מדריכי מוּדל בעברית

Site: 2018/19 moodle2 HUJI
Course: Eyal Ben-Hur: Advanced Moodle
Book: מדריכי מוּדל בעברית
Printed by: Guest user
Date: Saturday, 27 July 2024, 06:23

Description

שימו לב! זהו אתר ההדרכה הישן.
למידע מעודכן אנא גשו לאתר ההדרכה החדש.

חזרה לתוכן העניינים

הכירו את מוּדל!

מוּדל הינה מערכת ההוראה המקוונת באוניברסיטה העברית. לכל קורס אקדמי ישנו אתר נפרד במערכת, ומורי הקורס יכולים לערוך אותו ולהשתמש בו בשביל לקיים את כל הפעילות המקוונת בקורס. פעילות זו כוללת בד"כ העלאת חומרי קריאה ותרגילים, שליחת הודעות לתלמידים והגשת מטלות ובחנים ממוחשבים, אך יכולה לכלול עוד מגוון רחב של אפשרויות.

להלן הסברים לכמה מהפעולות הראשוניות שיש לבצע בשביל להתחיל לעבוד עם אתר הקורס שלכם. 

שימו לב! בשביל לערוך את העמוד הראשי של הקורס עליכם להפעיל "מצב עריכה" בכפתור משמאל למעלה.

הפיכת הקורס לזמין

בפעם הראשונה שבה תיכנסו לאתר הקורס שלכם הוא יופיע עדיין במצב לא זמין לסטודנטים (תוכלו לראות זאת בצבע האפור של שם הקורס בראש הדף). כדי שהסטודנטים יוכלו לצפות בו עליכם להפוך אותו לזמין (רצוי לאחר שסיימתם לערוך אותו באופן ראשוני). הפיכת הקורס לזמין מתבצעת מתפריט ניהול (בימין המסך) בקישור הגדרות באפשרות Course availability. אחרי שמירת ההגדרות תידרשו לאשר הצהרת מקוריות של החומרים באתר הקורס (כלומר, שלא הפרתם זכויות יוצרים). הפיכת הקורס לזמין תהפוך את שמו בראש הדף לכחול.


העלאת קבצים

לאחר שמפעילים את העריכה באתר הקורס, ניתן לגרור לתוך הדף קבצים מהמחשב האישי, והם יתווספו לדף הבית של הקורס. כל קובץ שנוסיף יצטרף בסוף יחידת ההוראה שאליה גררנו אותו, ואם מדובר בקובץ בשימוש נפוץ (PDF, מצגת וכד') הוא גם יקבל צלמית תואמת.  לאחר שסיימנו להעלות את הקבצים ניתן לכבות את מצב עריכה.


סידור התוכן באתר

כדי לארגן את התכנים שהעלתם בתוך יחידות ההוראה (או להעביר אותם ביניהן), עליכם להפעיל עריכה ואז לגרור את הפריטים באמצעות הצלב הקטן שמופיע מימינם, או ללחוץ על הצלב הזה ולבחור את המיקום המבוקש מהרשימה.


הוספת יחידות הוראה

עם התקדמות הקורס תרצו להוסיף יחידות הוראה נוספות. פעולה זו מתבצעת ישירות מהדף הראשי, כאשר מצב עריכה מופעל. בתחתית הדף ישנו כפתור הוספת נושאים, לחיצה עליו תפתח חלון שבו תבחרו כמה יחידות להוסיף לקורס. לאחר השמירה יתווספו יחידות ריקות לקורס לפי המספר שביקשתם.


עריכת התוכן באתר

כדי לשנות את שמות היחידות או הפריטים באתר הקורס, הפעילו מצב עריכה, ולחצו על העיפרון הקטן המופיע ליד הפריט שאותו תרצו לערוך. בסיום הקישו Enter לשמירה. מתפריט העריכה בצידו השמאלי של כל פריט ניתן למחוק פריטים שאין בהם צורך (מחיקה של יחידת הוראה תמחק את כל התוכן שלה).


ישנן דרכים נוספות ושונות לארגן את תוכן הקורס, כדאי ללמוד להכיר אותן כדי לשקף את מבנה הקורס באופן ויזואלי בצורה הטובה ביותר.

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי Moodle.

בהצלחה!

למה פורום?

פורום במוּדל מהווה דרך נוחה ויעילה לדיון אסינכרוני, כלומר, לדיון שבו כל משתתף מגיב בזמן שנוח לו (בשונה מצ'אט, שבו המשתתפים בשיחה צריכים להיות מחוברים בו זמנית בשביל לשוחח). שני השימושים הנפוצים ביותר לפורום הם "לוח מודעות", שהוא מעין רשימת תפוצה אוטומטית לכל משתתפי הקורס (ונוצר אוטומטית עם כל קורס חדש), ו"פורום דיון" שהוא למעשה תחליף לתכתובת דוא"ל בין צוות ההוראה בקורס והמשתתפים בו, או בין המשתתפים לבין עצמם. מעבר לשני שימושים אלו אפשר לעשות בפורום עוד שימושים רבים ומגוונים שחורגים מעניינו של מדריך מקוצר זה.

איך יוצרים פורום?

  1. מפעילים את העריכה באתר הקורס
  2. מוסיפים פעילות פורום
  3. נותנים לפעילות שם, וכותבים כמה מילים על מטרת הפורום
  4. בוחרים את סוג הפורום הרצוי - ברוב המקרים זה יהיה "פורום רגיל לשימוש כללי"
  5. שומרים את ההגדרות והפורום נוצר


יצירת דיון

בפורום רגיל הפרסומים (פוסטים) משתייכים לדיונים. על פי רוב לכל דיון יש נושא אחד, וכאשר עולה הצורך בדיון אחר פותחים דיון חדש על ידי יצירת פרסום ראשון בדיון. כך זה מבוצע:

  1. נכנסים לפעילות הפורום
  2. לוחצים על הכפתור "הוספת נושא חדש לדיון"
  3. רושמים את נושא הפרסום ואת התוכן שלו
  4. ולוחצים על "שליחת הודעה לפורום" בשביל ליצור את הדיון


איך מגיבים?

השלב הבא וההכרחי בפורום מתפקד הוא תגובה לפוסט שפתח את הדיון על ידי המשתתפים בקורס. כדי להגיב עליהם לבחור באפשרות "תגובה" מתחת לפרסום שאליו רוצים להגיב, ולכתוב את תוכן התגובה (הפעם אין "נושא" כיוון שהוא אמור להיקבע בפרסום הראשון בדיון).


חשוב לציין שישנן אפשרויות רבות נוספות לניהול ושימוש בפורום שעונות כמעט על כל צורך אפשרי.

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי Moodle.

בהצלחה!

יצירה ובדיקה של מטלות

פעילות מטלה היא הגרסה המקוונת לתיבת ההגשות הפיזית לעבודות, באופן דומה לאופן שבו דואר אלקטרוני החליף את הדואר הרגיל. השימוש בפעילות מטלה מרכז את ההגשות של הסטודנטים, את תהליך הבדיקה, ואת החזרת העבודות הבדוקות. ניתן להשתמש בפעילות מטלה בשביל תרגיל שבועי, עבודה סמינריונית או כל קובץ אחר שהסטודנטים נדרשים להגיש. לפעילות זו ישנם מגוון מאפיינים מתקדמים (שלא יכוסו במסגרת מדריך קצר זה) שיודעים לתת מענה לצרכים מורכבים ושונים, מומלץ להכיר אותם בהמשך כדי לייעל את השימוש במטלה.

תתי הפרקים מימין מסבירים שלב אחר שלב כיצד יוצרים ומגדירים מטלה, ואיך בודקים את ההגשות. בנוסף מוסבר איך לאפשר הגשה בקבוצות, וכיצד ניתן להוריד ולבדוק קבצים מרובים באופן יעיל.

הסרטון הבא מסביר כיצד יוצרים מטלה, מגדירים את הפרטים שלה ובודקים את ההגשות של הסטודנטים:

איך יוצרים מטלה?

  1. מפעילים את העריכה באתר הקורס
  2. מוסיפים פעילות מטלה
  3. נותנים לפעילות שם, וכותבים את ההנחיות לביצוע המטלה
  4. ניתן לצרף גם קובץ עם השאלות / הנחיות
  5. שומרים את ההגדרות והמטלה נוצרה


קביעת הגדרות המטלה

פעילות מטלה כוללת מגוון של הגדרות שניתן לקבוע, אשר עוזרות לשקף באופן מדויק את ההיבטים האדמיניסטרטיביים הכרוכים בה. ההביטים העיקריים הם:

  1. זמינות - ממתי ועד מתי אפשר להגיש את המטלה
  2. סוג המענה - למשל, כמה קבצים צריך להגיש? האם יש מגבלה על סוגי הקבצים המוגשים?
  3. סוג המשוב - האם כולל גם הערות מקוונות על PDF? האם המשוב כולל קובץ מוחזר?


צפיה בהגשות

אחרי שיצרנו את המטלה והסטודנטים הגישו את הקבצים, נוכל לצפות בהגשות וגם לבדוק אותן ממסך הציונים וההגשות. מסך זה בנוי כטבלה, שבה כל שורה היא סטודנט, ובעמודות מוצגים הפרטים של ההגשה (פרטי הסטודנט, תאריך ומצב ההגשה, המשוב שניתן וכו'...). ממסך זה ניתן לטפל גם בבדיקת המטלות וגם במחיקת הגשות או מתן הארכה.


כדאי לדעת שישנן אפשרויות רבות נוספות לשימוש במטלה שעונות כמעט על כל צורך אפשרי.

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי Moodle.

בהצלחה!

איך בודקים מטלות?

ישנן שתי אפשרויות לבצע את בדיקת המטלות במוּדל, אשר מתאימות למצבים שונים. הראשונה מתאימה לכל סוגי הקבצים ואילו השניה מתאימה רק לקבצי PDF. נסקור אותן כאן בקצרה.

כניסה לרשימת ההגשות

כל בדיקה של מטלה מתחילה בכניסה למסך ההגשות ישירות מכפתור הציונים שבמסך הראשי של המטלה, או בלחיצה על הכפתור הצגת / מתן ציונים להגשות, ואז לחיצה על הכפתור ציונים בשורה של הסטודנט שאת המטלה שלו רוצים לבדוק:


דרך ראשונה - הורדת קובץ ההגשה

בדרך זו אנחנו מורידים את ההגשות אחת אחת, בודקים אותן במחשב האישי, מציינים הערות על גבי הקובץ אם יש צורך, ומעלים אותו חזרה. כאשר נעלה את הקובץ הבדוק נכתוב מה הציון שניתן ונוכל להוסיף משוב מילולי.

איך עושים את זה?

  1. בשביל להוריד את הקובץ לוחצים על השם שלו במסך ההגשה
  2. את הציון נכתוב בתוך התיבה המיועדת לכך
  3. מתחת לתיבת הציון תופיע תיבה גדולה יותר המיועדת לכתיבת משוב מילולי
  4. מתחת למשוב המילולי ישנו איזור גרירה שאליו אפשר להעלות את הקובץ הבדוק
  5. לא נשכח לשמור את השינויים בכפתור למטה לפני שנעבור לתלמיד הבא


דרך שניה - בדיקת ע"י מציג PDF בתוך מוּדל

הגשות שבוצעו בקבצי PDF או docx (עובר המרה ל-PDF בתוך מוּדל), ניתן לבדוק אותן ישירות מתוך מוּדל, מבלי להוריד אותם למחשב האישי. הגישה למסך הבדיקה כמקודם, רק שהפעם תפתח לנו מצד ימין תצוגה עם הקובץ המוגש, ונוכל להשתמש בסרגל הכלים שמעליה בשביל לציין הערות וסימונים אחרים על גבי הקובץ.

איך עושים את זה?

  1. אם הקובץ לא הופיע מיד נלחץ על הכפתור האמצעי מתוך שלישיית הכפתורים בפינה הימנית התחתונה של המסך
  2. מעל לתצוגת הקובץ נוכל להשתמש בכלים שונים לסימון על הקובץ, כגון סימון V, הדגשה של טקסט והצמדת הערה
  3. כשנסיים עם הבדיקה נכתוב ציון בתיבה המיועדת לכך בצד שמאל
  4. אם יש צורך נוסיף בתיבה מתחת לתיבת הציון משוב מילולי מסכם
  5. מתחת למשוב מופיע איזור גרירה שאליו אפשר להעלות קובץ אם יש צורך
  6. לא נשכח לשמור את השינויים בכפתור למטה לפני שנעבור לתלמיד הבא


כדאי לדעת! ניתן להוריד את כל ההגשות למחשב האישי, לבדוק אותן ברצף להעלות אותן יחד כקובץ ZIP - ההוראות כאן. ניתן גם לאפשר הגשת מטלה בקבוצות כך שתלמיד אחד מקבוצה יגיש עבור כולם, והציון יעודכן אצל כל חברי הקבוצה אוטומטית - ההוראות כאן.

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי Moodle.

בהצלחה!

בדיקה מרוכזת של מטלות


השימוש במוּדל להגשת תרגילים ועבודות (באמצעות פעילות "מטלה") חוסך הרבה התעסקות בכל הקשור להגשה והחזרה של מטלות בדוקות, חלוקת הסטודנטים לקבוצות, פרסום הציונים ועוד. רבים טועים לחשוב כי מרכיב אחד נותר עדיין ידני ומסורבל - הצורך להוריד את כל הקבצים, לבדוק אותם ואז להעלות כל קובץ לסטודנט המתאים (בהנחה שהאפשרות לבדוק את הקבצים בתוך מוּדל אינה מתאימה). למעשה, ניתן להוריד בקובץ דחוס אחד (ZIP) את כל הקבצים שהוגשו, לבדוק ולשמור אותם ואז להעלות את את הקובץ הדחוס למוּדל חזרה. מוּדל ישבץ כל קובץ בדוק לתלמיד שהגיש אותו באופן אוטומטי.

התהליך מורכב משלושה שלבים:
הורדה מרוכזת של קבצים לבדיקה

כדי להוריד את כל הקבצים שהוגשו ניגש למסך ההגשות של המטלה בלחיצה על הכפתור:


ונבחר מהתפריט העליון "הורדת כל ההגשות":


שימו לב! ישנן שתי אפשרויות להורדה:

  1. הורדת הקבצים של כל הסטודנטים בתיקיה אחת
  2. הורדת תיקייה המכילה תיקיות משנה, תיקייה לכל סטודנט ובה כל הקבצים שהגיש

האפשרות הראשונה מומלצת אם כל סטודנט הגיש קובץ אחד בלבד, ואותו הקובץ מוחזר לו, עם הערות, לאחר הבדיקה. האפשרות השניה מומלצת במקרה שכל סטודנט מגיש יותר מקובץ אחד, או במקרה שבנוסף לקובץ שהסטודנט הגיש אנו מעוניינים להחזיר לו קובץ נוסף.

