפים כרצונו. חשוב לדעת שעל אף שמן, את רוב מה שקשור ביצירת קבוצות אלה והקצאת המשתתפים אלין ניתן לעשות באופן אוטומטי, או לאפשר לסטודנטים לבצע עבור עצמם (אם זה רצוי).

שימו לב! לא ניתן למחוק קבוצה מערכתית או לשנות את המשתתפים בה. היא מתעדכנת אוטומטית מידי לילה ממערכות המידע וכל שינוי שבוצע באופן ידני יבוטל. אם נשנה את שמה של הקבוצה נוכל לערוך את השינויים בה באופן קבוע, ובעדכון הלילה הבא תיווצר קבוצה מערכתית חדשה לצד זו ששינינו את שמה (והפכה לקבוצה ידנית).

לבסוף, ישנם גם "אוספי קבוצות", אשר כשמם כן הם - אוסף של מספר קבוצות. ישנם מספר הבדלים בין מה שניתן לבצע אם קבוצה לעומת אוסף של קבוצות, אבל הרעיון בבסיסו הוא די פשוט, במקום לחזור על אותה פעולה עם כל קבוצה בנפרד, אני יכול לאגד אותן יחד ולבצע פעולה אחת. למשל, אם יש לי חמש קבוצות תרגול ביום שני וחמש קבוצות ביום חמישי וכל אחת צריכה לבצע פעילות מסוימת רק ביום שלה, אני יכול ליצור אוסף לכל יום, ולקבוע הגבלת גישה לפי 'אוסף קבוצות' ותזמון מתאים.


יצירת קבוצות

יצירת קבוצות כוללת שני שלבים, אשר ניתן לבצע אותם בבת אחת או בנפרד. ראשית, יש ליצור את הקבוצות, ואח"כ יש להקצות אליהן סטודנטים. נסביר תחילה את השיטה הידנית ליצירה והקצאה, ואח"כ נראה מה ניתן לעשות באופן אוטומטי וכיצד.

כדי לטפל בקבוצות בקורס עלינו לגשת למסך הקבוצות דרך בלוק ניהול הקורס > משתמשים > קבוצות:

במסך זה תופיע בחלונית מימין רשימת הקבוצות, ומשמאל (לאחר שנבחר בקבוצה מסוימת) יופיעו החברים בקבוצה שנבחרה. ליד שמה של כל קבוצה, בסוגריים, מופיע מספר החברים בקבוצה:


יצירת קבוצה ידנית

כדי ליצור קבוצה חדשה, נלחץ על יצירת קבוצה 1 מתחת לרשימת הקבוצות. במסך שיפתח עלינו לתת שם לקבוצה, ואם נרצה נוכל להוסיף תיאור שמסביר מי הם החברים בקבוצה זו (למשל, כל מי שיוצאים לסיור במקצה הראשון). מומלץ לשמור את שם הקבוצה קצר וללא מתווים מיוחדים, כדי למנוע בעיות בהמשך, ואת המידע הנוסף לכתוב בתיאור. אם נרצה לאפשר מסרים בין חברי הקבוצה (במערכת המסרים של מוודל) נוכל לאפשר זאת ע"י קביעת האפשרות מסרים בקבוצות ל"כן". יתר האפשרויות במסך זה לא שימושיות בקורסים רגילים בד"כ. לאחר שנלחץ על שמירת שינויים (למטה) נחזור למסך הקודם ונוכל לראות שנוספה קבוצה חדשה עם 0 חברים.

הוספת חברים לקבוצה מתבצעת ע"י בחירת הקבוצה מהרשימה ולחיצה על הוספת/הסרת משתתפים מקבוצה 2. במסך שיפתח נראה בצד ימין את חברי הקבוצה הנוכחיים (בקבוצה שזה עתה יצרנו לא נראה אף אחד), ובצד שמאל משתתפים בקורס שניתן לצרף לקבוצה. בין שתי החלוניות ישנם כפתורי הוספה והסרה המאפשרים להעביר משתתפים לתוך הקבוצה ומחוצה לה (אחרי שבחרנו אותם בחלונית המתאימה). בסיום שיוך המשתתפים נלחץ על חזרה לקבוצות מתחת לרשימת חברי הקבוצה.

כדאי לדעת! ניתן לבחור מספר משתתפים ברצף ע"י החזקת מקש Shift לחוץ ולחיצה על הראשון והאחרון בהם, או מספר משתתפים שלא ברצף ע"י לחיצה והחזקה של Ctrl ולחיצה על כל אחד מהמשתתפים שרוצים לצרף.

זהו! יש לנו קבוצה מוכנה עם חברים בתוכה. ניתן לערוך את חברי הקבוצה בכל עת לפי אותן ההוראות שלעיל, וכן ניתן לערוך את שם ותיאור הקבוצה בלחיצה על עריכת הגדרות הקבוצה 3, או למחוק אותה בלחיצה על מחיקת הקבוצה שנבחרה 4.


יצירת קבוצות אוטומטית

אם אנו מעוניינים ליצור מספר קבוצות יחד לפי שם סוֹדר כלשהו (כמו צוות-1, צוות-2...) אנו יכולים ליצור אותן בפעולה אחת מבלי להידרש ליצירה פרטנית של כל אחת מהן. אם נרצה נוכל גם לבצע הקצאה אוטומטית של הסטודנטים לקבוצות אלה באופן אקראי או אחר.

נתחיל בגישה למסך הקבוצות ולחיצה על יצירת קבוצות אוטומטית, אשר תפתח לנו את מסך שבו עלינו לקבוע את ההגדרות הבאות:


  • תבנית שמות הקבוצות - אפשר לבחור באיזו תבנית שרוצים, אבל היא חייבת לכלול סימן אחד (ורק אחד) של @ או #. סימן זה יתורגם לאות (באנגלית) אם נכתוב @, או מספר אם נכתוב #, ובשני המקרים האות/מספר יקודמו באופן אוטומטי לפי מספר הקבוצות שניצור. למשל, אם התבנית שנכתוב היא "שלשה-@" שמות הקבוצות שיתקבלו הם (שלשה-A, שלשה-B, שלשה-C...).
  • מנגנון יצירת הקבוצות - ניתן ליצור קבוצות באופן אוטומטית לפי מספר החברים בכל קבוצה, או לחילופין לפי כמות הקבוצות הרצוי. בשדה יצירה אוטומטית מבוססת לפי חלוקה של נקבע באיזה מנגנון אנחנו מעוניינים. אח"כ בשדה כמות חברים או כמות קבוצות נקבע את המספר הרצוי. אם בחרנו כמות קבוצות מספר זה יהיה מספר הקבוצות שייצרו ואם בחרנו חברים בכל קבוצה אז מספר הקבוצות יתאים את עצמו כך שמספר החברים בכל קבוצה יהיה זהה למה שרשמנו כאן. ניתן לקבוע מה לעשות עם השארית כאשר לא ניתן לחלק את המשתתפים באופן שווה לקבוצות, ראו להלן את סעיף 6.
  • מסרים בקבוצות - אם נאפשר שליחת מסרים בקבוצות אז החברים בקבוצה יוכלו לשלוח מסר לכל חברי הקבוצה שלהם במרוכז ע"י שימוש בתיבת המסרים של מוודל:



  • בחירת משתתפים להקצאה - בחלק זה נוכל לבחור אלו משתתפים יש להקצות לקבוצות. תחילה נגדיר את התפקיד הרצוי (עפ"י רוב זה יהיה Student), אח"כ נקבע אם להגביל את הקצאת החברים לכאלה השייכים לאוסף קבוצות או קבוצה מסוימת (אחת שכבר קיימת).
  • מנגנון ההקצאה - נבחר כיצד יש לבצע את הקצאת המשתתפים שעונים לקריטריונים לעיל לקבוצות, אקראית, לפי סדר אלפביתי של שם פרטי או שם משפחה, או לפי סדר מספרי תעודות הזהות.
  • אפשרויות נוספות להקצאה - אם בחרנו ליצור קבוצות לפי מספר חברים, נוכל לקבוע מה לעשות עם השארית במקרה של חלוקה לא שווה. סימון האפשרות מנע קבוצה קטנה אחרונה ב-☑ יחלק את השארית בין הקבוצות הקיימות, כך שחלק מהקבוצות יהיו עם משתתף אחד יותר ממה שהגדרנו מראש. אם לא נסמן אפשרות זו, הקבוצה האחרונה שתיווצר תכיל את השארית (ותהיה קטנה מכל יתר הקבוצות).
    בנוסף אנו יכולים לקבוע שיש להקצות רק משתתפים שאינם חברים כבר בקבוצה כלשהי ע"י סימון ה-☑ ליד האפשרות התעלם ממשתמשים בקבוצות. את האפשרות תכלול רק הרשמות פעילות כדאי להשאיר מסומנת בכל מקרה, אין לה הרבה משמעות בקורסים רגילים.
  • אוסף קבוצות - מומלץ להכניס את כל הקבוצות החדשות שיצרנו לתוך אוסף קבוצות חדש, ולתת לו שם בהתאם. זה לא יזיק, לפעמים אף הכרחי בקביעת הגדרת הקבוצות של פעילויות מסוימות.

משסיימנו להגדיר את אופן יצירת הקבוצות, נלחץ על תצוגה מקדימה 8 כדי לראות את התוצאה הצפויה לפני שתיושם בפועל:

נוכל לבחון את מספר הקבוצות 1 ומספר החברים בכל קבוצה 2, שמות הקבוצות 3 ואופן הקצאת החברים 4 (לפי רשימת המשתתפים המופיעה עבור כל קבוצה). אם הכל לשביעות רצוננו, נלחץ על שמירה, והקבוצות יוווצרו.


יצירת קבוצות ריקות לפי רשימה

אם אנו מעוניינים ליצור מספר קבוצות ריקות, מבלי להקצות אליהן סטודנטים, אבל לתת להן שמות שאינם זהים למעט מספור (למשל, ליצור קבוצות לפי רשימת נושאים, או תאריכים) אנו עדיין יכולים לעשות זאת באופן אוטומטי ע"י לחיצה על יבוא קבוצות (הכפתור התחתון במסך הקבוצות).

את רשימת שמות הקבוצות עלינו להכי בקובץ CSV. זהו למעשה קובץ טקסט פשוט שהשורה הראשונה בו היא המילה groupname ואחריה מופיעים שמות הקבוצות בשורה נפרדת לכל שם. כששומרים את הקובץ חשוב להקפיד לשמור אותו עם סיומת CSV 1, ובקידוד UTF-8 (במיוחד אם הוא כולל שמות בעברית) 2:

לחילופין, ניתן להוריד את התבנית בקישור הזה, לפתוח אותה בעורך טקסט, לשנות מה שנדרש ולשמור.

את הקובץ שהכנו נגרור לתוך החלונית ליבוא, ונלחץ על יבוא קבוצות.

כדאי לדעת! אפשרות זו שימושית במיוחד בשילוב עם הפעילות "תלמידים בוחרים קבוצה" שבה התלמידים משבצים את עצמם לקבוצות שיצרנו.

רישום לקבוצות לפי קובץ

במידה ויש לנו רשימה מוכנה של חלוקת של התלמידים לקבוצות, ניתן לערוך אותה לקובץ CSV ולבצע את השיוך באופן אוטומטי.

שימו לב! בשיטה זו אנו צריכים ליצור קודם את הקבוצות באחת הדרכים לעיל. רק השיוך לקבוצה מבוצע אוטומטית, ואם הקבוצה לא קיימת מראש אז השיוך לא יתבצע.


אוספי קבוצות

כפי שניתן לאגד יחד סטודנטים לקבוצות, כך ניתן לאגד קבוצות ל"אוסף קבוצות" (אין עוד רמה היררכית של קיבוץ). ככלל, מומלץ להשתמש באוספי הקבוצות בשביל לארגן את הקבוצות באתר הקורס. לאוסף קבוצות יש שתי מטרות עיקריות: האחת, לאפשר קביעת הגדרות באופן מרוכז למספר קבוצות מבלי לחזור על הפעולה מספר פעמים, והשניה (בפעילויות מסוימות), להגדיר אילו קבוצות רלוונטיות בהקשר מסויים. למשל, כאשר מגדירים מטלה להגשה בקבוצות, אוסף הקבוצות יגדיר מהי הקבוצה הרלוונטית למטלה במידה וסטודנט חבר ביותר מקבוצה אחת.

כדי ליצור אוסף קבוצות חדש יש לגשת ללשונית אוספי קבוצות וללחוץ על יצירת אוסף-קבוצות 1. במסך שיפתח ניתן שם לאוסף הקבוצות ונלחץ על שמירת השינויים. כעת יש לנו אוסף קבוצות חדש, וניתן 2 לערוך את שמו ע"י לחיצה על , לצרף אליו קבוצות ע"י לחיצה על , או למחוק אותו בלחיצה על (פעולה זו אינה מוחקת את הקבוצות בתוכו). בנוסף ניתן לראות כמה פעילויות משויכות לכל אוסף קבוצות 3.

אפשר לעבור ללשונית סקירה כללית כדי לקבל פירוט מלא של אוספי הקבוצות, הקבוצות שבתוכם והמשתתפים שבתוך כל קבוצה (או שלא בתוך אף קבוצה).


שימוש בקבוצות

בכל פעילות במוודל שמאפשרת שימוש בקבוצות נוכל לקבוע בהגדרות הפעילות תחת החלק הגדרות רכיב כלליות את מצב הקבוצה ואת אוסף הקבוצות:

  • מצב הקבוצה - קובע כיצד תשפיע החלוקה לקבוצות על הפעילות. "אין קבוצות" משמעו שלקבוצות אין משמעות בפעילות זו. בחירה ב"קבוצות נפרדות" תגרום לכך שמשתתפי כל קבוצה יוכלו לראות רק את חבריהם לקבוצה במסגרת הפעילות. הפעילות למעשה תתקיים באופן נפרד לכל קבוצה (אך מבלי ליצור עותק של הפעילות עצמה). אם נבחר ב"קבוצות נראות" נקבל מצב ביניים, שבו כל קבוצה יכולה לפעול (לפרסם, להגיב וכד') רק במסגרת הקבוצה שלה, אבל יכולה לראות מה עושות כל יתר הקבוצות.
  • אוסף קבוצות - מגביל את ההשתתפות בפעילות רק לקבוצות מתוך אוסף מסוים. מי שאינו חבר בקבוצה מתוך אוסף זה יוכל לצפות בתכנים רק אם מצב הקבוצה הוא "קבוצות נראות". אם בוחרים את מצב הקבוצה ל"אין קבוצות" אז לאוסף הקבוצות אין משמעות.