הבחירה בין שתי אפשרויות ההורדה מתבצעת בתיבת הסימון שבתחתית מסך ההגשות של המטלה:



בדיקת הקבצים

כאן מגיע השלב שבו מוּדל כבר לא יכול לעזור לכם… אבל הנה כמה עצות שיסייעו בכל זאת:

טיפ מהיר! ניתן להימנע מלחלץ (extract) את קובץ ה-ZIP בשביל לבדוק ולהעיר בתוך הקבצים שהוגשו. כדי לעשות זאת יש להתקין תוכנת 7zip. אם נפתח את קובץ ה-ZIP  באמצעות התוכנה נוכל לפתוח את קבצי ההגשה ישירות מתוך קובץ ה-ZIP, ולשמור כרגיל תוך כדי העבודה. בסיום (כשנסגור את הקובץ) המחשב ישאל אם אנחנו מעוניינים לעדכן את ה-ZIP, ואם נאשר, אז הקובץ בתוך ה-ZIP יעודכן לגרסה שכוללת את ההערות שלנו ונוכל פשוט להמשיך לבדיקה הבאה…

אם ביקשנו להוריד את ההגשות בתיקיות נפרדות, ייתכן שמהר מאד נגלה שפתיחה של כל תיקייה בנפרד בשביל לשלוף את הקובץ הדרוש אינה תענוג גדול במיוחד. ניתן לחסוך את הטרחה הזו ע"י חילוץ של הקובץ המכווץ לתוך תיקייה אחת, והקלדה של סיומת הקובץ שמעניין אותנו בשורת החיפוש. כך יישלפו במרוכז כל הקבצים הרלוונטיים ונוכל לבדוק אותם בזה אחר זה:


בדוגמה דלעיל חלצנו את ה-ZIP שירד לתיקייה בשם "המון תיקיות" (בצהוב משמאל) ואז השתמשנו במילת החיפוש docx (מסומנת מימין למעלה באדום) כדי לשלוף את כל קבצי Word באופן מרוכז מכל התיקיות.

חשוב לזכור! אם בחרנו בשיטת ההורדה הראשונה (הורדה מרוכזת) אסור לשנות את שמות הקבצים, ואם בחרנו בשיטה השניה (הורדה בחלוקה לתיקיות) אסור לשנות את שמות התיקיות. אחרת מוּדל לא ידע להתאים בין הקבצים הבדוקים לסטודנטים שהגישו אותם

העלאת הקבצים הבדוקים

הכלל הראשון שחשוב לזכור לפני העלאת הקבצים הוא התאמת השפה - אם שמות הקבצים/תיקיות בקובץ המכווץ שלנו כוללים עברית אנו חייבים להעלות את הקובץ כאשר שפת המוּדל היא עברית, אחרת השמות ישתבשו.

במידה וחילצנו את הקובץ נכווץ אותו בחזרה (אך ורק לפורמט ZIP, שיטות כיווץ אחרות לא יעבדו), וניגש למסך העלאת ההגשות:


נגרור את הקובץ אל המקום המיועד, או שנבחר אותו מתוך המחשב (בחירת קובץ) ונלחץ על ייבוא קבצי משוב:


סיימנו!

הקבצים שהעלנו ישובצו כל אחד במשוב לסטודנט שהגיש אותם.

הגשת מטלה בקבוצות

במקרים רבים אנו מעוניינים לאפשר (או לחייב) הגשה של מטלה ע"י מספר סטודנטים יחד. הפתרון ה"נאיבי" שבו סטודנט אחד מכל קבוצה מגיש בשביל כולם אינו מוצלח כיוון שהוא לא מעדכן את הציון לשאר חברי הקבוצה (ואנו צריכים לבצע זאת ידנית). בנוסף, בשיטה זו אין במוּדל שום תיעוד של החלוקה לקבוצות, והמידע הזה עלול להיות מסובך להצגה באופן ברור ומרוכז מתוך המטלות עצמן. הפתרון הוא לאפשר הגשה בקבוצות בהגדרות המטלה, כך נטפל גם בהגשת המטלה ע"י סטודנט אחד עבור כל חברי הקבוצה יחד, וגם בעדכון הציון לכל חברי הקבוצה. נסקור את שתי דרכים ליישם זאת ונכיר את החסרונות והיתרונות של כל אחת מהן.

במדריך זה:

לפני שמתחילים

בכל דרך שנבחר, עלינו לקבוע בהגדרות המטלה שניתן להגיש אותה בקבוצות. להלן סיכום קצר של ההגדרות הרלוונטיות ממסך הגדרת המטלה:

הגדרות מטלה

ראשית, עלינו להפעיל את האפשרות להגשה בקבוצות, המסומנת בעיגול אדום למעלה. לאחר שנבצע זאת יפתחו שאר האפשרויות שתחת הגדרות הגשה בקבוצות. האפשרויות התלויות בהגדרות אחרות מסומנות בחץ ירוק (החץ יוצא מההגדרה הראשונית להגדרה שתלויה בה). כפי שניתן לראות אנו יכולים לחייב הגשה כחלק מקבוצה (יש להיות חבר בקבוצה כדי להגיש), ואם דרשנו שסטודנטים ילחצו על כפתור בשביל להגיש (מחייב את הסטודנטים להקליק על כפתור "שליחת הגשה למתן ציון") אנו יכולים לדרוש שכל חברי הקבוצה יאשרו את הפתרון שהוגש לפני שהוא מוגש בפועל (כל חברי הקבוצה נדרשים להגיש).

אלה הן למעשה ההגדרות הבסיסיות שעלינו לקבוע כל מקרה. מכאן הדרך מתפצלת לשתיים:

  1. יצירת קבוצות מתוך המטלה
  2. יצירת קבוצות מראש ושיוך המטלה לאוסף הקבוצות האלה
דרך א: יצירת קבוצות מתוך המטלה

כדי לאפשר לסטודנטים להתחלק לקבוצות מתוך מסך ההגשה של המטלה, עלינו להפעיל את האפשרות Allow students to choose partners. כעת, סטודנטים שיכנסו להגיש את המטלה יראו את התוספת במסגרת האדומה:

בחירת שותפים

ההודעה העליונה תופיעה אם הגדרנו שניתן להגיש בקבוצות בלבד. ההודעה שאיננו חברים בקבוצה תופיע כל זמן שלא נבחר שותף.

איך בוחרים שותף? פשוט מקלידים את שמו לתוך תיבת החיפוש ולוחצים הוסף שותף אם השם שהקלדנו מתאים בדיוק לסטודנט אחד בקורס, והוא אינו חבר בקבוצה אחרת, אז הוא יתווסף אוטומטית לקבוצה שלנו. בכל מצב אחר תופיע הודעת שגיאה שתסביר מה לא היה נכון (יש יותר מסטודנט אחד / אין אף סטודנט / הסטודנט תפוס). מרגע שבחרנו שותף אחד יש לנו קבוצה תקנית ואנו יכולים להגיש את המטלה:

נבחר שותף

בזה סיימנו את הגדרת ההגשה בקבוצות. בטבלת ההגשות נראה רק הגשה אחת עבור כל קבוצה, ובה יפורטו חברי הקבוצה. כאשר נזין את הציונים, הציון יקבע אוטומטית לכל חברי הקבוצה.

היתרון המרכזי של שיטה זו הוא הפשטות והמהירות שבה ניתן ליישם אותה. יתרון זה בא על חשבון האפשרות לקבוע הגבלות נוספות על החלוקה לקבוצות. למשל, מה אם אנחנו מעוניינים להגביל את גודל הקבוצות? לקבוע את הקבוצות מראש? להשתמש בקבוצות הללו לפעילות אחרת במוודל? לשנות את מועדי ההגשה לפי קבוצה? להתערב באופן החלוקה לקבוצות? - ובכן, כל זה לא ניתן לביצוע או הגדרה בשיטה הזו, אבל ניתן בהחלט ליישום בשיטה השניה.

דרך ב: יצירת קבוצות מראש ושיוך המטלה לאוסף הקבוצות האלה

בשיטה זו הקבוצות נוצרות באופן בלתי תלוי במטלה, ואנו רק משתמשים בהם בתוך המטלה. ככלל, ניתן אפשר לשייך סטודנטים לקבוצות בעצמנו (ידנית או אוטומטית) ואפשר לתת להם להתחלק לבד. כיוון שהאפשרות השניה הרבה יותר רווחת בקבוצות שותפים למטלות, נתמקד רק בה המדריך הזה.

כדי לאפשר לסטודנטים להתחלק לקבוצות, אנחנו צריכים תחילה ליצור סט של קבוצות ריקות. לרוב זה יעשה באופן אוטומטי לפי חלוקה של מספר הסטודנטים במספר השותפים הרצוי בקבוצה. ניגש למסך הקבוצות, ושם נוכל לראות שלוש אפשרויות ליצירת קבוצות, נבחר באפשרות "יצירת קבוצות אוטומטית" ונגיע למסך ההגדרות שלה:

יצירת קבוצות אוטומטית

במסך ההגדרות (מלמעלה למטה):

  1. ניתן שם גנרי לקבוצות (שימו לב, השם חייב לכלול את התו # או @ בשביל לשלב מספר או אות, בהתאמה, באופן אוטומטי בשם הקבוצה)
  2. נקבע שאנו מעוניינים ליצור מספר קבוע של קבוצות (ולא מספר קבוצות שתלוי במספר הסטודנטים)
  3. נרשום מה מספר הקבוצות הדרוש. אם נניח שיש בקורס 90 סטודנטים ואנו רוצים לאפשר הגשה בשלשות ניצור 30 קבוצות
  4. נבחר ביצירת קבוצות ללא הקצאה של סטודנטים, כדי ליצור קבוצות ריקות
  5. נשייך את הקבוצות לאוסף קבוצות חדש (חשוב מאד!)
  6. ניתן לאוסף הקבוצות שם אינפורמטיבי

כעת, כשנלחץ על "תצוגה מקדימה" תופיע רשימה של כל הקבוצות שיווצרו. נבדוק שהיא תואמת את ציפיותינו, נתקן אם יש צורך, ונלחץ על "שמירה" כדי ליצור את הקבוצות.

השלב הבא הוא לאפשר לסטודנטים להשתבץ לקבוצות. לשם כך נוסיף לקורס פעילות מסוג "תלמידים בוחרים קבוצה":

תלמידים בוחרים קבוצה

במסך ההגדרות של הפעילות לאחר שניתן שם לפעילות, נקבע את ההגדרות הבאות:

  1. הצגה לסטודנטים של הבחירות - כך הם יוכלו לדעת מי תפוס ומי פנוי
  2. תצוגת החברים בכל קבוצה - כדי שידעו לאיזה קבוצה הם רוצים להצטרף
  3. נאפשר עדכון של הבחירה, למקרה שמישהו שינה את דעתו. שימו לב שלפני תחילת הגשה המטלה נסגור את הפעילות הזו לשינויים, כך שלא יקרה מצב שסטודנט יעבור לקבוצה שכבר הגישה.
  4. נציג באופן מרוכז את כל המשתמשים שעוד לא בחרו קבוצה (זה לא הכרחי, רק יכול קצת לעזור במציאת שותפים)
  5. נגביל את מספר החברים בקבוצה
  6. נקבע את ההגבלה למספר הרצוי. בדוגמא שלנו מדובר בשלשות

שימו לב! כל הקביעות הללו הן רק בגדר המלצה, לפי השימוש הרווח בכלי ליצירת קבוצות למטלה. ניתן בהחלט לשנות כל אחת מההגדרות האלה כדי שתתאים יותר למקרה הספציפי שלכם.

תחת הכותרת "קבוצות" מופיעות כל הקבוצות בקורס, מחולקות לאוספים במידה ויש כאלה. אוסף קבוצות מופיע בגופן מודגש, ולידו יש משולש קטן שמאפשר לפתוח אותו ולראות איזה קבוצות יש בו. כדי לקבוע שבפעילות זו תלמידים יכולים להצטרף לקבוצות מאוסף "תרגיל אמצע", נבחר אותו ונלחץ על "הוספת אוסף קבוצות" - נוכל לראות שכל הקבוצות באוסף הצטרפו לרשימה, ולידן בסוגריים (שהפוכות בתצוגה עברית) מופיע מספר הסטודנטים המקסימלי המותר לקבוצה.

בהמשך ההגדרות ניתן גם להגביל את הבחירה לתקופת זמן, לציין הגבלת גישה וכן לקבוע אינדיקציה להשלמת פעילות. כל אלה מאד שימושיים (למשל כדי לוודא שמי שלא בחר שותפים לא נכנס לפעילות הגשת המטלה) אבל לא חייבים להגדיר אותם כדי להמשיך הלאה, ולכן נדלג עליהם ופשוט נשמור את הפעילות החדשה. כעת כל סטודנט שיכנס לפעילות יוכל לראות את רשימת הקבוצות ולבחור לאיזו הוא מצטרף (שמות החברים הקיימים יופיעו גם הם):

בחירת קבוצה


חוזרים להגדרות המטלה, והפעם נגדיר שתלמידים לא יכולים לבחור שותפים, ושהמטלה זמינה עבור קבוצות מתוך אוסף הקבוצות שיצרנו ('תרגיל אמצע'):

בחירה מאוסף קבוצות

שימו לב! חשוב מאד לקבוע אוסף קבוצות למטלה, אחרת יעשה שימוש בכל הקבוצות שיש בקורס, וכל סטודנט שחבר ביותר מקבוצה אחת לא יוכל להגיש את המטלה (זה המצב כמעט תמיד כאשר יוצרים קבוצות באופן ידני בקורס, כיוון שיש גם קבוצה אוטומטית שכוללת את כל הסטודנטים).

סיימנו!

כעת הסטודנטים מתחלקים לקבוצות בפעילות שיצרנו וקבוצות אלה משמשות להגשת המטלה.

לשיטה זו יתרונות רבים, למשל:

  1. ניתן לעשות שימוש חוזר באותן קבוצות, אם אין צורך לערבב את הסטודנטים
  2. ניתן להגביל את הגישה למטלה זו או לכל פעילות אחרת כתלות בשייכות לקבוצה כלשהי (מדרבן את הסטודנטים להתחלק לקבוצות)
  3. אפשר לקבוע הגדרות מותאמות לקבוצה, כמו הגשה באיחור
  4. אפשר להתערב במבנה הקבוצות באופן יזום (למשל לצוות סטודנט שהצטרף מאוחר לקבוצה קיימת)
  5. אפשר להגביל באופן מעשי את מספר החברים בקבוצה, ולא להסתמך רק על ההנחיה לסטודנטים

מהו בוחן?

בוחן הוא פעילות במוּדל המאפשרת להציג לתלמיד סדרה של שאלות, לקבל את תשובתו, ולבדוק אותה באופן אוטומטי (אם לא מדובר בשאלה פתוחה). פעילות בוחן היא כלי גמיש ושימושי מאד למגוון של מטרות, וכוללת מגוון רחב של סוגי שאלות אפשריים ושל אפשרויות להגדרת משובים, תרחישים, והתניות. על אף גמישותו הרבה, אין צורך בהיכרות עם כל שלל האפשרויות בשביל להעמיד בוחן פשוט ומתפקד אחד. במדריך להלן נציג את המינימום הנדרש בשביל להתחיל לעבוד עם בחנים, ועם זאת לעשות זאת נכון כבר מההתחלה.

שלבי הפעולה ביצירת פעילות בוחן

אפשר לחלק את תהליך יצירת הבוחן במוּדל לשלושה שלבים, שמהווים את פרקי המדריך הזה:

  1. החלטה על מבנה הבוחן ומטרתו, וכתיבת מסמך (מחוץ למוּדל) עם פירוט של השאלות שנרצה לכלול בבוחן, ויתר המידע שדרוש כדי לכתוב את הבוחן במוּדל
  2. בחירת סוג השאלות המתאים ליישום הבוחן שכתבנו, וכתיבתן בתוך מוּדל
  3. בניית הבוחן מהשאלות שכתבנו, וקביעת יתר ההגדרות הנוגעות אליו בהתאם למטרות שהגדרנו

דבר אחד שחשוב להבהיר כבר עכשיו, הוא שבשונה מפעילויות אחרות במוּדל, פעילות "בוחן" מערבת שני אזורים שונים באתר הקורס. הראשון הוא מאגר השאלות, שבו אנחנו כותבים ומסדרים את כל השאלות שנשתמש בהן בקורס, והשני הוא פעילויות הבוחן עצמן, שאותן אנו יוצרים בדף הראשי ומכניסים לתוכן את השאלות שיצרנו מהמאגר.

הנה תרשים סכמתי של אופן העבודה עם בחנים:


צד שמאל בתרשים מציג את האזור שנקרא מאגר השאלות, ובתוכו חלוקה היררכית של קטגוריות שבתוכן נמצאות שאלות מכל מיני סוגים. מימין מוצג הדף הראשי של קורס, שבו הוספנו פעילויות בוחן, והחצים מדגימים כיצד אנו יוצרים קישור בין פעילות הבוחן לבין שאלות מסוימות מתוך המאגר.

אפשר להתחיל? עברו לשלב הבא: הכנות מקדימות


קביעת מטרת ומבנה הבוחן

כאמור, למרות שמה, פעילות מסוג "בוחן" במוּדל יכולה לשמש למגוון של מטרות, ולאו דווקא להיות מבדק נושא ציון על חלק מצומצם מהחומר (כפי שמשתמע מהשם "בוחן" בדרך כלל). למעשה, כל פעילות אינטרקטיבית שבה הסטודנט נדרש לבצע פעולות בתוך מוּדל יכול להיות מטרה לפעילות בוחן. אין משמעות הדבר שיתר הפעילויות במוּדל מיותרות, במקרים מסוימים הן מתאימות יותר למטרה הנדרשת. למשל, אם אנחנו רוצים לאסוף פרטים מהסטודנטים, אך לא לבדוק ידע או לתת משוב על הפרטים שנאספו, סביר שפעילות מסוג שאלון תתאים יותר למטרה זו.

להלן כמה מהשימושים הרווחים בפעילות בוחן (לחצו עליהם להסבר נוסף):

כל תרגיל שניתן לסטודנטים, בין אם הוא פתוח או סגור (כלומר יכול להיבדק אוטומטית) ניתן לבצע באמצעות פעילות בוחן. היתרון העיקרי בשימוש בפעילות בוחן עבור תרגיל הוא בתרגילים הסגורים, כיוון שאז נחסכת הבדיקה שלהם, אבל גם בתרגילים פתוחים יש יתרונות לפעילות בוחן, כמו אפשרות לבדיקה רוחבית לפי שאלה, ולא לפי תרגיל

בניגוד לתרגיל שבדרך כלל בודק חומר שנלמד בכיתה, לומדה משמשת ללימוד עצמי של חומר מסוים, ולבדיקת ההבנה שלו לאחר מכן. לומדות יכולות להעמיק בחומר שנלמד בכיתה, לשמש ככלי עזר לחזרה על החומר בקצב של הסטודנט, ולהעברה של כל חומר שפשוט אין זמן או טעם ללמדו בכיתה. שימוש בפעילות בוחן יאפשר לנו לא רק לתת ציון על השיגיו של התלמיד בלומדה, אלא גם לתת לו משוב ענייני ומותאם לקשיים שבהם הוא נתקל

מבדק מאפשר לסטודנטים לבדוק את מצב הבנתם בחומר. זהו מעין בוחן לשימוש עצמי. המבדק יכלול שאלות שאמורות להקיף תחום מסוים, והמשוב על המבדק יאפשר לסטודנט לברר לעצמו אילו חלקים הוא מבין יותר ואילו פחות. זוהי מעין הדמיה של בוחן אמיתי, אבל בלי מרכיב הלחץ והזמן

מגבלות תקציב וזמן הכניסו גם חלק מהמעבדות הרטובות לחדרי המחשבים. ניתן להשתמש בבוחן כפעילות המעבדה עצמה, או כפעילות מלווה שאיתה בונים את דו"ח המעבדה

כמובן, ניתן לבצע איתה כל סוג של מבחן, החל מבדיקה בקיאות פשוטה כדי לוודא קריאה של החומר, ועד למבחן סוף קורס במקרה כזה נשתמש באתר מוּדל ייעודי שהוקם לצורך הענין: Exam Moodle.


כל אחד מסוגי הפעילויות האלה יראה אחרת, יגיב אחרת, וידרוש מאיתנו הכנות אחרות ליצירתו. בחלקן נרצה להגריל ערכים או שאלות שונות לכל סטודנט, כדי למנוע העתקות, באחר נרצה משובים מפורטים ומותאמים שיוצגו תוך כדי הלמידה, וייתכן שנרצה לתת רמזים או נסיונות חוזרים לביצוע של השאלות או הבוחן - על כל אלה אנו צריכים לחשוב מראש ולהחליט ברמה העקרונית טרם ניגש לכתיבה של הבוחן. בחירות אלו ישפיעו על אופן ניסוח השאלות, כתיבת המשובים, שיטת הניקוד ועוד.


כתיבת הבוחן (מחוץ למוּדל)

אחרי שהחלטנו מהן מטרות הבוחן ומה הציפיות שלנו ממנו, הגיע הזמן לכתוב אותו בפועל. אין הכוונה כאן לכתיבת הבוחן במוּדל, אלא לכתיבה של הבוחן או התרגיל כפי שהייתם כותבים אותו עד היום, ככל הנראה במעבד תמלילים. עם זאת, כיוון שהבוחן מיועד לעבור למוּדל אח"כ, כדאי להקפיד על כמה דברים שיהפכו את העבודה בהמשך לנוחה ויעילה יותר (לאו דווקא לפי סדר החשיבות):

  1. בכל שאלה רישמו מהי התשובה הנכונה, ואם יש מסיחים (כמו בשאלת רב ברירה) פרטו גם אותם. אם ישנן תשובות אפשריות עם ניקוד חלקי, ציינו אותן ואת הניקוד שניתן להן
  2. חישבו תמיד מהי התשובה הכללית ביותר שניתן לבקש מהסטודנט ועדיין לבדוק אוטומטית ללא בעיה. למשל, במקום להציע מסיחים לשאלה מספרית, אפשר פשוט לבקש שיקליד מספר. עם הזמן תכירו את מגוון סוגי הקלט שניתן לבקש מסטודנטים מעבר לבחירה בשאלת רב-ברירה
  3. כתבו את המשובים השונים שצריכים להופיע עבור כל שאלה או חלק ממנה. חישבו מתי אתם מעוניינים שהמשוב יופיע - תמיד? רק בתגובה לתשובה לא נכונה? רק בבחירה במסיח מסוים? במהלך ביצוע התרגיל או רק בסיומו?
  4. הכינו מראש תמונות, קבצי קול, קבצי נתונים, או כל מדיה אחרת שאתם מתכוונים לשלב בבוחן (כן, זה אפשרי!), וכתבו ליד השאלות הנוגעות לה במה בדיוק תשתמשו

הכל מוכן? אפשר לעבור לשלב הבא: כתיבת שאלות במוּדל


כתיבת שאלות

אחרי שיש לנו טיוטה מוכנה של הבוחן (עדיין לא במוּדל), השלב הראשון ביצירת הבוחן הוא כתיבת השאלות. בשביל להתחיל לכתוב שאלות במוּדל עלינו להכיר אזור באתר הקורס שנקרא מאגר השאלות ומכיל את כל השאלות שנכתוב בקורס, לכל הבחנים. בתוך מאגר השאלות ניצור קטגוריה, שהיא מעין תיקייה, ובתוכה ניצור את השאלות. בסיום הכתיבה של כל שאלה נבדוק אותה, בשביל לוודא שהיא עובדת באופן תקין.

לחצו על השלבים להלן כדי להציג אותם:

יצירת קטגוריות

כל השאלות שאנו כותבים מופיעות באזור באתר שנקרא מאגר השאלות. בד"כ בכל קורס יש מספר תרגילים ובכל תרגיל מספר שאלות, מה שגורם לשאלות להצטבר לעשרות בודדות לפחות, ולפעמים אף למאות ויותר מכך. כדי לסדר את השאלות במאגר אנו משתמשים בקטגוריות שבאופן עקרוני זהות לחלוטין לתיקיות במחשב. כשם שיש לנו עץ תיקיות במחשב שבו אנו מסדרים את הקבצים, וכל קובץ יכול להיות רק בתיקיה אחת בזמן נתון (אלא אם יוצרים לו עותק), כך גם עם שאלות. אנו מסדרים את השאלות בתוך קטגוריות, והקטגוריות יכולות להסתעף לעץ היררכי שעוזר לנו לסדר את השאלות.

איך יוצרים קטגוריה?

  1. תחת בלוק ניהול הקורס, ניגשים למאגר השאלות ובתוכו למסך הקטגוריות.
  2. יופיע לפנינו עץ הקטגוריות של הקורס. נגלול מטה לתחתית המסך ונוסיף קטגוריה חדשה תחת הכותרת הוספת קטגוריה.
  3. נבחר קטגורית אב (מומלץ בשלב זה לבחור את ההקטגוריה העליונה ביותר: Top for, הגזע של כל עץ הקטגוריות בקורס).
  4. ניתן שם לקטגוריה החדשה שאנחנו יוצאים בתוך קטגורית האב - מומלץ מאד לתת שם אינפורמטיבי, שיעזור להבין מה הקטגוריה כוללת
  5. ניתן להוסיף גם תיאור שמסביר אילו שאלות עתידות להיכלל בקטגוריה הזו, לשימושם של אנשים אחרים בצוות ההוראה בקורס, וגם לשימושכם בפעם הבאה שתחזרו לקטגוריה (שעשויה להיות רק בעוד שנה...)
  6. לבסוף נלחץ על הכפתור הוספת קטגוריה, הדף יתרענן, והקטגוריה החדשה שיצרנו תופיע ברשימת הקטגוריות.

לחיצה על שם הקטגוריה תוביל אותנו לרשימת השאלות הכלולות בה, שזה בדיוק השלב הבא...


איך מסדרים את השאלות בקטגוריות? איך שנוח! השמות של הקטגוריות והמבנה של העץ צריכים לשרת מטרה אחת עיקרית - להקל על מציאת כל שאלה בתוך המאגר. בד"כ יש שתי סכמות כלליות לארגון השאלות - או לפי תוכן השאלה, או לפי ההקשר שלה בקורס (באיזה תרגיל היא מופיעה). ברוב הקורסים המאגר עובר משנה לשנה והולך ומתפתח ולכן כדאי לתת את הדעת גם על שינויים אפשריים בקורס כשמסדרים את המאגר. היוצא מן הכלל היחיד לכל זה הוא קבוצת שאלות נרדפות, כלומר מקבץ שאלות דומות שמהן מוגרלת לכל סטודנט אחת (או יותר) באקראי בבוחן מסוים. במקרה כזה כל המקבץ חייב להופיע בקטגוריה אחת, כדי שמוּדל ידע מתוך מה להגריל.

כתיבת שאלה

במוּדל ישנו מגוון רחב של שאלות שניתן לשלב בבחנים, וכל אחת מהן יוצרים באופן מעט שונה. במדריך הזה נתמקד באופן היצירה של שאלת רב-ברירה כאבטיפוס ליצירת שאלה בכלל.

שימו לב! מומלץ לנסות מספר סוגי שאלות אם אתם לא בטוחים מה הכי מתאים. אל תתקבעו על סוג שאלה מסוים רק בגלל שהוא נשמע מתאים לצרכים שלכם, יתכן שהפתרון האופטימלי יושג ע"י שימוש בסוג שאלה אחר.

בבנית השאלה במוּדל אנו מבחינים בין שלושה סוגים של תוכן שאנו צריכים / יכולים למלא:

תוכן השאלה - גוף השאלה, החלק שמציג את הבעיה שעל הסטודנט לפתור. בסוגי שאלה רבים, חלק זה כולל גם את התשובות האפשריות, ולמעשה כל השאלה נכתבת בו.
תשובות - תוכן התשובה הנכונה המצופה מהסטודנט, ולפעמים גם תוכנן של תשובות שגויות או נכונות חלקית (כמו בשאלת רב ברירה). חלק זה, הינו החלק המושפע והמשתנה ביותר מסוג השאלה שנבחר, כיוון שההבדל העיקרי בין סוגי שאלות הוא למעשה סוג הקלט הנדרש מהסטודנט (טקסט / מספר / סימון), ובכתיבת התשובות אנחנו מטפלים בדיוק ברכיב הזה.
משובים - מידע המוצג לסטודנט אחרי שניסה לענות על השאלה. המשוב יכול להיות כללי ולהופיע תמיד, או מותנה בנכונות הבחירה של הסטודנט או בתוכן הבחירה הספציפית שלו. סוג המשובים הניתנים ליישום בשאלה תלוי בסוג השאלה, ותלוי גם באופן התנהגות השאלה בתוך הבוחן, אבל על כך בהמשך.

איך יוצרים שאלת רב-ברירה?