כדאי לדעת! בהגדרות הקורס (במשבצת ניהול הקורס) ניתן לקבוע את ברירת המחדל לפעילויות בקורס, ע"מ שלא נצטרך לעדכן הגדרה זו בכל פעם מחדש אם היא זהה ברוב הפעילויות בקורס.

אופן העבודה עם קבוצות וההשפעה שלהם על כל פעילות מעט שונה, ולא יסקר במדריך זה אלא תחת המדריכים של הפעילויות הרלוונטיות. תחת זאת נביא כאן כמה דוגמאות כלליות לשימוש יעיל בקבוצות:

  • חלוקה לקבוצות עבודה במסגרת מטלה להגשה מאפשרת לכל קבוצה להגיש פעם אחת, ומעכנת את הציון באופן אוטומטי לכל חברי הקבוצה.
  • הפרדת פורום לכמה קבוצות דיון, מאפשרת ניהול של פעילות אחת (ופרסום הודעות לכלל המשתתפים אם יש צורך) תוך כדי שמירה על דיון במסגרות נפרדות. ע"י קביעה מתאימה של מצב הקבוצה ניתן להחליט אם הקבוצות יכולות לראות זו את עבודתה של זו.
  • הפעלת מצב קבוצה כלשהו (נפרדות או נראות) בבוחן אמנם חסר משמעות מבחינת הסטודנטים, כיוון שלא ניתן לבצע בוחן בקבוצות. אבל בקורס עם הרבה משתתפים זו יכולה להיות דרך יעילה לסנן את תוצאות הבוחן לפי קבוצות, או לקבוע הגדרות מותאמות למשתמשים מסוימים כמו בעלי הארכת זמן או מגישים באיחור.

בדיקת הקורס

ישנן שתי דרכים לבדוק איך הקורס נראה עבור הסטודנט. החלפת תפקיד או כניסה עם משתמש בדיקה. החלפת תפקיד ל'סטודנט' פשוטה יותר אך מאפשרת לראות רק איך אתר הקורס מוצג לסטודנטים, ולא להשתתף בו באופן פעיל. כניסה עם משתמש בדיקה מעט יותר מורכבת אבל מהימנה יותר ומאפשרת לבדוק את כל ההיבטים של אתר הקורס.

במדריך זה:
החלפת תפקיד

החלפת תפקיד ל'סטודנט' מאפשרת לראות אילו משאבים ופעילויות באתר הקורס מוצגים לסטודנטים, אך אינה מאפשרת השתתפות פעילה. לדוגמא, לא ניתן להגיש מטלה או להשיב על בוחן כסטודנט. זו דרך מהירה לבדוק את הנראות של האתר, שזמינה ללא צורך בהגדרות נוספות.

ניגשים לתפריט הפרופיל (זה שנפתח כאשר לוחצים על השם שלכם בסרגל הניווט), בוחרים בהחלפת תפקיד ל... 1, ובתפריט שיופיע בדף החדש 2 בוחרים בתפקיד Student. כעת תוכלו לראות שתחת שמכם מופיע חיווי 3 שאתם צופים באתר כסטודנטים:



הוספת משתמש בדיקה לקורס

הדרך המהימנה ביותר לבדוק את איך האתר שלכם נראה ומתפקד היא באמצעות משתמש בדיקה. משתמש הבדיקה למעשה מתפקד כסטודנט פיקטיבי, ומאפשר לנו לחוות ולהתנסות בכל מה שהקורס מציע כאילו היינו סטודנטים. כדי להתחיל להשתמש במשתמשי בדיקה יש ראשית לצרף אותם לקורס כסטודנטים (גם אם כבר צרפנו אותם במוודל הרגיל) ואח"כ לקבוע להם קוד כניסה לקורס. מתחילים בדיוק כפי שמצרפים כל סטודנט אחר באופן ידני:

  1. ניגשים למסך המשתתפים
  2. לוחצים על שיוך משתמשים לתפקיד בקורס
  3. מוודאים שהתפקיד המופיע בחלונית העליונה 1 הוא Student
  4. בתיבת החיפוש כותבים "test" 2 ולוחצים על חיפוש 3
  5. תופיע רשימה של משתמשים, כאשר הראשונים מביניהם הם Test Uesr 1 עד Test User 5. לוחצים על הכפתור שיוך לתפקיד 4 שמופיע לידם. אפשר להגדיר עד חמישה משתמשי בדיקה.
  6. לוחצים על סיום שיוך המשתמשים לתפקיד בקורס 5.


כעת עלינו לקבוע קוד כניסה לקורס שיאפשר רק לנו להיכנס לקורס באמצעות משתמש הבדיקה (סיסמת ההתחברות למוודל של משתמשי הבדיקה ידועה לכולם ולכן נדרשת סיסמה נוספת כדי למנוע כניסה לא רצויה לקורס שלנו). לשם כך ניגש לדף הגדרות הקורס, ובחלק משתמשי בדיקה נכתוב קוד כלשהו שישמש כקוד כניסה 1 ונשמור את השינויים 2:



זהו! מעתה יש לכם בקורס משתמש(ים) חדש שתוכלו לבדוק איתו את תוכן קורס. על פעולה זו יש לחזור רק פעם אחת בכל קורס, המשתמשים יישארו רשומים עד שתחליטו להסיר אותם.


כניסה עם משתמש בדיקה

כדי להתחבר מומלץ לפתוח דפדפן נפרד (או חלון גלישה בסתר ע"י לחיצה על Ctrl+Shift+N), לגלוש לכתובת של מוודל, וללחוץ על הכפתור כניסה לביה"ס להנדסה:


במסך ההזדהות שיופיע:

  • בשם המשתמש נקליד test1 (או test2 - test5, לפי מי שרשמנו לקורס).
  • בסיסמה נקליד את התו נקודה .
  • נלחץ על התחברות.



לאחר הזדהות מוצלחת נחזור למסך הראשי ומשם ננוט לקורס שלנו כפי שאנחנו עושים תמיד, ע"י הקלדת מספרו בתיבת החיפוש, לחיצה עליו בתפריט בלוק הניווט או כל דרך אחרת שחביבה עליכם:


לפני שנוכל להיכנס לאתר הקורס יופיע מסך הזדהות נוסף, שמבקש להכניס את קוד הכניסה לקורס שלנו שקבענו לעיל, ואחרי שנכניס אותו נעבור לקורס עצמו:


חשוב לזכור! אם ברצונכם לבדוק פעילות שנמצאת במצב מוסתר (ואינה זמינה לסטודנטים) עליכם להקצות למשתמש הבדיקה תפקיד נוסף של עיני רנטגן (מרשימת התפקידים המשניים).

כדאי לדעת! משתמשי בדיקה לא יכולים לרשום את עצמם לקורסים ב'רישום עצמי'. בשביל לבדוק את המנגנון הזה יש צורך במשתמש אמיתי שאינו רשום לקורס עדיין.

מעקב השלמה

מוודל יכול לאפשר לסטודנטים מעקב אחרי ההתקדמות שלהם בחובות ומטלות הקורס. מעקב זה יכול להיות מופעל באופן ידני, כשרות לסטודנט, ויכול להתבצע באופן אוטומטי אם נקבעו תנאי ההשלמה לפעילות מסוימת. בשילוב עם הגבלת גישה, אפשרות זו יכולה להיות שימושית ביותר ע"מ להכתיב את אופן ההתקדמות הרצוי בקורס, מבלי לדלג על רכיבים הכרחיים.

כדי להשתמש באפשרות למעקב השלמה יש לתחילה לוודא שהיא מופעלת בדף הגדרות הקורס, תחת החלק מעקב השלמה:


באפשרות מעקב השלמה זמין? נבחר ב"כן" 1. ונשמור את השינויים (בכפתור הכחול למטה). בחירה זו גם תוסיף לנו לתפריט ניהול הקורס את דו"ח השלמות פעילות וכן את הדף לקביעת תנאי השלמת הקורס 2. דף זה שימושי בעיקר ע"מ לקבוע את ברירות המחדל לפעילויות חדשות שניצור, וכן כדי לשנות באופן גורף את תנאי ההשלמה של מספר פעילויות.

המידע על התנאים להשלמת הפעילות מופיע כברירת מחדל בעמוד הראשי של הקורס ליד שם הפעילות, וכן בתוך דף הפעילות עצמה מתחת לשם הפעילות. הנה דוגמה מתוך פורום:


ניתן להסתיר את המידע על התנאים להשלמה אוטומטית מהדף הראשי (בד"כ כדי לשמור אותו מצומצם ונקי יותר) ע"י שינוי הקביעה בשדה תצוגת תנאים להשלמת פעילות 3 ל"לא". המידע הזה יוסתר מהדף הראשי של הקורס (אבל לא מדפי הפעילויות עצמן). מעקב השלמה ידני ( כאשר הסטודנט מסמן בעצמו כאשר השלים את הפעילות) יופיע תמיד גם בדף הראשי של הפעילות.


הסבר כללי

לאחר שהפעלנו את מעקב ההשלמה, לכל פעילות או משאב במוודל יתווסף החלק תנאים להשלמת פעילות לדף ההגדרות. הדבר הראשון שנצטרך לקבוע בו הוא האם להפעיל מעקב השלמה 1 על פעילות ספציפית זו. לפנינו שלוש אפשרויות:

  1. אל תציין השלמת פעילות - לא יופיע שום חיווי ולא יתבצע רישום אודות השלמת הפעילות.
  2. סטודנטים יכולים לסמן ידנית "השלמת פעילות" - הסטודנטים יוכלו לסמן ב-☑ את הפעילות כאשר יחליטו שסיימו אותה.
  3. הצגת הפעילות כ"הושלם" כאשר התנאים מתמלאים - תופיע רשימה של תנאים אפשריים למעקב בפעילות הרלוונטיים לפעילות זו (התנאים האפשריים משתנים מרכיב לרכיב, בהתאם לאופיו), ונוכל לסמן אילו מהם צריכים להיאכף, וכיצד, ע"מ שהפעילות תושלם.


אם בחרנו אחת משתי האפשרויות האחרונות, תופיע גם אפשרות לקבוע מועד השלמה 2. למועד זה אין משמעות מבחינת תזמון הפעילות או המשאב או הגבלת הגישה אליהם. הדבר היחיד שקביעת המועד עושה הוא להציג לסטודנטים את הפעילות המדוברת במסך המודל המותאם להם אישית במועד הנכון במסגרת ציר הזמן של החובות שלהם לקורסים השונים.

שימו לב! עקב שדרוג סביבת המוודל, המידע במסגרת זו אינו מדויק ויעודכן בקרוב

הפעלת מעקב ההשלמה עבור רכיב מסוים (פעילות או משאב) גורמת להופעה של תיבת סימון לידו בדף הראשי של הקורס.
תיבת הסימון יכולה להופיע (למרצה) בשני אופנים:


  •  - תיבה עם קו רצוף, משמעה שהסטודנט יכול לסמן מתי הוא השלים את הפעילות (אפשרות 2 לעיל), ושלא יתבצע מעקב אוטומטי אחרי ההשלמה.
  •  - תיבה עם קו מרוסק משמעה שמופעל מעקב השלמה אוטומטי (אפשרות 3 לעיל) אחר רכיב זה, והסטודנט לא יכול לסמן את השלמתו באופן ידני.

מצד הסטודנט, תיבות הסימון מופיעות באופן הבא:

  • אם מופעל מעקב ידני:
  •  - הרכיב ניתן לסימון השלמה ידני, אך לא הושלם. לחיצה על התיבה תשנה אותה למצב הבא.
  •  - הרכיב סומן באופן ידני כהושלם. לחיצה על התיבה תשנה אותה למצב "לא הושלם" לעיל.
  • אם מופעל מעקב אוטומטי:
  •  - מעקב ההשלמה ברכיב מסומן באופן אוטומטי. כרגע לא הושלם.
  •  - הרכיב סומן באופן אוטומטי כהושלם.
  • אם בנוסף מוגדר ציון עובר לפעילות (ראו בהמשך):
  •  - הפעילות הושלמה בציון עובר.
  •  - הפעילות הושלמה בציון נכשל.

את מעקב ההשלמה הידני ניתן להפעיל על כל רכיב של מוודל, אפילו על פסקה מעוצבת, והוא יאפשר לסטודנטים לסמן כל פעילות או משאב שהם סיימו לטפל בו, וכן להסיר את הסימון הזה מתי שירצו.

חשוב לדעת! כל שינוי בהגדרות מעקב ההשלמה של הפעילות מאפס את המעקב, בין אם מחליפים מצב אוטומטי לידני או להיפך או שמשנים את פרטי הגדרת ההשלמה.

כדאי לדעת! הפעלת מעקב השלמה מכל סוג, מוסיפה אפשרות נוספת לתפריט הגבלת גישה של פריטים אחרים בקורס, המאפשר להתנות את הגישה והצפייה בהם בהשלמת פעילות אחרת. למשל, ההגדרה בצילום הבא לא תאפשר גישה לרכיב למי שלא עבר את "תרגיל 1" בהצלחה:


מעקב השלמה אוטומטי

אפשרויות המעקב האוטומטי תלויות ברכיב הספציפי שאנחנו מגדירים.  ככלל, אפשר לחלק את האפשרויות הללו לשלוש קטגוריות:

  • צפיה - האפשרות היחידה שזמינה עבור משאבים (בניגוד לפעילויות):



    אפשר להפעיל אותה כמעט על כל רכיב במוודל למעט "פסקה מעוצבת", כיוון שמשאב זה לא מופיע בדף נפרד.

  • ביצוע - ברוב הפעילויות במוודל הסטודנט נדרש לבצע משהו, בין אם מדובר בהגשה מטלה, פרסום תגובה בפורום, מילוי שאלון וכד'. ניתן לקבוע שהפעילות הושלמה על סמך השתתפות כלשהי, כמו למשל בחירת קבוצה בפעילות "תלמידים בוחרים קבוצה", ללא קשר לתוצאות הפעולה:



  • ציון - בפעילויות במוודל הניתנות להגדרה כך שיקבלו ציון, ניתן לקבוע שדרוש ציון בשביל להשלים את הפעילות, ואם קבענו מהו ציון "עובר" (בהגדרות הציון של הפעילות) אז ניתן גם לדרוש שהציון המתקבל יהיה גבוה ממנו בשביל שהפעילות תסומן כ"הושלמה":



כאמור לעיל, האפשרויות הספציפיות משתנות בין רכיבים שונים, בהתאם לאופי הרכיב. נסקור להלן כמה דוגמאות לאפשרויות כאלה ברכיבים הפופולאריים במוודל.