  1. ניגשים למאגר השאלות לקטגוריה בה אנו רוצים ליצור את השאלה (כלומר ניגשים למסך הקטגוריות כמוסבר בשלב הקודם, ולוחצים על הקטגוריה שאנחנו מעוניינים להוסיף לה שאלה)
  2. לוחצים על הכפתור יצירת שאלה חדשה... ומתוך התפריט שנפתח בוחרים את הסוג "רב־ברירה" ולוחצים על הוספה
  3. בשדה שם השאלה ניתן לשאלה שם אינפורמטיבי (השם לא יהיה גלוי לסטודנטים!) שיעזור לנו לאתר אותה אח"כ ברשימת השאלות
  4. בשדה תוכן השאלה נכתוב את הגזע של השאלה, כלומר רק את השאלה ולא את המסיחים (=התשובות האפשריות). כדאי מאד לנסח את הגזע כך שיכלול את מירב המידע הרלוונטי לשאלה, ולהשאיר למסיחים רק את מה שבאמת שונה בין תשובה לתשובה
  5. ניקוד - השאירו אותו על 1.
    שימו לב! אין חשיבות לערך האבסולוטי של ניקוד, רק לערכו היחסי בתוך השאלה. השלב היחיד שבו הניקוד שתכניסו מקבל את ערכו האבסולוטי הוא בעת קביעת הניקוד הכולל של הבוחן
  6. כעת עלינו לבחור באיזה סוג של שאלת רב-ברירה אנחנו מעוניינים. האם ישנה תשובה אחת או תשובות מרובות נכונות? אם נבחר בתשובות מרובות, הסטודנט יוכל לסמן יותר ממסיח, והניקוד של כל המסיחים שסימן יסכם לניקוד של השאלה
  7. מיד אח"כ מופיעה האפשרות לערבב את התשובות, כלומר להציג אותן בסדר שונה לכל סטודנט - אם אין הגיון בסידור של התשובות מראש (כמו למשל רשימה של שנים שמסודרת באופן כרונולוגי) השאירו אותה מופעלת
  8. את האפשרות למספר את האפשרויות השאירו תמיד על "ללא מספור"
  9. כעת נגיע לרשימת התשובות. בשלב ראשון יופיעו מקומות למילוי של 5 תשובות אפשריות, אבל אין חובה להשתמש בכולן ואפשר להוסיף עוד אם רוצים. כדי לשמור את השאלה נצטרך למלא לפחות שתי תשובות אפשריות
  10. כל תשובה אפשרית (נקראות "בחירה 1", "בחירה 2" וכו'...) כוללת שלושה מרכיבים:
    • תוכן התשובה - המסיח עצמו. אל תמספרו את המסיחים והשתדלו לשמור אותם קצרים ככל הניתן
    • הניקוד - עלינו לבחור אותו מתוך רשימה קבועה מראש, הכוללת אל כל השברים בין 0/10 ל-10/10 וכן מספר אפשרויות נוספות. שימו לב שניתן גם לתת ניקוד שלילי (לפי אותם שברים), אבל כברירת מחדל ניקוד השאלה לא ירד אף פעם מתחת לאפס.
      שימו לב! אם ניתן לבחור רק תשובה אחת, חובה לתת ניקוד של 100% לפחות לתשובה אחת, ואם ניתן לבחור מספר תשובות, אזי סך האפשרויות הנכונות חייב להיות 100% לפחות, אחרת לא יהיה ניתן לשמור את השאלה
    • משוב ספציפי לתשובה - מידע שיוצג לסטודנט אחרי שהגיש את השאלה/הבוחן, אם בחר במסיח הזה
  11. לאחר שסיימנו להכניס את התשובות האפשריות השאלה מוכנה, וניתן ללחוץ על שמירת שינויים בתחתית הדף ולעבור לשלב הבדיקה שלה


כדאי לדעת! שאלות רב-ברירה עם אפשרות בחירה במספר תשובות הן התחליף הנכון והפשוט ליישום שאלות שבהן יש אפשרויות כמו "א+ג נכונים" בתור תשובה בודדת. במקום ליצור תשובות בשביל השילובים האלה, פשוט מאפשרים לסטודנט לסמן את כל מה שנכון. באופן כזה מאפשרים לסטודנטים להפגין באופן מדוייק את מה שהם יודעים בלי לתת או להוריד ניקוד על תשובות שסומנו מתוך ידע חלקי.

שימו לב! אם בחרתם ליצור שאלת רב ברירה עם אפשרות בחירה במספר תשובות, חשוב מאד לקבוע את הניקוד באופן מתאים. כלל אצבע לקביעה של הניקוד: כל אפשרות נכונה מקבלת 100 חלקי מספר האפשרויות הנכונות, וכל תשובה לא נכונה מקבלת 100 חלקי מספר האפשרויות הלא נכונות. אם לא נקבע ניקוד שלילי, כל סטודנט שיסמן את כל האפשרויות פשוט יקבל את מלוא הניקוד על השאלה.

כדאי לדעת! גם בגוף השאלה וגם במסיחים ניתן להשתמש בכל האפשרויות שעורך הטקסט המובנה של מוּדל מאפשר מעבר לעיצוב הטקסט, ובכללן שימוש בטבלאותהוספת תמונות או מדיה אחרת, הוספת קישורים, שימוש במשוואות ועוד...

בדיקת שאלה

כדי שנוכל להיות בטוחים שהזנו את השאלה באופן תקין, חשוב להשתמש בכלי התצוגה המקדימה, המאפשר לנסות לענות על השאלה ולבדוק אם התגובה של מוּדל תואמת את הציפיות שלנו. מסך התצוגה המקדימה מאפשר לנו לבחון כיצד השאלה תראה כחלק מבוחן, ולשם כך הוא כולל עוד מספר הגדרות שלא ניתן לקבוע אותן ברמת השאלה, אבל הן משפיעות על התצוגה שלה.

כדי להציג שאלה בתצוגה מקדימה אנו מאתרים אותה במאגר השאלות, פותחים את תפריט העריכה (מופיע בערך באמצע השורה) ומתוכו בוחרים בתצוגה מקדימה. השאלה תוצג בחלון חדש (או בלשונית חדשה), שבחלקו העליון מופיעה השאלה עצמה (כולל התשובות האפשריות) ותחתיה האפשרויות הבאות בכפתורים:

  1. נסיון מענה חדש (לא זמין לפני שהגשנו את השאלה) - מאתחל את החלון התצוגה המקדימה
  2. שמירה - שמירה של התשובה ללא הגשה שלה
  3. הצגת התשובה הנכונה - מוּדל יענה בשבילכם על השאלה עם התשובה שתקבל את מלא הנקודות. שימו לב שאם יש יותר מתשובה אחת כזו תוצג רק אחת האפשרויות
  4. הגשה וסיום - הגשת התשובה לבדיקה (וסיום ה"בוחן")
  5. סגירת תצוגה מקדימה - תסגור את החלון

ייתכן שלפני הכפתורים הנ"ל תוצג לכם טבלת היסטורית נסיונות מענה, מיד נגיע גם אליה.

כאמור, מטרת התצוגה המקדימה היא לא רק לבחון אם היא כתובה נכון, אלה גם כיצד תראה במסגרת הבוחן שאנחנו מתכננים, עוד לפני שיש לנו בוחן לשלב אותה בו. לכן, מתחת לאפשרויות הנ"ל יש עוד מספר הגדרות שניתן לקבוע בנוגע לתצוגה, שכולן נשלטות בסופו של דבר בהגדרות הבוחן עצמו:

  1. אפשרויות הנסיון:
    • מנגנון המשוב בשאלה - מתאר כיצד השאלה "תתנהג", כלומר האם היא תוגש מיידית או רק עם הבוחן כולו? האם יהיה ניתן לנסות לענות עליה שוב? האם המשוב יוצג מיד או רק אחרי ההגשה הסופית?
    • ניקוד השאלה - בד"כ אין מה לבדוק כאן, אך לפעמים רוצים לוודא שתשובה חלקית מקבלת את הניקוד המתאים, ויותר נוח לשנות את הניקוד לניקוד האבסולוטי שיהיה לשאלה בסוף
    כל שינוי באפשרויות אלה מחייב אתחול של נסיון המענה, כפי שכתוב על הכפתור שמוצג מתחת להם
  2. אפשרויות התצוגה:
    • האם התשובה נכונה - מציג סימון אם התשובה נכונה או ❌ אם היא שגויה
    • נקודות - האם להציג את הניקוד שהתקבל? ואת הניקוד המירבי? (מוצג בתיבת המידע האפורה מימין לשאלה)
    • משוב עבור כל תשובה / משוב כללי - אילו משובים להציג אחרי המענה?
    • התשובה הנכונה - מוּדל יכול להציג אוטומטית את התשובה הנכונה כפי שהיא שמורה אצלו, אבל כפי שנכתב בסעיף 3 לעיל ("הצגת התשובה הנכונה") אם יש כמה תשובות אפשריות הוא יציג רק אחת מהן
    • הסטורית נסיונות המענה - זוהי טבלה שמופיעה מתחת לנסיון המענה על כל שאלה אצל כל סטודנט ומציגה את הפעילות שביצע בשאלה. תוכלו לראות כאן כיצד ישמרו נסיונות מענה שונים במהלך העבודה על השאלה


השתמשו בכלי התצוגה המקדימה בשביל לבדוק את כל מאפייני השאלה:

  • האם העיצוב והקריאות של השאלה תקינים? הם חשובים כדי למנוע קושי מיותר במענה עליה
  • האם כיוון הטקסט והיישור שלו נכון? האם מספרים או טקסט המשלב שתי שפות מיושרים באופן קריא?
  • האם התמונה (או כל מדיה אחרת) ששילבתם מופיעה בבירור?
  • בדקו מגוון תרחישים ומקרי קצה, ולא רק תשובה אחת נכונה ואחת שגויה, במיוחד אם מדובר בשאלה עם קלט "פתוח" (בו הסטודנט אינו בוחר מתוך כמה אפשרויות)
  • האם המשובים שכתבתם מוצגים באופן תקין? ובעיתוי הנכון?

כאשר שלב בדיקת השאלה הסתיים בהצלחה אפשר להמשיך לכתוב את השאלות הבאות. אחרי שנסיים לכתוב מספר שאלות לבוחן, אפשר כבר לגשת ליצירת הבוחן עצמו. את כתיבת יתר השאלות ניתן להשלים אח"כ, כשתהיה לנו תמונה יותר ברורה של אופן הצגת השאלות בתוך הבוחן.



סיימתם ליצור שאלות? אפשר לעבור ליצירת בוחן

ניתן גם לחזור לדף המבוא או לדף הכנות מקדימות

יצירת בוחן

אחרי שיש לנו כבר כמה שאלות במאגר אחנו יכולים להתחיל לדבר על בחנים. בוחן (Quiz) הוא למעשה פעילות שמציגה לסטודנט שאלות נבחרות מתוך המאגר בתנאים מסויימים. את השאלות שיוצגו בבוחן מסוים בוחר מי שבונה את הבוחן במסך עריכת השאלות בבוחן, והתנאים משקפים את אופי התפקיד של הבוחן בקורס (תרגיל, מבחן, לומדה וכו'...) ונקבעים במסך הגדרות הבוחן.

במדריך הזה נפעל בשלושה שלבים ביצירת הבוחן:

  1. נוסיף פעילות בוחן לקורס (מבלי לקבוע את ההגדרות שלה בשלב זה)
  2. נוסיף שאלות לתוך הבוחן, נסדר נעמד אותן לפי הצורך, ונקבע את הניקוד של כל שאלה
  3. נחזור למסך ההגדרות ונקבע אותן באופן שיתאים למטרת הבוחן בקורס

לפני שנתחיל - מומלץ מאד להשתמש ב- הפזורים בדפי ההגדרות של מוּדל, ובמיוחד בדף הגדרות הבוחן שכולל הרבה מהם. הם מכילים מידע ממוקד ותמציתי על ההגדרה שלידה הם נמצאים.

לחצו על השלבים להלן כדי להציג אותם:

הוספת פעילות בוחן

הוספה של בוחן לקורס אינה שונה מהוספה של כל פעילות אחרת. מפעילים מצב עריכה בדף הבית בקורס, ניגשים ליחידת ההוראה שבה אנו מעוניינים לכלול את הבוחן, לוחצים על הוספת פעילות או משאב בתחתית היחידה, ובוחרים בפעילות מסוג בוחן.




המסך הראשון שנתקל בו כאשר רק ניצור את הפעילות הוא מסך ההגדרות של הבוחן. זהו אינו המקום לקביעת השאלות שיופיעו בבוחן, אלא לקביעת הגדרות כלליות הקשורות לפעילות. אין צורך לקבוע את כל ההגדרות מיד עם יצירת הבוחן, אפשר להשלים זאת מאוחר יותר. כרגע, מספיק לתת לו שם ולהסתיר אותו (תחת הגדרות רכיב כלליות > זמינות > מוסתר מהסטודנטים) כדי שסטודנטים לא יכנסו אליו בטרם עת, ולעבור למסך עריכת השאלות בבוחן, בו קובעים אילו שאלות יופיעו בבוחן ובאיזה סדר.


הוספת שאלות לבוחן

אל מסך עריכת השאלות בבוחן מגיעים מבלוק הניהול של בוחן (האפשרות היחידה המסומנת בגלגל שינים קטן). מסך זה הינו פשוט מאד, ובאופן בסיסי מאפשר שתי פעולות:

  1. הוספת שאלות - מתוך מאגר השאלות שלנו, או הוספה של שאלה אקראית מקטגוריה המכילה מספר שאלות
  2. סידור שאלות - זה כולל גם עימוד, חלוקה למקטעים ושימוש בכותרות משנה, וכן קביעה האם ואיך לערבב את השאלות בין נסיונות

שימו לב! אמנם ניתן גם לכתוב שאלות ישירות מתוך המסך הזה, אך זו אינה צורת עבודה מומלצת.

כדי להוסיף שאלות לבוחן, ניגש לתפריט הוספה (בקצה הימני של המסך, בעברית) וממנו נבחר באפשרות ממאגר שאלות. בחלקו העליון של חלון הקטן שיפתח ננווט לקטגוריה שבה נמצאות השאלות שלנו, נסמן ב-✓ את כל השאלות שאנחנו מעוניינים לכלול בבוחן, ונלחץ על הכפתור הוספת השאלות הנבחרות לבוחן בתחתית החלון.



עכשיו, משיש לנו כמה שאלות בבוחן, ניתן לקבוע את הסדר שלהן, ע"י גרירת הצלב הקטן שבתחילת השורה של כל שאלה. ניתן לאחד שאלות להצגה בעמוד אחד ע"י לחיצה על הסרת מעבר עמוד בתחילת השורה בין שתי שאלות סמוכות, ובאותו האופן להוסיף מעבר עמוד בין שאלות, ע"י לחיצה על הוספת מעבר עמוד בין שתי שאלות. לחיצה על גלגל השיניים לפני שם השאלה תעביר אותנו למסך העריכה של השאלה (אותו אחד שהגענו אליו כשיצרנו את השאלה במאגר השאלות).

בקצה השורה של כל שאלה נוכל לבחור בתצוגה מקדימה של השאלה בלחיצה על הזכוכית מגדלת (אותה תצוגה שפתחנו מתוך מאגר השאלות), או במחיקה של השאלה ע"י לחיצה על הפח. כמו כן נוכל לקבוע את הניקוד שלה בלחיצה על העפרון וכתיבת ניקוד חדש והקשה על Enter בשביל לשמור אותו.

שימו לב! הניקוד שאנו קובעים כאן הינו יחסי. כלומר, אם ברצוננו לתת לכל השאלות משקל זהה, אנו יכולים פשוט להשאיר את הניקוד שלהן 1, ורק לקבוע את הציון הסופי של הבוחן ל-100 (או כל מספר אחר שנבחר). הניקוד יתחלק בין השאלות לפי הערך היחסי של הניקוד שלהן.

כדאי לדעת! בשאלות מסוג מאמר (שאלות הנבדקות ידנית) יש חשיבות לקביעת ניקוד אבסולוטי לשאלות ולא כדאי להסתפק בניקוד יחסי, כיוון שכאשר נותנים את הניקוד בפועל הערך הזה הוא שמשמש כציון המקסימלי שניתן לתת לשאלה.