חשוב לדעת! כל סוגי המעקב האוטומטיים אינם עובדים בדיעבד. כלומר, אם הפעלנו את המעקב ברכיב מסוים לאחר שסטודנטים כבר צפו בו או ביצעו אותו, הפעילות שלהם לא תרשם במסגרת המעקב האוטומטי, ויש לעדכן אותה באופן ידני.


פורום

פורום מאפשר לסטודנטים לפרסם דיונים חדשים ותגובות לדיונים קיימים, וכן לדרג פרסומים של סטודנטים אחרים. כל אחד מן המרכיבים הנ"ל ניתן לניטור והגדרה במסגרת הקביעה האם הפעילות הושלמה. ההגדרות הבאות, למשל, מציגות מצב בו כדי להשלים את הפעילות בפורום, כל סטודנט צריך לפרסם לפחות 5 פרסומים 1, כאשר אחד לפחות אחד מתוכם הוא דיון חדש 2 ושניים מהם הן תגובות 3 לדיונים קיימים. בנוסף הוא נדרש לקבל דירוג 4 לפחות על אחד הפרסומים שלו:



פעילות מטלה מאפשרת לסטודנטים להגיש את העבודות שלהם ולקבל על כך ציון ו/או משוב. ניתן להתנות את השלמת הפעילות בשני היבטים אלה. בדוגמה להלן, כל סטודנט חייב להגיש את המטלה 2 וגם לקבל עליה ציון 1 כדי להשלים את הפעילות:


בדוגמה זו סטודנט שיקבל ציון ללא שהגיש (אם נניח הגיש בדוא"ל), או שהגיש ולא קיבל ציון - לא השלים את הפעילות.


בבחנים, בדומה למטלות, ניתן להתנות את ההשלמה בקבלת ציון, אך אפשר בנוסף לדרוש שהציון יהיה עובר, וכן לאפשר פתח "מילוט" למי שכבר אין לו אפשרות לנסות שוב לענות על הבוחן. ההגדרות להלן מציגות מצב שבו סטודנט חייב להגיש את הבוחן ולקבל עליו ציון 1, אך בנוסף הציון חייב להיות מעל מה שהוגדר כ"עובר" 2 בהגדרות הציון של הבוחן. עם זאת, סטודנט שמיצה את כל נסיונות המענה 3 האפשריים על הבוחן (אם מספר הנסיונות המותרים הוא סופי וגדול מאחד) יחשב גם הוא כמי שהשלים את הבוחן:


השימוש באפשרות 3 למעשה מאפשר השלמה של הפעילות גם ללא ציון עובר, אך הדבר בא לידי ביטוי בסוג הסימון, כזכור אם הפעילות הושלמה בציון עובר יופיע סימון ואילו אם הפעילות הושלמה בציון יופיע סימון .


דוחות ועקיפות

ניתן לקבל תמונה רחבה ומלאה על מצב השלמת הפעילויות של הסטודנטים בקורס ע"י גישה לבלוק ניהול הקורס > דוחות > דוח השלמת פעילות וצפיה בטבלה המסכמת את מצב הסטודנטים בכל פעילות. תיבות הסימון המופיעות בטבלה זו זהות במשמעותן לחיווי שמופיע לסטודנט והוסבר לעיל.


בנוסף ניתן לבצע גם עקיפה של מעקב ידני או אוטומטי אם יש בכך צורך. במידה ועושים זאת, תיבת הסימון תופיע בצבע אדום. לא ניתן לבטל עקיפה מרגע שבוצעה (אפשר רק לעקוף בכיוון ההפוך). ישנן ארבע אפשרויות:

  • ביטול סימון ידני של סטודנט
  • סימון במקום הסטודנט של מעקב ידני
  • סימון ידני עבור פריט עם מעקב אוטומטי
  • ביטול הסימון האוטומטי שניתן לפריט

בנוסף, ניתן להוריד דוח מרוכז 5 של כל הנתונים בטבלה בפורמט CSV או Excel.

הגבלת גישה

הגבלת גישה היא הפיכת משאב או פעילות לזמינים רק בהתקיים תנאים מסוימים. אם נוסיף הגבלת גישה למשאב מסויים הוא יהיה זמין רק עבור מי שעומד בתנאים, למשל, נוכל להגדיר שפעילות מס' 2 בקורס (צפייה בה ו/או הגשתה) תהיה זמינה רק עבור מי שהגיש את פעילות מס' 1, ו/או שרק תלמידים מקבוצה מסוימת יכולים להגיש אותה. ניתן גם לשלב (לקנן) הגבלות שונות ליצירת תנאים מורכבים ככל שנדרש.

כדי ליצור הגבלת גישה ניגשים להגדרות הרכיב ובחלק התחתון של הדף בחלק הגבלת גישה לוחצים על הכפתור הוספת הגבלה. יפתח תפריט ההגבלות האפשריות:


שימו לב! האפשרות להגביל כתלות בהשלמת פעילות אחרת (מסומן בצהוב לעיל) זמינה רק אם הופעל מעקב השלמה ברמת הקורס, וישנו רכיב כלשהו שמבוצע מעקב אחריו בקורס.

הוספה של כל אחת מההגבלות האלה מאפשרת לקבוע האם מי שאינו עומד בתנאי מסוים בהגבלה יראה את הפעילות בדף הראשי אך לא יוכל להיכנס אליה (שם הפעילות לא יתפקד כקישור) או שהפעילות תהיה מוסתרת לו לחלוטין, באמצעות לחיצה על העין שמופיעה ליד כל תנאי. עין פקוחה (מוצג באפור אם משתמש לא עומד בתנאי זה) משמעה שהפעילות תופיע אך לא תהיה נגישה, ואילו עין עם לוכסן (להסתיר את הכל אם המשתמש לא עומד בתנאי זה) משמעה שהפעילות תהיה מוסתרת לחלוטין. לחיצה על ה-מחיקה ליד כל תנאי תמחק אותו. בדוגמה להלן אף משתמש לא יראה את הפעילות לפני המועד המצוין (20/4/2021 בשעה 10:00) ואחרי שיעבור מועד זה, כולם יראו אותה, אבל רק מי שהשלים פעילות קודמת (תרגיל 1) יוכל להיכנס אליה:


שימו לב! אם בהגדרת הזמינות קבענו שהפעילות מוסתרת, לכל תנאי הגבלת הגישה אין שום משמעות, וגם סטודנט שיעמוד בהם לא יוכל לגשת לפעילות או לראות אותה. הגבלת הגישה תקפה רק כאשר הפעילות זמינה לסטודנטים באופן בסיסי.

כדאי לדעת! כאשר קובעים הגבלת גישה לפסקה מעוצבת אין משמעות מעשית להשארת הפסקה מוצגת כאשר תנאי ההגבלה לא מתקיימים, משום שכל מה שפסקה עושה הוא להיות מוצגת, וכאשר הגבלת הגישה תקפה (כלומר לסטודנט אין גישה אליה) אבל היא מוצגת בכל זאת. התוצאה היא רק הצגה שלה כאשר הטקסט בצבע אפור.

כאשר אף אחד מתנאי ההגבלה לא גורם להסתרה של הרכיב לחלוטין, תופיע לסטודנט מתחת לרכיב רשימת ההגבלות שמונעות ממנו להיכנס אליו (הכיתוב "תרגיל 1" מהווה קישור לפעילות שיש להשלים):


המורה תמיד רואה את כל ההגבלות הקיימות על כל רכיב, בתוספת ההשפעה שלהן על ההצגה:


בראש רשימת ההגבלות ניתן לקבוע האם נדרש צירוף של כל התנאים 1 או מספיק לעמוד באחד מהם (כדי להשיג תוצאה מורכבת יותר יש להשתמש בהגבלה מקוננת, ראו להלן בסוף המדריך). בנוסף ניתן לקבוע האם הדרישה היא חיובית 2 (התנאי צריך להתקיים) או שלילית (התנאי צריך שלא להתקיים):


נסקור כעת את אפשרויות ההגבלה השונות הקיימות עבור כל רכיב (אין הבדל בין משאבים או פעילויות שונות מבחינת האפשרויות האלה).

אפשרויות ההגבלה:

השלמת פעילות

האפשרות להגביל את הגישה לרכיב כלשהו שהשלמת פעילות אחרת היא דרך מצוינת לעזור לסטודנטים להתמצא בקורס, לשמור על רצף נכון ולהבטיח את עבודתם. כדי שתוכלו לבחור פעילות אחרת להתנות בה מתוך הרשימה, עליכם קודם כל לקבוע תנאים להשלמת אותה הפעילות ואז לחזור לרכיב שאתם מעוניינים להגביל ולבחור אותה מהרשימה הנפתחת.

עבור על פעילות ניתן לקבוע האם חובה להשלים אותה או שחובה לא להשלים אותה. בנוסף, עבור פעילויות נושאות ציון ניתן לקבוע האם נדרשת השלמה בציון עובר (ניתן לקבוע זאת גם בתנאי להשלמה מהפעילות המקורית) או שנדרשת השלמה בציון נכשל (אם למשל מדובר בתרגול נוסף של אותו החומר).

אם נבחר פעילות שלא הוגדר עבורה ציון עובר (או שלא ניתן להגדיר, כמו במקרה של משאב), לא נוכל לשמור את ההגדרה, ותופיע הודעה בסמוך אליה שיש עוד פרטים שנדרש להגדיר:


כדאי לדעת! ניתן לעקוף את ההגבלות הנוגעות להשלמת פעילות באופן ספציפי לסטודנט ע"י עקיפת הסימון האוטומטי של ההשלמה, מבלי לסבך את תנאי הגבלת הגישה שלא לצורך.


מועד

בנוסף לאפשרות התזמון הקיימת בפעילויות רבות, ניתן להגביל את הגישה לכל רכיב לטווח זמן מסוים ע"י שימוש בהגבלת גישה. הגבלה זו פועלת בנוסף לתזמון, אם קיים, ורק אם המועד שבו הסטודנט מנסה לגשת לרכיב הוא גם בטווח התזמון וגם עומד בתנאי ההגבלה אז הוא יוכל לצפות בה.

שימו לב! ישנו הבדל חשוב בין קביעת תזמון לבין קביעת הגבלת גישה לפי מועד. באפשרות הראשונה הפעילות תופיע בדף הראשי בכל מקרה, וניתן יהיה להיכנס אליה ולראות את דף הפתיחה (הכולל הנחיות לבוחן או למטלה למשל) גם לפני תחילת התזמון. באפשרות השניה לא ניתן להיכנס לפעילות כלל לפני/אחרי המועד שמצוין בהגבלה, וכמובן שגם ניתן להסתיר אותה מהדף הראשי מחוץ למועד המצוין.

כאשר קובעים הגבלת גישה לפי מועד יש לשים לב היטב לאפשרות הראשונה (מ/עד) שמופיעה לפני התאריך והשעה. קל מאד לשגות בענין זה ולקבוע שילוב של זמנים שלעולם לא מתקיים (למשל כאשר תאריך התחילה הוא אחרי תאריך הסיום) ולא תקבלו התראה מהמערכת אם צירוף הזמנים שבחרתם לא הגיוני.

בדוגמה שלהלן הרכיב מוסתר לחלוטין עד לתאריך 20/4/2021 בשעה 10:00, אח"כ אפשר לפתוח אותו למשך חודש (עד ה-20/5/2021 בשעה 19:00) ולאחר מכן הוא מוצג בדף הראשי של הקורס אך אינו זמין:



ציון

קביעת הגבלת לפי ציון מאפשרת לדרוש קבלת ציון (כלשהו, או בטווח מסוים) עבור פעילות אחרת נושאת ציון, או עבור קבוצת פעילויות המהווה 'קטגוריה' בגליון הציונים של קורס. בנוסף, ניתן להתנות את הגישה בציון חלקי (כמו למשל ציון על ההערכה או הגשה בפעילות הערכת עמיתים).

כדאי לדעת! ניתן להגביל את הגישה כתלות בקבלת ציון גם ע"י שימוש במעקב השלמה, אך אפשרות זו גמישה פחות מבחינת האפשרויות שהיא מציעה, וגם מחייבת הגדרה נכונה מראש כיוון שמעקב השלמה אינו פועל באופן רטרואקטיבי.

בדוגמה להלן הגישה לרכיב מותנית בכך שהסטודנט קיבל ציון בין 60%-95% בממוצע (או כל סכימה אחרת שהוגדרה בגליון הציונים) על תרגילי הבית (קטגוריה שהוגדרה מראש בגליון הציונים). אם נניח שמדובר בתרגיל מסכם, אפשר לקבוע שנדרשת השקעה מינימלית (למשל ממוצע מעל 60%) כלשהי כדי להיות זכאים לגשת אליו, ואם השקעת מספיק לאורך הקורס (למשל ממוצע מעל 95%) קיבלת פטור ממנו:



קבוצה / אוסף קבוצות

אם אנחנו עושים שימוש בקבוצות בקורס נוכל להגביל את הגישה לפי שייכות (או אי-שייכות) לקבוצות אלה. באותו האופן שניתן לקבוע הגבלה שתלויה בשייכות לאוסף קבוצות (כלומר לקבוצה כלשהי מתוך אוסף הקבוצות). הגבלה זו יעילה במיוחד כאשר על הסטודנטים להתחלק לקבוצות לצורך מטלה מסוימת או לצורך פעילות הקורס השוטפת (כמו בקורסי מעבדה) ואנו רוצים לדרבן אותם לעשות זאת בהקדם. פתיחה של חלקים חיוניים בקורס רק למי שכבר נרשם לקבוצה תשיג את המטרה באופן יעיל מבלי לחזור ולהפציר בהם שוב ושוב.

בדוגמה להלן הגישה לרכיב אפשרית רק לסטודנט שחבר באחת הקבוצות שכלולה באוסף הקבוצות "צוותים למעבדה" או שקיבל פטור והוכלל בקבוצה "עובדים לבד". אם אינו חבר באחת מקבוצות אלה הפעילות מוסתרת והוא לא רואה אותה כלל:



פרופיל משתמש

בתאוריה ניתן להגביל את הגישה לפי מגוון רחב מאד של נתונים על המשתמש. אבל, את רוב הנתונים האלה המשתמש צריך למלא בעצמו, ולכן עבור רוב האפשרויות ההגבלה הזו לא יעילה. על פי רוב השדה השימושי ביותר כאן הוא הגבלה לפי מספר זיהוי או כתובת דואל, שמאפשרת לפתוח רכיב מסוים לסטודנט ספציפי באופן מוחרג משאר הסטודנטים:



הגבלה מקוננת

לפעמים כללי ההגבלה הם קצת יותר מורכבים ודורשים אפשרות לקבוע עמידה בקבוצות תנאים אלטרנטיביות. כדי להוסיף קובצת תנאים אנו בוחרים בהגדרת הגבלה תפריט ההגבלות, וכך מופיעה לנו מסגרת פנימית שאפשר להוסיף אליה הגבלות. מגוון האפשרויות והשילובים שניתן ליצור כך הוא רב מאד, ולכן נבחן כאן רק דוגמה אחת כי להדגים את העקרון והשימושיות.