לתפריט הוספת השאלות שפתחנו קודם נוספה עכשיו האפשרות להוסיף כותרת חדשה. כותרת חדשה תמיד תופיע בראש עמוד חדש, והיא מאפשרת לחלק את הבוחן לכמה חלקים מוגדרים שעוזרים הן בהתמצאות, והן בהבהרה של מבנה הבוחן לסטודנטים. כותרות חלקים מופיעות בתפריט הניווט של הבוחן, ומחלקות את רשימת השאלות למקטעים נפרדים.



כדאי לדעת! שימוש בכותרות לחלקים שונים מאפשר לערבב את השאלות רק בחלקים נבחרים של הבוחן, ולא בכולו. אפשרות זו שימושית במיוחד אם יש כמה שאלות פתיחה זהות שאמורות להופיע לכל הנבחנים באופן זהה, ורק אח"כ מגיע חלק שבוחן את הידע באופן אפקטיבי יותר ומורכב משאלות אקראיות ו/או מעורבבות.


הגדרות הבוחן

לאחר שנכניס את השאלות אנחנו יכולים לפנות לשלב ההגדרות של הבוחן עצמו, על מנת לסיים את הגדרת הפעילות לפי המטרה המקורית שלה. נכיר תחילה באופן כללי אילו הגדרות חשובות בבוחן נשלטות ברמת הפעילות עצמה ולא מתוך השאלות:

  1. זמינות הבוחן - כל מה שקשור בשאלה מי?, מתי? ואיפה? יכולים לבצע את הבוחן
  2. ניקוד הבוחן - מדובר בערך הניקוד, אך לא במשקלו בציון הסופי. כלומר, מדובר בקביעה שרירותית יחסית מתוך כמה נקודות מחושב הציון של הבוחן (האם ציון מלא הוא 10 או 30 או 100?)
  3. התנהגות השאלות בבוחן והצגת משובים - אלה החלקים המהותיים ביותר לקביעת מטרת הפעילות. כאן נקבע אילו משובים מוצגים באיזה זמן וכמה פעמים ניתן לנסות לענות על השאלה או על הבוחן. במידה רבה, קביעות אלו הן שיוצרות את ההבחנה הראשונית בין בוחן / תרגיל / לומדה וכד'.
    שימו לב! בניגוד להגדרות השאלה, אותן פגשנו בפרק הקודם של המדריך, הגדרות אלה ישפיעו רק על אופן תצוגת השאלות בבוחן הזה, וניתן בהחלט לשלב את אותן שאלות בהתנהגות אחרת בבוחן אחר.

מטרתינו במדריך זה היא לא לכסות את כל מגוון האפשרויות שניתן להגדיר, ולכן נציין רק את המרכיבים החשובים ביותר להגדרה. פרטי ההגדרות הנ"ל פזורים בין כמה אזורים שונים במסך ההגדרות, ולכן נסקור אותם לפי סדר הופעתם על המסך, ולא לפי החלוקה לעיל (אל דאגה, יש הרבה חפיפה בין השניים).

  1. הגדרות כלליות - כאן כבר נתנו שם לבוחן, אפשר עכשיו להוסיף הנחיה לבוחן, שתופיע לנבחנים טרם התחלת נסיון המענה (כלומר, לפני שראו את השאלות והזמן התחיל לרוץ, אם יש הגבלת זמן).
  2. תזמון - כאן נוכל לקבוע מתי לכל המוקדם ניתן להתחיל נסיון מענה חדש על הבוחן, ועד מתי חייבים לסיים אותו. בנוסף, נוכל לקבוע כאן את הגבלת הזמן לביצוע של נסיון מענה בודד. אם אין הגבלה ניתן להמשיך עם אותו הנסיון עד לזמן הסגירה, אך אם יש הגבלה, הנסיון חייב להסתיים תוך זמן קצוב מרגע שהתחיל. את הקביעה מה יקרה לאחר שחלף זמן סיום הבוחן מומלץ לסמן כהגשה אוטומטית של נסיונות מענה פתוחים.
    כדאי לדעת! את ההנחיות על הבוחן אפשר לראות גם לפני התחלת נסיון המענה, כך שאם אנחנו רוצים לחשוף אותן רק בשלב מאוחר יותר עלינו להסתיר את הפעילות או להשתמש בהגבלת גישה.
  3. ציונים - הדבר היחיד שחשוב לקבוע כאן הוא מה מספר נסיונות המענה המותרים לביצוע הבוחן. לקביעת ציון עובר אין משמעות קריטית במסגרת הבוחן עצמו, אבל היא חשובה לקביעת תלות בין רכיבים (למשל ע"י שימוש במעקב השלמת פעילות).
  4. סידור השאלות בבוחן - כאן נוכל לקבוע באופן מהיר כמה שאלות יוצגו בכל עמוד בבוחן. אם אנחנו מעוניינים במספר שונה של שאלות בכל עמוד, מומלץ לקבוע את הההגדרה עמוד חדש על כל השאלות באותו עמוד, ולסדר את העימוד ממסך עריכת שאלות בבוחן.

עד כאן סקרנו כמה הגדרות פשוטות, בסיסיות ואינטואיטביות יחסית, אשר מתייחסות להיבטים כללים של הבוחן. שתי קבוצות ההגדרות הבאות עוסקות באפשרויות מתקדמות יותר, אשר מביאות לידי ביטוי את היותו של הבוחן פעילות מקוונת המאפשרת אינטראקטיביות מסוגים שונים עם הסטודנט המבצע אותו, וקשורות קשר הדוק למטרת השימוש בפעילות זו כפי שהגדרנו אותה בתחילת הדרך.

התנהגות השאלה

אנו קוראים "התנהגות" לדרך שבה השאלה מוצגת, מאפשרת ומגיבה לנסיון המענה עליה. אם אנו מעוניינים שמסיחים בשאלות רב-ברירה (ומספר סוגים נוספים) יופיעו בסדר שונה לכל סטודנט, עלינו לוודא שערבוב תשובות בשאלה מסומן בכן. יש צורך גם בהגדרה זו וגם בהגדרה ברמת השאלה (שראינו בפרק הקודם) כדי לאפשר ערבוב של המסיחים.

מנגנון המשוב בשאלות מאפשר לבחור אחד משלושה מצבים עיקריים:

  • האם ישנו משוב כלשהו על השאלות שצריך להיות מוצג בזמן המענה על הבוחן? אם אין, נבחר בדחיית משוב השאלה -  לאחר הגשת בוחן כולו.
  • האם מגישים כל שאלה מיד, או את כולן יחד רק בסיום הבוחן? אם מגישים כל שאלה מיד נבחר במשוב מיידי - מענה חד פעמי על השאלה.
  • האם אפשר לנסות שוב לענות על השאלה (עם או בלי רמזים), במידה שהתשובה לא היתה נכונה? אם אנחנו רוצים לאפשר נסיונות נוספים במקרה של טעות נבחר באינטראקטיבי - מספר נסיונות מענה לשאלה + רמזים. שימו לב שבאפשרות זו המשובים על השאלה לא יוצגו עד שהסטודנט לא ענה נכון או סיים את כל הנסיונות האפשריים.

כדאי לדעת! הגשת השאלות באופן מיידי בתוך נסיון המענה (אחת משתי האפשרויות האחרונות שצוינו לעיל) מאפשרת לחסום את הצפיה בשאלות הבאות עד להגשת השאלה הנוכחית. אפשרות זו שימושית במיוחד כאשר שאלה מתקדמת יותר חושפת חלק מהתשובה של שאלה שקדמה לה, ואנו מעוניינים שהסטודנטים לא ישתמשו במידע הזה בשביל לענות על השאלה הראשונה.

אפשרויות לתצוגת משוב

בחלק הזה מופיעה טבלה מפורטת של סוגי המשובים והשלבים השונים שבהם אפשר להציג אותם לסטודנטים. השורות בטבלה מתייחסות ל"מה?" ואילו העמודות מתייחסות ל"מתי?":


שילובים שונים של זמן התצוגה עם תוכן תצוגת המשוב מייצרים פעילות עם אופי שונה. כך למשל, בבחנים ומבחנים בד"כ כל המשובים מוצגים רק בסוף, ואילו בלומדות המשובים מוצגים באופן מיידי, ע"מ לאפשר ללומד להבין במה טעה לפני שימשיך לשאלה הבאה.

כדאי לדעת! השילוב הנכון בין התנהגות השאלה לאפשרויות תצוגת המשוב, הוא המפתח ליצירת פעילות מוצלחת אשר מתפקדת בהתאם למטרה שהצבנו לעצמנו. כדאי לשים לב שעל אף שהקביעות הנ"ל זהות לכל השאלות בבוחן, ניתן במקרים רבים לקבוע פרטי תצוגה שונים לשאלה מסויימת ע"י עריכת המשובים בה (ממסך עריכת השאלה).

נשארו לנו עוד כמה הגדרות שנתאר בקצרה:

  1. תצוגה חזותית - אין צורך לגעת בה בד"כ ולכן נדלג עליה
  2. הגבלות נוספות על נסיונות המענה - הגבלות אלו נועדו למנוע גישה לבוחן מחוץ לזמן ולמקום שהוגדרו לו. הן כוללות קביעת סיסמה, הגבלת כתובות IP ושימוש בדפדפן מאובטח
  3. הערכה מילולית מסכמת לבוחן - הערכה מילולית שתוצג לסטודנט בהתאם להשגיו בבוחן. את ההערכה ניתן לחלק לטווחי ציון (נניח 0-60,60-80,80-90,90-100) ולכל טווח לכתוב הערכה מסכמת התואמת את הציון שהושג.

כל יתר ההגדרות בהמשך המסך אינן יחודיות לפעילות בוחן, אלא קיימות בכל רכיב במוּדל, ולכן לא נסקור אותן כאן.

זהו! סיימנו להגדיר את הבוחן ויש לנו בוחן מתפקד. כעת מומלץ לעבור למסך התצוגה המקדימה בלחיצה על הזכוכית מגדלת בבלוק הניהול של הבוחן, ולבדוק שהבוחן עובד כמצופה. כאשר הכל עובד לפי התוכניות, כדאי לתת לעוזר הוראה או קולגה להתנסות גם כן, כדי לקבל משוב על בהירות השאלות, המשובים ואופן ההצגה שלהם.




חזרה לפרק כתיבת שאלות
ניתן גם לחזור לדף המבוא או לדף הכנות מקדימות

ערבוב והגרלת שאלות

אחד היתרונות המשמעותיים של בוחן ממוחשב הוא שניתן ליצור גרסאות רבות ושונות של אותו הטופס (מה שנקרא במבחנים על נייר 'טורים') בקלות וביעילות מבלי לסבך את תהליך הבדיקה של הבחינה (אפילו אם לא כולה נבדקת אוטומטית). ניתן לייצר טפסים שונים באמצעות ערבוב של השאלות, הגרלה של שאלות, או שניהם גם יחד. מדריך זה יציג את הדרך להפעיל כל אחת מהאפשרויות, וכן הגדרות מתקדמות נוספות שקשורות לארגון של בחינה עם מרכיב אקראי.

במדריך זה:
הסבר כללי

בעת בניית טופס הבחינה ניתן לבצע שתי פעולות בסיסיות עם מרכיב אקראי - ערבוב או הגרלה. לפני שנידרש לשאלה כיצד מערבבים או מגרילים שאלות, חשוב ליישר קו לגבי המשמעות של המונחים הללו:

ערבוב - כל הסטודנטים מקבלים את אותן השאלות אבל בסדר שונה. הסטודנטים מקבלים את אותה שאלה במקום שונה בטופס.
הגרלה - סטודנטים שונים מקבלים שאלות שונות. כל סטודנט מקבל מספר זהה של שאלות אבל השאלות אינן בהכרח זהות.

בנוסף צריך להכיר את המקטע (section) - מקבץ שאלות בתוך טופס הבחינה, אשר נוצר ע"י הוספת כותרת חדשה (ראה את הפרק על הוספת שאלות לבוחן).

ניתן להפעיל את שתי האפשרויות יחד, וגם לתחום את השימוש בהם לחלקים שונים בבוחן. למשל, ניתן ליצור בוחן שחלקו הראשון זהה לכל הסטודנטים, החלק השני מכיל את אותן שאלות לכל הסטונדטים אבל בסדר שונה (רק מעורבב), החלק השלישי מכיל שאלות שונות לכל סטודנט (רק הגרלה), והחלק הרביעי מכיל שאלות שונות שגם מופיעות בסדר שונה (ערבוב והגרלה).

ערבוב שאלות

ערבוב השאלות בבחינה יכול להתבצע בכמה רמות (שימו לב שאין מדובר כאן בערבוב מסיחים/אפשרויות בתוך השאלה שנידון בנפרד בפרק על כתיבת שאלה):

ערבוב שאלות בתוך מקטע - השאלות שמהוות חלק מאותו מקטע (אקראיות או קבועות) יוצגו בסדר שונה לכל סטודנט, אבל כולן יוצגו באותו איזור בבחינה. אם הבחינה כולה בנויה ממקטע אחד (ברירת המחדל) אז השאלות יתערבבו על פני כל טופס הבחינה.
ערבוב מקטעים בתוך הבוחן - ניתן לשמור את השאלות (אקראיות או קבועות) בסדר זהה בתוך המקטע, ורק לערבב את המקטעים. כל סטודנט יקבל אותם בסדר שונה.

בנוסף, ישנה אפשרות הנקראת שרשור שאלות, המאפשרת לבטל את הערבוב באופן נקודתי, אם שתי שאלות (או יותר) צריכות להופיע תמיד יחד בסדר מסוים. עוד על כך בחלק להלן.

כל הגדרת ערבוב שמפעילים פועלת על כל הרמות שמתחתיה. אין אפשרות פשוטה, למשל, לערבב רק חלק מהמקטעים בבחינה, או חלק מהשאלות במקטע (למעט מה שניתן להשיג באמצעות שרשור שאלות). את הרמות השונות של הערבוב אפשר לשלב. למשל, ניתן ליצור מקטע של שאלות בסדר קבוע ואחריו מקטע של שאלות מעורבבות, ולערבב בין שני המקטעים האלה בבחינה עצמה.

ערבוב שאלות בתוך מקטע מתבצע פשוט ע"י סימון של האפשרות הזו בדף עריכת השאלות בבוחן בתחילת כל מקטע (מעל לחלוניות הניקוד של השאלות):


את ערבוב המקטעים ניתן להפעיל מדף הגדרות הבוחן, בחלק סידור השאלות בבוחן (יש ללחוץ על "הגדרות נוספות" בשביל להציג את האפשרויות הנ"ל):


הגרלת שאלה אקראית

כזכור, כל בוחן במוּדל מורכב משתי סביבות: מאגר השאלות והפעילות בוחן, שמהווה את טופס הבחינה בפועל. הגרלת שאלות, בניגוד לערבוב, מצריכה הכנה מוקדמת במאגר השאלות, מעבר להגדרה המתאימה בטופס.

כדי להגריל שאלות, חייבים ליצור קטגוריה שממנה השאלות יוגרלו (כפי שמוסבר בפרק על יצירת קטגוריות). אפשר להגריל שאלה אחת או יותר מקטגוריה (עד למספר השאלות שיש בה). מוּדל לעולם לא יגריל את אותה שאלה פעמיים מתוך הקטגוריה, ואם לא יהיו מספיק שאלות (כלומר ננסה למשל להגריל 6 שאלות מתוך קטגוריה עם 4 שאלות) הוא יציג הודעת שגיאה. ישנן מעט שאלות מיוחדות בעלות מנגנון הגרלה פנימי אשר בהן אין צורך ליצור קטגוריה עם השאלות ולהגדיר את ההגרלה בתוך הטופס, יוצרים רק שאלה אחת וההגרלה כבר מוגדרת בתוך השאלה - לא נעסוק בהן כאן.

בתוך קטגוריה המיועדת להגרלת שאלות נשים אך ורק שאלות נרדפות, כלומר שאלות שהן שקולות מבחינת הקושי והמשקל שלהן בבחינה, ואם אפשר גם עוסקות באותו עניין בחומר. זה חשוב לא רק מבחינה טכנית, אלא גם כדי לקבל בסופו של דבר בחינה הוגנת שבה כל טפסי הבחינה שיווצרו שקולים זה לזה, ואין טופס אחד שקשה הרבה יותר מרעהו.

לאחר שיש לנו קטגוריות עם שאלות נרדפות, ניתן לשלב אותן בטופס הבחינה דרך עמוד עריכת השאלות בבוחן, בלחיצה על תפריט הוספה כמו בהוספת שאלה קבועה, ובחירה באפשרות שאלה אקראית מקטגוריה:

בתפריט שיפתח נבחר מאיזו קטגוריה להגריל את השאלות, וכמה שאלות להגריל. נוכל גם לבחור להגריל ממספר קטגוריות יחד, אם כולן (ורק הן) מקובצות תחת קטגורית אב אחת משותפת, ע"י בחירה בקטגוריה האב וסימון האפשרות הצגת שאלות גם מתת-קטגוריות:


נשים לב שאחרי בחירה בקטגוריה מסוימת מוצגת לנו למטה רשימת השאלות שמהן יוגרלו השאלות האקראיות. לחיצה על הכפתור הוספת שאלות אקראיות (מקטגוריה) תוסיף לנו את השאלות לטופס הבחינה.

נוכל לראות שבמקום שם השאלה מופיע שם הקטגוריה שממנה מוגרלת השאלה לאותו מיקום בטופס, ושסמל השאלה הוא קוביה (ולא סמל המעיד על סוג שאלה מסוים):


לחיצה על זכוכית המגדלת תבחר שאלה באקראי מתוך השאלות המוגרלות למיקום זה, ותציג לנו אותה בתצוגה מקדימה.

הגדרות מתקדמות
שרשור שאלות

בנוסף לערבוב וההגרלה כפי שהוצגו לעיל, ניתן ליישם עוד מספר אפשרויות מתקדמות יותר, אם עולה הצורך בהן. הראשונה בהן היא האפשרות לשרשור שאלות. אם אנו מעוניינים לערבב את כל השאלות בבחינה, למעט מקבץ של שאלות שאינו מהווה מקטע בפני עצמו. נניח, אם יש לנו מקבץ שאלות קשורות שצריכות להופיע בסדר קבוע, אבל אנו מעוניינים שמיקום המקבץ הזה יהיה שונה בכל בחינה, ומסיבה כלשהי אנו לא מעוניינים להפוך את המקבץ למקטע בפני עצמו.

כדי להבטיח שהשאלות במקבץ יופיעו יחד עלינו לשרשר אותם. הדרך לעשות זאת היא ללחוץ על הכפתור בחירת מספר שאלות בדף עריכת השאלות בבוחן, ואז לסמן ב-V את כל השאלות שצריכות להשתרשר, למעט הראשונה בשרשרת. וללחוץ על הכפתור Chain selected. ליד כל השאלות המשורשרות יפיע סמליל של שרשרת, שאומר שהן תמיד יופיעו אחרי השאלה שמעליהן, ללא תלות בערבוב השאלות.

כדי לבטל שרשור של שאלות נחזור על הצעדים לעיל, ונלחץ על הכפתור Unchain selected.



תגיות

אפשרות מתקדמת נוספת היא שימוש בתגיות השאלות לשם הגרלה אקראית של שאלות. אם נניח שיש לנו כמה שאלות בתוך אותה קטגוריה, חלקן סימנו בתגית "קשה" וחלקן בתגית "קל":


נוכל לוודא שמתוך הקטגוריה תוגרל תמיד שאלה אחת קשה ושתיים קלות, ע"י בחירה של התגית (או התגיות הרצויות) בחלון ההוספה של שאלה אקראית. שימוש בתגיות מאפשר לנו להגריל שאלות באופן גמיש יותר, כיוון שכבר אין צורך לשים את בקטגוריה נפרדת כל קבוצת שאלות לפי שאלה אקראית בבוחן ספציפי, אלא ניתן להגריל מתוך קטגוריה האב (כולל תתי הקטגוריות) ובכל פעם לסמן תגיות אחרות להגרלה:



שאלות Gang

אם יש לכם כמה קטגוריות של שאלות אקראיות המשמשות בבוחן אחד, ואתם מעוניינים שההגרלה מקטגוריות שונות תהיה מתואמת, כלומר, שיחד עם שאלה מסוימת מקטגוריה א' תוגרל תמיד שאלה מסוימת (ולא אקראית) מקטגוריה ב', תוכלו לבצע זאת ע"י שימוש ב-gang. במצב כזה, הבוחן אינו מגריל X שאלות באופן אקראי ובלתי תלוי, אלא סט מוכן של X שאלות מתוך מבחר סטים. תוכלו לקרוא על אפשרות זו עוד במדריך הייעודי.

היישום של gang בשאלות מורכב יותר מאשר יתר האפשרויות לעיל, ואם אינכם מכירים את את השיטה הזו מומלץ להתייעץ אם עוזר הוראה מקוונת האם היא אכן נדרשת במקרה שלכם. בד"כ ישנה אפשרות פשוטה יותר.

בדיקת שאלות פתוחות

מבין כל סוגי השאלות שניתן לשלב בבוחן, ישנו רק סוג אחד שאינו נבדק אוטומטית ודורש בדיקה ידנית - שאלות מסוג מאמר. בשאלות אלה ניתן לענות ע"י הקלדה של טקסט מקוון, צירוף תמונות, הקלטת קול או וידאו (ישירות מהדפדפן) או צירוף קבצים. כיוון ששאלות אלה נבדקות באופן ידני ישנו מנגנון בדיקה נפרד בשבילם בתוך פעילות בוחן, ומדריך זה יתאר כיצד משתמשים בו.

ישנן מספר דרכים שונות לבצע את בדיקת השאלות הפתוחות בבוחן. האפשרות ראשונה (והיחידה שאיננה פיתוח מקומי) היא בדיקה רוחבית, כלומר, בדיקה של שאלה מסויימת אצל כל הסטודנטים ברצף. שיטה זו נחשבת לרוב להוגנת ביותר, כיוון שהיא לא גורמת להטיה של הבודק עפ"י ההישגים בשאר הבחינה. בד"כ, זו גם השיטה היעילה ביותר מבחינת ניהול הזמן של הבודק. האפשרות שמשלימה אותה באופן טבעי היא בדיקה לפי נסיון מענה, כלומר בדיקה של כל טופס בחינה באופן רציף, מבלי לדלג בין סטודנטים. שיטה זו נדרשת לרוב כאשר ישנו קשר בין שאלות שונות שמשפיע על אופן ההבנה של התשובה שהסטודנט כתב. שיטה שלישית לבדיקה היא ע"י ייצוא של כל תוכן התשובות לפעילות מטלה, ובדיקה שלהן בתוך פעילות זו, עם היתרונות של כלי הבדיקה שקיימים בפעילות מטלה (הערות על PDF, בדיקה מרוכזת של קבצים, מחוון ועוד...).

במדריך זה:

מדריך זה לא יסקור כיצד כותבים שאלת מאמר. נקודת המוצא להסברים כאן היא קיומו של בוחן שכולל גם שאלות פתוחות, שסטודנטים כבר ענו עליו, וכעת אנו מעוניינים לבדוק את תשובותיהם. בהקשר של בניית שאלת מאמר נציין רק שניתן לקבוע מה מהווה קלט הכרחי, ומה מהווה קלט אפשרי. כלומר, ניתן לקבוע האם הסטודנט חייב להקליד טקסט מקוון בשביל לענות על השאלה ויכול לבחור אם להעלות קובץ, או שהוא חייב להעלות קובץ ויכול לבחור אם להקליד בנוסף טקסט מקוון. לבחירה זו השלכות על אופן הבדיקה שיתבהרו להלן. עוד נזכיר שבשאלות מאמר יש חשיבות לקביעת ניקוד אבסולוטי לשאלה (בדף עריכת השאלות בבוחן) ולא כדי להסתפק בניקוד יחסי, כיוון שכאשר נותנים את הניקוד בפועל הערך הזה הוא שמשמש כציון המקסימלי שניתן לתת לשאלה.

בדיקה רוחבית

הדרך הנפוצה ובד"כ גם היעילה וההוגנת ביותר לבדיקת שאלות פתוחות היא באופן רוחבי. כלומר, בודקים את אותה השאלה ברצף עבור כל הסטודנטים. כדי לעשות זאת ניגש לאפשרות מתן ציון לשאלות פתוחות בתפריט הניהול של הבוחן:

במסך שיפתח תופיע רשימת השאלות שעלינו לבדוק ידנית, כאשר עבור כל שאלה יופיע (לצד שמה) מספר התשובות שעוד יש לתת ציון להם, מספר התשובות שלהם ניתן כבר ציון, וסך כל התשובות שניתנו לשאלה זו. במשך הבדיקה הערכים בעמודות אלו יתעדכנו בהתאם. ע"מ להתחיל לבדוק את התשובות, נלחץ על הקישור ציון שמופיע תחת העמודה "יש לתת ציון" עבור השאלה הרלוונטית:

כעת תופיע לנו רשימת התשובות של הסטודנטים לשאלה שבחרנו, ומעליה מספר אפשרויות לסינון ומיון. נוכל לקבוע למשל כמה נסיונות להציג בכל עמוד, האם להציג את כל הנסיונות או רק אלה שאמורים לקבל ניקוד, איך לסדר את הנסיונות (אקראית או לפי שם וכד') וכן האם להציג את טקסט השאלה (אם הטקסט ארוך מומלץ להסתיר אותו כדי למנוע גלילה ממושכת). כדי ליישם את הבחירה שלנו ולעדכן את התצוגה נלחץ על הכפתור שינוי אפשרויות. בנוסף, מעל האפשרויות הלו מופיע קישור לחזרה לרשימת השאלות.

מתחת לאפשרויות התצוגה תופיע רשימת התשובות ברצף (מחולקת לעמודים לפי הצורך). עבור כל תשובה יוצג במסגרת כחולה טקסט השאלה (אם בחרנו להציג אותו), תשובת הסטודנט 1 וקבצים מצורפים כקישור להורדה 2. מיד מתחת למסגרת הכחולה תופיע מסגרת ירוקה עם מקום למשוב מילולי לסטודנט 3 ומקום לכתיבת הניקוד הסופי של השאלה 4 שימו לב שהניקוד המקסימאלי לתשובה נקבע על פי מה שרשמתם בדף עריכת השאלות בבוחן:

כשנסיים למלא את המשובים והניקוד בכל התשובות בעמוד שפתוח לפנינו, או כשנרצה לשמור את עבודתינו עד כה ולצאת בינתיים, נלחץ על הכפתור שמירה או שמירה ומעבר לעמוד הבא המופיע בתחתית העמוד.

בדיקה לפי נסיון מענה

לפעמים דרוש הקשר רחב יותר כדי להעריך את התשובה לשאלה ספציפית, המופיע בתשובות לשאלות אחרות. במקרה כזה, בדיקה רוחבית איננה אפשרות מוצלחת במיוחד, ונרצה לבדוק את כל התשובות הקשורות זו לזו באופן מרוכז אצל כל סטודנט. כדי לבדוק את התשובות יחד, לפי נסיון המענה, עלינו לגשת לדף ציונים מתפריט הניהול של הבוחן המרכז את כל נסיונות המענה:

מתחת לכל נסיון מענה יופיע קישור המאפשר מתן ציון לשאלות פתוחות לנסיון מענה ספציפי:

כל קישור כזה יפתח לנו דף שכולל את כל התשובות שכתב סטודנט ספציפי לכל השאלות הפתוחות במבחן. עבור כל שאלה תופיע תשובת הסטודנט 1 וקבצים מצורפים כקישור להורדה 2, ומיד מתחת מקום למשוב מילולי לסטודנט 3 ומקום לכתיבת הניקוד הסופי של השאלה 4. שימו לב שהניקוד המקסימאלי לתשובה נקבע על פי מה שרשמתם בדף עריכת השאלות בבוחן. בנוסף, ישנם שני כפתורים בחלקו העליון של הדף, האחד 5 מאפשר להציג את כל השאלות, ולא רק את הפתוחות, והשני 6 מאפשר להציג את טקסט השאלה:

בסיום (או תוך כדי עבודה, אם מדובר במספר גדול של שאלות או משובים ארוכים) נוכל לשמור את עבודתינו בכפתור שמירה (או שמירה והמשך עריכה) שבתחתית הדף. לחיצה על כפתור שמירה תחזיר אותנו לדף נסיונות המענה, ושם נוכל לבחור בנסיון מענה נוסף לציינון.

יצוא לפעילות מטלה

כאשר מדובר בבדיקה של טקסט מקוון, האפשרויות לעיל יהיו לרוב האופציה המהירה והנוחה ביותר. אבל אם מדובר בתשובה המוגשת כקובץ, או שלמשל מעוניינים לנקד את התשובות ע"י מחוון, ישנה אפשרות לייצא את כל התשובות לשאלה מסוימת לפעילות מטלה, ואז לבדוק אותן עם הכלים הזמינים לפעילות זו וליבא חזרה את הציונים והמשוב לתוך הבוחן.

הייצוא מתבצע באופן רוחבי, כל שאלה פתוחה בבוחן הופכת למטלה נפרדת, שבתוכה סדרה של הגשות מכל הסטודנטים שענו על השאלה הזו. כל מה שהסטודנטים הזינו בשאלה (טקסט או קבצים) יעבור לתוך המטלה. את המטלה (או המטלות) בודקים כפי שבודקים כל מטלה, ובסיום מייבאים את כל המשובים והציונים לתוך הבוחן.