בדוגמה זו הרכיב יוצג רק לאחר מועד מוגדר 1 (20/4/2021 בשעה 10:00), והסטודנטים צריכים להשלים את תרגיל 1 בשביל לגשת אליו 2. אבל, כיוון שתמיד יש חריגים, יצרנו גם קבוצה של פטורים מתרגיל 1, שמי שנוסיף אליה יוכל לגשת לרכיב הזה 3 גם אם לא השלים את תרגיל 1 (אבל רק לאחר המועד שצוין). קבענו את ההסתרה כך שהרכיב לא מוצג כלל לפני המועד 4 אבל אח"כ מוצג כלא נגיש 5 למי שלא עומד ביתר התנאים:




ניהול מרכיבי הציון


בגיליון הציונים מרוכזים כל מרכיבי הציון של הקורס והוא מאפשר לשקלל ולחשב את הציון הסופי של הקורס בצורה פשוטה ונוחה. 

בדף "ציוני הסטודנטים בקורס", מופיעות באופן אוטומטי עמודות ציונים עבור כל אחד מרכיבי ה'פעילות' הקיימים בקורס. בנוסף ניתן ליצור, באופן ידני, עמודות עבור ציונים חיצוניים של מבחנים או מטלות אחרות שלא הוגשו באתר הקורס (דוגמת ציונים על "השתתפות פעילה", סיורים, בחינות שנבדקו במערכת תומקס וכיו"ב).

ציון עבור פעילות שנוצרה באתר הקורס יינתן בפעילות עצמה ויופיע אוטומטית גם בעמודה המתאימה בגיליון הציונים.

במקרה שרוצים להוסיף רכיב ציון עבור פעילות חיצונית יש לעשות זאת לפי ההנחיות הבאות:


————————————————————————

יצירת עמודה בדף הציונים

כדי להוסיף פריט ציון חדש, יש לבחור באפשרות הגדרות חישוב ציונים מהרשימה שבחלקו העליון של הדף.


בדף זה מוצגים כל פריטי הציון הקיימים בקורס והגדרותיהם (המשקלים שהוגדרו, ציון מירבי, וכו'). יש לבחור באפשרות הוספת פריט ציון.

בדף שייפתח יש מספר הגדרות לפריט הציון (פירוט בהמשך), יש למלא את שם הפריט, ולשמור את השינויים. הפריט יתווסף לרשימת פרטי הציון, וגם בדף "ציוני הסטודנטים בקורס" תתווסף עמודה הנושאת את שמו (בדוגמא היא נקראת רכיב ציון 1), שבה יוצגו הציונים. את הציונים ניתן להזין באופנים המפורטים להלן.

הזנה של ציונים חיצוניים יכולה להתבצע במספר דרכים (שמוסברות בפירוט בהמשך):

  • הקלדה - ישירות בעמודת הפריט שבגיליון הציונים.
  • העלאה של קובץ אקסל (שנשמר בפורמט csv).
  • העתקה והדבקה של טבלת המשתמשים והציונים.
————————————————————————

הוספת ציונים חיצוניים


הזנה ועריכת ציונים בטבלה

לכל אחד מרכיבי הציונים בטבלת הציונים ניתן להוסיף או לשנות את הציון באופן ידני ע"י הפעלת עריכה והקלדה ידנית של הציון של הסטודנט/ים המבוקש/ים.

אם נדרשים להזין ציונים למספר רב של סטודנטים ניתן לבצע זאת גם באופן אוטומטי. בעמוד הציונים ניתן למצוא את חלון הניהול שנמצא לרוב בתחתית הדף. יש לבחור באפשרות של: יבוא > הדבקה מגליון אלקטרוני.

ניתן לייבא את הציונים בדרכים נוספות, אך הדבקה מגליון אלקטרוני עשויה להיות הפשוטה ברוב המצבים.

בעמוד החדש שנפתח תופיעה תיבה בה יש להדביק את התוכן הרצוי. את הציונים יש להעתיק מקובץ אקסל כך שעמודה אחת מייצגת מספרי תעודות זהות, ואילו השניה את הציונים אותם נרצה להזין, כפי שניתן לראות בתמונה.


בדף הבא, מודל יציג את התוכן המודבק כטבלה, ויבקש לקשר בין העמודות לתוכן שלהם,  בתמונה ניתן לראות כי ביצענו קישור בין עמודת ID number לבין מספר זיהוי, וכן את רכיב ציון 1 קישרנו ל grade item 1. לאחר סיום הפעולה הציונים יתעדכנו בדף הציונים הראשי.


————————————————————————


הורדת קובץ ציונים מ-Tomagrade (תומקס) 
ציונים של מבחנים שנבדקו במערכת תומגרייד מבית תומקס (אך לא כאלו שהוגשו ע"י הסטודנטים ב'מטלה' ונשלחו משם לתומקס) אינם מועברים למוודל באופן אוטומטי ויש צורך להעלות אותם לגיליון הציונים. לשם כך, תחילה יש להוריד מתומקס קובץ ציונים באופן הבא:
במערכת תומגרייד, לאחר סיום הבדיקה יש לבחור בהורד קובץ ציונים, ומסמך XLSX יופיע בתיקיית ההורדות. קובץ זה יכלול בתוכו את ציוני הבחינה לפני ואחרי פקטור (במקרה שניתן פקטור).
את הקובץ יש להעלות כמוסבר להלן.


————————————————————————

הורדת גיליון הציונים כקובץ אקסל
במידה שיש צורך להוריד את גיליון הציונים (לשם העברתו למזכירות, למשל), מומלץ לייצא אותו לקובץ Excel, בכדי לעשות זאת ניגש תחילה לעמוד הציונים ונבחר באפשרות יצוא מתוך הרשימה ציוני הסטודנטים בקורס.


לאחר מכן, ננווט לעמוד יצוא לגליון האלקטרוני של Excel,  ומשם נבחר באפשרות הורדה. שימו לב שניתן לבחור אילו פריטי ציון נרצה שיישמרו בקובץ הציונים, ומה שלא רלוונטי ניתן כמובן להסיר.


חשוב לזכור: כשמייצאים את קובץ הציונים למטרת דיווח ציוני הקורס (במערכת אורביט/GR), יש לייצא אך ורק את העמודות שמייצגות את רכיבי הציון המופיעים בסילבוס ואת ציון הקורס הסופי כדי למנוע סנכרון שגוי של ציונים פנימיים לרכיבי הציון בסילבוס.

————————————————————————
הסתרת עמודה
גליון הציונים עשוי להיות עמוס ברכיבי ציון שהתווספו מהמוודל או ממקורות חיצוניים. לא כל הרכיבים האלו רלוונטים, ונרצה להסתיר אותם מהסטודנטים. לפעמים חלקם כלל לא מחושב כחלק מציון הקורס (למשל תרגילי חזרה שנוצרו במוודל), ולפעמים הפעילויות השונות הם מרכיבים חלקיים מציון סופי שרק אותו נרצה להציג.
נוכל לבצע הסתרת עמודה בגליון הציונים, שם נבחר בהפעלת עריכה, לאחר מכן נלחץ על האייקון של 3 הנקודות שמופיע בתוך העמודה הרלוונטית (···), ואז נבחר בהצגה / הסתרה.