מתחילים בקישור מתן ציון לשאלות פתוחות המופיע בתפריט ניהול הבוחן. מסמנים את כל השאלות שרוצים לייצא לבדיקה כמטלות בתיבת הסימון מימין. לוחצים על הכפתור Export selected questions to Assignments, שנמצא מתחת לרשימת השאלות, וממתינים להודעת האישור שתופיע בראש העמוד עבור על שאלה שיוצאה בהצלחה:

כעת אפשר לעבור לעמוד הראשי של הקורס בו יופיעו סדרה של מטלות חדשות (מוסתרות מסטודנטים), לפי מספר השאלות שבחרנו לייצא:

נכנסים לכל מטלה, בודקים אותה כמו שבודקים מטלות ונותנים ציון בפנים. כשמסיימים חוזרים לדף מתן ציון לשאלות פתוחות ומסמנים בתיבת הסימון את כל השאלות שיצאנו למטלות ובדקנו אותן, וכעת אנחנו מעוניינים לייבא אותן חזרה לבוחן. לוחצים על הכפתור Import selected questions from Assignments:

נתבקש לאשר דריסה של כל הציונים והמשובים הקיימים במטלה, ואחרי כמה רגעים התהליך יושלם וכל הציונים והמשובים יופיעו בתוך הבוחן. על כל מטלה שיובאה (כלומר כל שאלה בבוחן) נקבל דיווח לכמה תלמידים התעדכן הציון/משוב.

חשוב לזכור! בבדיקת שאלה מסוימת, לא מומלץ לערב בין צורה בדיקה זו עם צורת בדיקה אחרת שהוזכרה לעיל, הדבר עלול לגרום למחיקה לא מכוונת של ציונים ומשובים.

👆
לחצו כאן בשביל להציג את תוכן העניינים

עכשיו יש גם תוכן עניינים:


EXAM moodle

English  New!

סביבת הבחינות EXAM moodle היא סביבה מאובטחת לקיום בחינות ממוחשבות. על אף הדמיון לסביבת מוודל הרגילה, בסביבה זו לא ניתן להוסיף שום משאב או פעילות מלבד בחינה בפורמט של "בוחן או "מטלה", וגם אופן ההגדרה של הבחינה שונה. הסביבה מיועדת לקיום בחינות סינכרוניות בלבד (בחינות שבהן כל הסטודנטים מתחילים את הבחינה באותה שעה או לפחות באותו יום). המבוא שלהלן יסקור בקצרה את המאפיינים המרכזיים, וידגיש את הדברים שאליהם יש לשים לב בעת שיוצרים בחינה בסביבה זו.

הגישה לסביבת הבחינות אפשרית גם מהדף הראשי של מוּדל תחת "הכוונה לסטודנטים":


כדאי לדעת! סביבת הבחינות אינה מתנהגת כמו סביבת מוּדל רגילה. סטודנט אשר נכנס לסביבה זו אינו רואה רשימת קורסים, ואינו בוחר לאיזו פעילות להיכנס - הוא מנותב ישירות לבחינה שהוא אמור לעשות כרגע, ואם אין אחת כזו הוא מקבל הודעה על כך שאין לו בחינות לבצע עכשיו, ונפלט החוצה מסביבת הבחינות. אם יש יותר מבחינה אחת שזמינה לו - תופיע לו אפשרות לבחור לאיזו מבין הבחינות ברצונו להכנס.

מה זה "פורמט בחינה"?

ניתן ליצור מגוון גדול מאד של בחינות במוודל EXAM שיכול לענות על כל צורך כמעט של בחינה מקוונת. עם זאת, אנחנו מבחינים בין שני פורמטים בסיסיים של מבחנים (שמקבלים את שמם מהפעילויות המקבילות להם במוודל):

  1. בוחן - מבחן שהסטודנט עונה בו על כל שאלה בנפרד בתוך טופס הבחינה. ניתן להשתמש בשאלות מכל סוג שהוא והן יכולות להיות פתוחות או סגורות (כלומר, נבדקות אוטומטית), וכן לכלול אפשרות להעלת קובץ. מבחן מסוג זה מאפשר ערבוב והגרלה של שאלות וכן בדיקה רוחבית של שאלות פתוחות.
  2. מטלה - על אף שמה, היא איננה תחליף למבחן. זהו שם לפורמט שבו למעשה לא עונים על כל שאלה בנפרד בתוך סביבת הבחינות, אלא מקבלים טופס בחינה (בקובץ או כטקסט מקוון הכולל את כל השאלות) וכותבים את כל התשובות בתוך חלון טקסט אחד או שמגישים קובץ (או מספר קבצים) הכוללים את כל התשובות. מטלה מהווה בפועל "קיצור דרך" ליצירת מבחן שאין כוונה להשתמש בו בשאלות סגורות או פתוחות במוודל EXAM, ובמקום זאת רק מעוניינים להשתמש באפשרויות התומכות לבחינה שקיימות בסביבת הבחינות - פלטפורמה להצגת הטופס והגשת התשובות, אפשרות לתקשורת עם הסטודנטים במהלך המבחן, טיפול אוטומטי בהארכות זמן ועוד...

שימו לב! בכל פורמט שבו נבחר, לאחר שסיימנו להכין את הבחינה, ולפני שנציג אותה לסטודנטים, חשוב מאד לוודא את התקינות שלה ע"י משתמש בדיקה. משתמש בדיקה מדמה סטודנט באופן המהימן ביותר, כך שכמעט כל תקלה שלא עלינו עליה במהלך יצירת המבחן והתצוגה המקדימה שלו, נוכל לאתר באמצעות נסיון לענות עליו עם משתמש בדיקה. ההוראות להגדרת משתמש כזה ושימוש בו מופיעות כאן. חשוב לבדוק אל כל היבטי הבחינה, החלק מהצגה של תמונות, עבור בהעלאת קבצים והגשתם, וכלה במענה על שאלות מסוגים שונים.

שלבי העבודה (מופיעים בתוכן העניינים מימין)

יצירת בחינה במוודל כוללת שלושה שלבים בסיסיים:

  1. הגדרה - יצירה וקביעה של סוג הבחינה, תזמון הבחינה והגבלת הגישה אליה ועוד הגדרות שאינן נוגעות לתוכן הבחינה.
  2. עריכה - בניית טופס הבחינה. החלק המשמעותי ביותר ביצירת בוחן, אבל פשוט וקצר ביצירת מטלה.
  3. בדיקה - אם מדובר בבחינה הנבדקת אוטומטית (אפשרי רק בבוחן), שלב זה נחסך לגמרי. אם מדובר בבחינה עם שאלות פתוחות או במטלה, כאן נידרש לעבור על כל התשובות ולתת עליהן ציון.
    כדאי לדעת שניתן לבדוק קבצים שהועלו כתשובה בעזרת עורך PDF, המאפשר כתיבת הערות ישירות על הקובץ.

הבחירה של פורמט הבחינה מתבצעת (לאחר הפעלת עריכה) בדף הראשי של הקורס:

בחירה בכל אחת מהאפשרויות תציג לנו את דף ההגדרות של הוספת בחינה. הוספת בוחן (Quiz) 1 תפתח דף הגדרות קצת יותר מורחב, ותחייב יצירת שאלות והרכבת טופס בחינה כפי שהדבר מבוצע בבחנים במוודל. הוספת מטלה (Assignment) 2 תציג דף הגדרות מצומצם יותר, ותחסוך את הצורך ללמוד את האופן שבו בונים שאלות בבחנים במוודל, ומרכיבים אותן לטופס בחינה.

בכל דרך שבה נבחר, לאחר שנסיים לטפל בדף ההגדרות השלב הבא יהיה עריכת השאלות בבחינה. בנקודה זו הטיפול בשני הפורמטים מתפצל (פיצול שממשיך גם בשלב הבדיקה). אם מדובר בבוחן, יש להכיר את המדריך ליצירת בחנים בשביל לדעת איך להמשיך מכאן, אך כדאי לקרוא את הפרק על עריכת בחינה במדריך זה בשביל להכיר את המאפיינים היחודיים לסביבת הבחינות. אם מדובר במטלה, הפרק שימוש במטלה מסכם את כל הנדרש לדעת.

מאפיינים נוספים

מעבר לבחינות עצמן, סביבת הבחינות כוללת מספר מאפיינים נוספים שמסייעים מאד בניהול הבחינה:

  • תקשורת עם הסטודנטים במהלך המבחן - ישנה אפשרות לפרסם הודעות כלליות, הודעות תיקון על שאלות ספציפיות וכן לענות בצ'אט באופן פרטי לכל סטודנט.
  • טיפול בהארכות זמן - סביבת מוודל EXAM מעודכנת באופן רציף בהארכות הזמן המאושרות לכל סטודנט, ומחשבת את זמן הבחינה המתאים לכל אחד באופן אוטומטי. בנוסף ישנו ממשק פשוט לתיקון או הוספה של הארכות פרטניות או לקבוצה אם יש בכך צורך.
  • יבוא ציונים למוודל הרגיל - את ציוני הבחינה (מכל פורמט) ניתן לייבא בלחיצת כפתור לסביבת המוודל הרגילה, לצורך סכימה עם יתר מרכיבי הקורס.
בהצלחה!

הוספת בחינה

מוודל EXAM תומך בשני פורמטים של בחינות המבוססים על הפעילויות המוכרות מהמוודל הרגיל: "בוחן" ו"מטלה". ההבדל העיקרי בין הפורמטים מתבטא בטופס הבחינה ובדרך שבה עונים עליו, ולא בהגדרות הכלליות הנוגעות לתזמון הבחינה והגבלת הגישה אליה. מדריך זה יסקור במשולב את המשותף לדפי ההגדרות של שני הפורמטים, למעט חלק אחד שאינו רלוונטי ל"מטלה" ויופיע עם רקע שונה שיאפשר לדלג עליהם במהירות למי שהוא אינו נחוץ לו.

חשוב לזכור! הבחירה של פורמט הבחינה אינה מתבצעת מתוך דף ההגדרות אלא בשלב יצירת הבחינה בדף הראשי של הקורס:

הוספת בוחן 1 תקבע את דף ההגדרות שיפתח בתצורה המורחבת שלו, ותחייב יצירת שאלות והרכבת טופס בחינה כפי שהדבר מבוצע בבחנים במוודל. הוספת מטלה 2 תציג דף הגדרות מצומצם יותר, ותחסוך את הצורך ללמוד את האופן שבו בונים שאלות בבחנים במוודל, ומרכיבים אותן לטופס.

דף ההגדרות כולל:
הגדרת כלליות

בראש החלק הזה יופיע סוג הבחינה שבחרנו 1 באופן שאינו ניתן לשינוי. תחתיו נתבקש לתת שם לבחינה 2. השם לא מופיע לסטודנטים בד"כ, אבל אם במקרה ישנן שתי בחינות במקביל יופיע תפריט שיאפשר לסטודנטים לבחור איזו בחינה הם מעוניינים לבצע עכשיו, והשם בתפריט הזה יהיה השם שנקבע כאן (בתוספת אוטומטית מספר קורס ומועד אם נקבע).


הדבר הבא שנצטרך למלא הוא את ההוראות לנבחן 3. הוראות אלה יוצגו לנבחן עוד לפני תחילת המבחן, כך שהוא יוכל לקרוא אותן מבלי לאבד זמן בבחינה, אבל הוא יהיה חייב להתחיל את הבחינה בפועל לפני שיעבור הזמן המאוחר ביותר שהוגדר לכך (ראו להלן עיכוב מותר בחלק תזמון). חשוב לדעת שההוראות זמינות לנבחן גם במהלך הבחינה בקישור המופיע באופן ברור בראש הדף (לצד קישור לחומרי העזר, ראו להלן), שלחיצה עליו פותחת את ההוראות בחלון נפרד כדי לא להפריע למהלך הבחינה.


חשוב מאד לכלול את כל ההנחיות הרלוונטיות בהוראות לנבחן, כולל אופן התנהלות הבחינה, החלקים השונים בה, מספר השאלות שיש לענות עליהן ודגשים אחרים נוספים. אין לנבחן כמעט שום דרך אחרת לקבל את רוב המידע הזה אם הוא לא יופיע כאן באופן ברור.


הגדרות בחינה ממוחשבת

בחלק הזה של ההגדרות אנו קובעים כמה היבטים כללים של סדרי הבחינה שאינם נוגעים לתזמון שלה (לכך נועד החלק הבא). ראשית, כדי שבחינה במוודל EXAM תהיה זמינה לסטודנטים חובה להפעיל אותה, ע"י שינוי האפשרות בחינה פעילה ל"כן" 1. בחינה לא פעילה לעולם לא תופיע לסטודנטים, גם אם כל יתר ההגדרות מאפשרות זאת. מצד שני, בחינה פעילה תופיע לסטודנטים רק כאשר יתר ההגדרות (תזמון, קבוצה, מיקום וכד') מאפשרות זאת. מומלץ מאד להגדיר את כל הבוחן עד הסוף, ולהשאיר את הפעלת הבחינה לשלב האחרון בטיפול בבוחן.

ניתן, ורצוי אם זה רלוונטי, לכתוב גם את המועד של הבחינה 2 (ישנם שלושה לכל היותר). לבחירת המועד יש משמעות ויזואלית בלבד - כאשר נבחן מקבל תפריט לבחירת המבחנים בכניסה למוודל EXAM שם הבחינה יכלול את הכתוב "מועד א/ב/ג" (בהתאם למועד שנבחר).


לכל בחינה ניתן לצרף חומרי עזר 3 שיהיו זמינים לנבחן לאורך כל הבחינה בקישור מעל המבחן, בדיוק כמו הוראות הבחינה (ראו לעיל). כחומרי העזר ניתן לצרף קובץ PDF אחד בלבד. לא ניתן לצרף קבצים נוספים או מסוג שונה. אם ישנם מספר דפים שצריכים להופיע כחומר עזר, יש לאחד אותם מראש לקובץ PDF אחד.

אחת האפשרויות היעילות במוודל EXAM היא הצ'אט 4 בין הסטודנטים לצוות הקורס. הפעלת הצ'אט מאפשרת לסטודנטים לכתוב באופן פרטי שאלות לצוות הקורס, ולקבל מענה תוך כדי המבחן. שימו לב שמערכת ההודעות (לכלל הנבחנים) זמינה בכל מקרה. תוכלו לקרוא עוד על אפשרות זו וכיצד משתמשים בה בפרק על תקשורת עם סטודנטים.

לחיצה על "הגדרות נוספות..." תציג לנו אפשרות להגביל את הגישה לבוחן לקבוצות סטודנטים מסוימות 5. שימו לב שאפשרות זו תופיע רק אם ישנן קבוצות מוגדרות באתר הקורס במוודל EXAM (מערכתיות או ידניות). מול האפשרות הגבל לקבוצות הבאות תופיע רשימת הקבוצות בקורס, ונוכל לבחור ממנה אחת או יותר (ע"י לחיצה והחזקה של מקש ctrl) שרק סטודנטים החברים בהן יוכלו לגשת לבחינה.


תזמון

1 תחילת הבחינה - קובע את זמן תחילת הבחינה, לפני מועד זה לא ניתן להיכנס לבחינה ואפילו לא לראות את ההוראות שלה. כברירת מחדל ניתן להתחיל את הבחינה עד שעה מרגע שנפתחה. ניתן לשנות הגדרה זו באפשרות עיכוב מותר, להלן.