הסתרת עמודה
————————————————————————

יצוא תבנית ציונים (ריקה), וייבוא (לעדכון הציונים)       
בדומה מאוד להורדת גליון הציונים והוספת ציונים חיצוניים, ניתן לבצע זאת גם על הגליון הריק, ובאופן זה להוריד את ה"פורמט" של הגליון. 
פעולה זאת נועדה בעיקר למי שמעוניין לנהל את הזנת הציונים בעזרת כלים חיצוניים (אקסל למשל), ולקראת דווח הציונים להעלותם למודל.
  1. בשלב הראשון נוריד את הגליון (גם אם הוא ריק) באופן זהה למפורט בהורדת גיליון הציונים כקובץ אקסל
  2. בטבלת האקסל שהורדנו, נוכל להזין ציונים. יש לוודא שלא משנים את שמות העמודות בטבלה, ואת מספרי הזהות של הסטודנטים., אחרת כשנרצה להעלות חזרה את הטבלה למודל, הדבר יוביל לשגיאות.
  3. נשמור את קובץ האקסל שעליו עבדנו בפורמט csv (מבוצע ע"י שמירה בשם, ואז בחירת הפורמט המתאים)
  4. נעלה את הקובץ באופן הבא - 
נבחר באפשרות של יבוא מהרשימה

יבוא ציונים


לאחר מכן, נעלה את הקובץ csv ששמרנו קודם, ובמידה ולא שינינו כותרת של אף עמודה, נוכל להתקדם לשלב הבא מבלי לשנות כלום. לכן נבחר בהעלאת ציונים - 

יבוא_ציונים_2
הציונים יועלו ודף הציונים יתעדכן.

שימו לב, אם שיניתם את שמות העמודות, או שביצעתם התאמה לא טובה בין העמודות בעמוד הסופי של העלאת הקבצים, יתכן שחלק מהעמודות "יידרסו". יש להקפיד על תקינות הקובץ שמעלים.


————————————————————————

בסרטון הבא הסברים נוספים על גליון הציונים


גיליון הציונים


העתקת קורס

ייבוא חומר הקורס משנה קודמת מתבצע ע"י האפשרות העתקת קורס שבבלוק ניהול הקורס:


במסך שנפתח בוחרים את השנה שממנה מעוניינים להעתיק 1. את סביבת המוודל אפשר להשאיר על ברירת המחדל שמופיעה (HUJI Moodle2).
כותבים את מספר הקורס 2 ומציינים מה להעתיק 3, בד"כ זו תהיה אפשרות ברירת המחדל Course contents בשביל להעתיק הכל.
לוחצים על המשך.

אם נבחר באיפוס 4, אז תצורת הקורס הקיימת (אם שינינו אותה) תשתנה לזו של הקורס המועתק, וכל משאב/פעילות שכבר הספקנו להוסיף לאתר החדש - יימחק.

כדאי לדעת! במקרה שנרצה להעתיק קורס שתצורת התוכן שלו היא 'יחידות הוראה בתמונות' יש לבצע את ההעתקה רק לאחר שהוספנו לקורס החדש יחידות הוראה כמספר היחידות שבקורס המקורי והעברנו את תצורת תוכן הקורס ל'יחידות הוראה בתמונות'.

שימו לב! התהליך עשוי לקחת זמן רב, במיוחד אם מדובר בקורס גדול, במהלכו לא ניתן להשתמש במוודל. יש להמתין בסבלנות לסיומו.

מסננים

מסננים (filters) הם למעשה שכבת עיצוב נוספת שפועלת על התוכן שאנו מכניסים לאתר. השם הזה, שאולי נשמע קצת מוזר, בא לתאר את העיבוד הנוסף ("סינון") שמתבצע על הטקסט לפני שהוא מוצג בפועל. אפשרויות מתקדמות שונות, כמו כתיבת משוואות וקישורים אוטומטיים, מופעלות מרשימת המסננים של הקורס.

מדריך זה מסביר מהם מסננים וכיצד משתמשים בהם באופן כללי. למידע מפורט על אופן פעולתם של המסננים השונים גשו לרשימת המסננים.

נושאים:

מה זה מסנן?

כאשר אנו מכניסים תוכן טקסטואלי לאתר הקורס שלנו ע"י עורך הטקסט, אנו יכולים להעביר אותו עיבוד משני אשר יציג או יעצב אותו באופן שונה בהתאם למה שהוא מכיל. העיבוד המשני הזה נקרא "סינון", והוא למעשה מופעל על הטקסט שכתבנו לפי כללים מוגדרים התלויים במסנן שהפעלנו. למשל, אם הפעלנו מסנן שהופך אוטומטית טקסט שהוא כתובת אינטרנט לקישור ("המרת כתובת URL לקישורים ולתמונות"), אז בכל מקום שבו תופיע כתובת אינטרנט תקינה היא תוצג כקישור לאותה הכתובת, ולא כטקסט סטטי.

מסננים הם למעשה סדרה של פעולות עיצוב משניות המבוצעות על הטקסט שכתבנו לפי סדר קבוע מראש הקבוע ברשימת המסננים. הסדר חשוב, מכיוון שאם התוכן מתאים לעיצוב משני ע"י יותר ממסנן אחד, הוא יעובד לפי סדר המסננים, ובהרבה מקרים העיבוד ע"י המסנן הראשון יבטל את העיבוד ע"י מסננים נוספים. את הסדר ניתן לראות ברשימת המסננים המופיעה בדף הגדרות המסננים.

התרשים הבא ממחיש את אופן הפעולה של מסננים:


בתרשים ניתן לראות קטע טקסט (שיכול להופיע בכל מקום באתר הקורס) שמופעלים עליו שלושה מסננים שהופכים חלקים בטקסט לקישורים (באופן אוטומטי) לאתר אינטרנט, למשאב ופעילות בקורס וכן למונח מאגרון המונחים. 


איך מפעילים מסננים?

כברירת מחדל, כל המסננים בקורס כבויים. ניתן להפעיל את המסנן בשתי רמות, ברמת הקורס כולו, או ברמת רכיב בודד. כדי להפעיל מסנן כלשהו יש לגשת לדף המסננים () במשבצת הניהול של הקורס או של הרכיב ולשנות את מצבו לפעיל


קביעת מצב המסנן (פעיל/כבוי) ברמת הקורס היא למעשה לברירת המחדל עבור כל הרכיבים בתוכו. בכל רכיב ניתן לשנות את הקביעה הזו באופן פרטני (ממשבצת הניהול של הרכיב). כך, למשל, אם יש לנו אגרון עם מונחים שביאור שלהם מופיע בכל מקום באתר הקורס (כלומר - הפעלנו את המסנן ברמת הקורס) ואנו מעוניינים שבבוחן מסוים לא יופיעו הביאורים הללו כחלק מהבוחן, נוכל לכבות את המסנן ברמת הבוחן הספציפי כדי להשיג מטרה זו.

כדאי לדעת! אין זה משנה מי כתב את הטקסט. מרגע שהופעל המסנן הוא יפעל על כל טקסט שמופיע ברכיב או בקורס (בהתאם לאופן ההפעלה שלו) בין אם כתב אותו מישהו מצוות ההוראה של הקורס או אחד הסטודנטים.