כדאי לדעת! משתמש שהתחבר והתחיל את הבחינה בזמן, אבל החיבור התנתק לו, יוכל לחזור אל הבחינה ולהמשיך היכן שהפסיק גם אם עבר פרק הזמן המוגדר כעיכוב מותר. עם זאת, את הזמן שבו לא היה מחובר הוא יאבד מתוך הזמן המוקצב לו לסיום הבחינה לפי הגבלת הזמן.

2 הגבלת זמן - משך הבחינה בפועל. נמדד לכל סטודנט מהרגע שבו התחיל את הבחינה (כלומר, ראה את השאלה הראשונה). אם קבענו זמן זה לשעתיים ואת העיכוב המותר לשעה, בחינה שהתחילה בשעה 9:00, תסתיים לכל המאוחר בשעה 12:00, כאשר אחרון המאחרים יהיה חייב להגיש את בחינתו. אם ישנם סטודנטים הזכאים להארכת זמן, הם יוכלו להגיש את הבחינה גם אחרי 12:00 (אם אחרו בשעה) לפי ההארכה המאושרת להם.


לחיצה על "הגדרות נוספות..." תציג לנו שתי אפשרויות מתקדמות יותר:

3 עיכוב מותר - קובע כמה זמן אחרי תחילת הבחינה עוד מותר להתחיל במבחן. אם המבחן מתחיל ב-9:00, וקבענו את האפשרות הזו ל-30 דקות, אז כל סטודנט שינסה להתחיל את המבחן לאחר 9:30 לא יוכל לעשות זאת.

4 סיום הבחינה - קובע מתי המבחן מסתיים לכל הסטודנטים, ללא קשר להגבלת הזמן. אם קבענו זמן זה ל-11:00 עבור בחינה שהתחילה ב-9:00, אז גם סטודנטים שהתחילו את הבחינה מאוחר יותר (במסגרת האיחור המותר), יאלצו לסיים את בחינתם בשעה 11:00. ככלל, אין צורך לקבוע גם זמן סיום בחינה וגם הגבלת זמן, אבל אם שני הם מוגדרים, זמן סיום הבחינה חייב להיות מוקדם יותר מהזמן המאוחר ביותר בו ניתן לסיים את הבחינה לפי הגבלת הזמן (תחילת הבחינה + עיכוב מותר + הגבלת זמן).

שימו לב! תוספות זמן מאושרות מעודכנות באופן אוטומטי לסטודנטים הזכאים, מעבר להגבלת הזמן של הבחינה. אין צורך להגדיר שום דבר מיוחד בנושא זה. הדבר נכון בין אם הבחינה מוגדרת עם הגבלת זמן ו/או עם זמן סיום הבחינה.


הגדרות סקירת בחינה ממוחשבת

טפסי וציוני הבחינה אינם זמינים לסטודנטים באופן אוטומטי. יש להשאיר את ההגדרה שחרור מחברות הבחינה לצפיה לסטודנטים על "לא" עד לסיום הבדיקה והטיפול בציונים. לאחר מכן יש לשנות את ההגדרה הזו ל"כן", בשביל שהסטודנטים יוכלו לצפות בטופס שהגישו ובציון שקיבלו:


שימו לב! הבחינה חייבת להיות מסומנת כפעילה בשביל לאפשר סקירה ע"י הסטודנטים.

הצפיה בטופס שנבדק אינה מתבצעת דרך אותו הקישור של אתר הבחינות, אלא דרך הקישור המופיע ככפתור "מבחנים משוחררים לצפייה" בבלוק החדשות בכניסה למוּדל הרגיל:


כדאי לדעת! האפשרות לסקירת המשוב על הבחינה לאחר ביצוע שלה בתצוגה מקדימה אינה מהווה אינדיקציה לכך שסטודנטים יכולים לצפות בה. היא רק מאפשרת לצפות בסקירה מלאה, או בסקירה כפי שהסטודנטים יראו אותה אם האפשרות שחרור מחברות הבחינה לצפיה לסטודנטים תופעל.

האפשרויות הבאות זמינות רק בבחינה שאינה מסוג "מטלה":

ניתן לשלוט ברמת הפירוט המוצגת לסטודנט בעת סקירת הטופס שלו ע"י שימוש באפשרויות הנמצאות תחת "הגדרות נוספות...". הטווח נע בין  האפשרויות הבאות:

  1. הצגת ציונים מספריים - הסתרה של ציונים 1
  2. הצגת משובים טקסטואלים - הסתרת משובים
  3. הצגה של כל השאלות - הסתרת שאלות שקיבלו את מלא הנקודות 2
  4. הצגה של כל התשובות - הצגה של התשובה שנבחרה בלבד 3

להלן שתי דוגמאות קיצון לבחירה בהגדרות הנ"ל (למעט הצגת משובים) והתוצאה שהמתקבלת מהן:



שימו לב! אף אחת מההגדרות הנ"ל (1-4) לא תשנה דבר כל זמן שהאפשרות שחרור מחברות הבחינה לצפיה לסטודנטים מסומנת על "לא". רק לאחר שינוי האפשרות הזו ל"כן", יקבעו פרטי ההצגה לסטודנטים על סמך ההגדרות לעיל.

אם ברצונכם לבדוק כיצד הסטודנטים יראו את המחברות בזמן הפתיחה, תוכלו לעשות זאת ע"י החלפה לתצוגת סטודנט בכל סקירה של נסיון מענה, בין אם מדובר בתצוגה מקדימה שלכם או בנסיון מענה אמיתי של סטודנט כלשהו:



הגבלות נוספות על נסיון המענה

הגבלות אלה נועדו לספק שכבה נוספת של אבטחה לבחינה, כאשר היא מתנהלת באופן מפוקח בכיתת מחשבים. כאשר הבחינה מתנהלת מהבית רובן לא נחוצות, וחשוב שלא לשנות אותן מברירת המחדל המופיעה להלן, בשביל למנוע תקלות בזמן הבחינה:

1 סיסמה נדרשת - אין צורך לקבוע סיסמה. השימוש היחידי הרלוונטי לבחינה מהבית הוא אם רוצים לאפשר לכל התלמידים להצליח להתחבר למערכת ולראות שהבחינה מופיעה להם (רק דף ההנחיות) ורק כאשר כולם מחוברים לתת את הסיסמה לכולם כדי שיתחילו את הבחינה בפועל.

כדאי לדעת! הוספת סיסמה שימושית כאשר החיבור לבחינה צפוי להיות כרוך בסיבוך טכני מסוים, כמו פתיחת דפדפן מאובטח. כדי שלא לאבד את הזמן המיועד לבחינה על תקלות טכניות, קובעים את זמן תחילת הבחינה לשעה מוקדמת יותר מזמן ההתחלה בפועל (נניח 8:00 במקום 9:00) ואת העיכוב המותר מאריכים בזמן שהוספנו (אם נניח שהוא היה מתוכנן ל-15 דקות, כעת הוא יהיה שעה ורבע). בין השעה המוגדרת לתחילת הבחינה לשעה שבה היא אמורה להתחיל הסטודנטים יוכלו להיכנס לבחינה ולהגיע עד לדף ההתחלה שבו תידרש מהם סיסמה. בשעה שבה מתחילה הבחינה בפועל מספקים לכל הסטודנטים את הסיסמה והם יוכלו להתחיל את הבחינה. הגבלת הזמן תחושב להם מרגע שהכניסו את הסיסמה.
חשוב מאד שלא לקבוע זמן סיום בחינה במקרה כזה, כיוון שאז הארכות הזמן לסטודנטים הזכאים ישתבשו.

2 כתובות רשת נדרשות - בבחינה המבוצעת מהבית חשוב להשאיר שדה זה ריק, ללא בחירת שום רשת.

3 אבטחת דפדפן - יש לבחור באפשרות "ללא".


4 הצהרה על טוהר הבחינה - הפעלת האפשרות (שינוי המצב ל"נדרש" או "נדרש חתימה") תציג תיבת טקסט עם הצהרת ברירת המחדל (המופיעה להלן), שאותה ניתן לערוך במידת הצורך. עם תחילת המבחן, לאחר הצגת ההוראות, אך עוד בטרם נחשפו השאלות, הסטודנט נדרש לאשר את ההצהרה בחלון המופיע להלן כדי שיוכל להתחיל בבחינה:


כדאי לדעת! לא ניתן להתחיל בבחינה ללא אישור ההצהרה.

5 הפעלת Originality - תוסף בדיקת המקוריות מאפשר לגלות תשבות שהועתקו ע"י השוואה למאגרי מידע וחיפוש ברשת. התוסף עובד על תשובות מוקלדות בלבד (טקסט מקוון או קובץ PDF או WORD) ולא על קבצים סרוקים. אם התוסף נדרש, יש לדאוג להפעיל את התוסף מראש, לפני הגשת התשובות, כיוון שהוא אינו עובד בדיעבד על נסיונות מענה שכבר הוגשו כאשר לא היה מופעל.

שימו לב! כאשר סיימנו להגדיר את הבחינה לשביעות רצוננו, חשוב לשנות ל"כן" את האפשרות בחינה פעילה המופיעה בחלק העליון של דף ההגדרות תחת הנושא הגדרות בחינה ממוחשבת. ללא סימון זה אף סטודנט לא יוכל לגשת לבחינה.

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי Moodle.

בהצלחה!

עריכת בחינה

יצירת טופס בחינה במוודל EXAM זהה לחלוטין לאופן שבו הדבר נעשה בסביבת המוודל הרגילה (ומוסבר במדריך ליצירת בחנים). בנוסף לכל האפשרויות הזמינות בבחנים במוודל הרגיל, במוודל EXAM ישנה אפשרות להגדיר שאלות לבחירה במבנה הבוחן, כך שאין חובה לענות על כל השאלות בטופס בשביל לקבל את מלא הנקודות, כפי שיוסבר בחלק ראשון של פרק זה.

כיוון שמדובר בשתי סביבות נפרדות, שאלות במאגר השאלות בסביבת הקורס הרגילה אינן זמינות לבחינה שנוצרת בסביבת הבחינות. אין זה אומר שצריך לכתוב אותן מחדש, פשוט צריך לייבא אותן מסביבה לסביבה, כפי שיוסבר בחלקים השני והשלישי של פרק זה.

הגדרת שאלות לבחירה

אחת האפשרויות הייחודיות לסביבת הבחינות היא היכולת לקבוע מספר שאלות שחובה לענות עליהן, שהינו קטן ממספר השאלות הכולל בבוחן. למשל, ניתן ליצור בוחן עם 22 שאלות שמתוכן חובה לענות רק על 20. במקרה שנענו יותר ממספר השאלות הדרושות, ניתן לבחור האם השאלות הטובות או הראשונות מתוך אלה שנענו הן אלה שיחושבו לציון הבחינה.

כדי ליישם אפשרות זו, יש להיכנס לדף עריכת השאלות בבחינה, ומעל רשימת השאלות ללחוץ על סימן העפרון () ליד המילים Keep the highest או מספר שאלות לניקוד. לחיצה על העפרון תפתח חלונית קטנה שבה נוכל להכניס מספר ולהקיש על Enter לשמירה. האפשרות הראשונה תחשב את הניקוד מתוך השאלות עם הניקוד הגבוה ביותר ואילו האפשרות השניה תקח את את השאלות הראשונות שנענו.


שימו לב! טופס הבחינה כפי שהוא מוצג לסטודנט לא מכיל שום חיווי אוטומטי בנוגע למספר השאלות שיש לענות עליהן ואופן הבחירה של השאלות שיבדקו מתוכן. חשוב מאד לכלול את ההנחיות הללו באופן ברור בהוראות הבחינה, ומומלץ לציין אותן גם בכותרות חלקי הבחינה.

כדאי לדעת! ניתן ליישם את האפשרות הזו על כל חלק בבחינה בנפרד, ע"י הוספה של כותרות (אפילו ריקות) בין עמודים בבחינה. באופן כזה ניתן לקבוע חלקים בבחינה שבהם חובה לענות על כל השאלות, וחלקים אחרים שבהם יש בחירה.


ייבוא שאלות כולל

הדרך הפשוטה ביותר לייבא את כל מאגר השאלות שלכם בקורס מסוים מסביבת הקורס הרגילה או מסביבת הבחינות של שנה שעברה לסביבת הבחינות הנוכחית היא באמצעות הכלי להעתקת קורס. בדף הראשי של הקורס בוחרים באפשרות העתקת קורס בבלוק ניהול הקורס. בדף שנפתח יש להגדיר שלושה דברים:

1 Instance - מהיכן ייובא מאגר השאלות? את סוג המוודל נקבע ל-Moodle2 ואת הסביבה נקבע ל-HUJI אם אנחנו מעוניינים לייבא מאתר הקורס הרגיל, ו-EXAM אם אנחנו רוצים לייבא מסביבת הבחינות של שנה אחרת. גם את השנה נקבע בהתאם למקור הרצוי. 

2 Course ID - מספר הקורס ממנו אנחנו מייבאים. חייבת להיות לנו הרשאת מורה בקורס שממנו אנחנו רוצים לייבא. בדרך כלל יהיה זה מספר הקורס שאליו אנחנו מבצעים את הייבוא.

העתק - מה לייבא? כאן נבחר באפשרות "מאגר השאלות". יתר האפשרויות לא רלוונטיות.

איפוס - נשאיר על "לא".

לחיצה על המשך תבצע את הייבוא.


שימו לב! היבוא עשוי לקחת זמן רב, במיוחד אם מדובר במאגר גדול, ובמשך רוב הזמן מוודל פשוט יראה תקוע, גם אם תנסו לפתוח אותו בחלון חדש.


ייבוא שאלות חלקי

אם אנחנו לא מעוניינים לייבא את כל מאגר השאלות מהקורס, אלא רק קטגוריות מסוימות, נוכל להשתמש באפשרות ליצוא ויבוא:

  1. ניגש לקורס המקור, המכיל את השאלות. בבלוק ניהול הקורס, תחת מאגר השאלות נבחר באפשרות יצוא.
  2. את תסדיר הקובץ 1 נקבע ל"תסדיר Moodle XML".
  3. תחת הגדרות כלליות נבחר את קטגורית השאלות ליצוא 2, ונסמן את תיבת הסימון כתוב את הקטגוריה לקובץ 3.
  4. לבסוף, נלחץ על יצוא שאלות לקובץ, ונשמור את הקובץ שירד (קובץ עם סיומת XML).


כעת עלינו ליבא את הקובץ שהורדנו אל סביבת הבחינות כדי לטעון לשם את השאלות. לשם כך:

  1. ניגש לקורס היעד, שאליו נרצה להעביר את השאלות. בבלוק ניהול הקורס, תחת מאגר השאלות נבחר באפשרות יבוא.
  2. את תסדיר הקובץ 1 נקבע ל"תסדיר Moodle XML".
  3. תחת הגדרות כלליות נסמן את תיבת הסימון קבלת קטגוריה מהקובץ 2. אין משמעות לקטגוריה שנבחר, הקטגוריות לסידור השאלות רשומות בתוך הקובץ, ואם הן לא קיימות הן יווצרו אוטומטית.
  4. נגרור את הקובץ שהורדנו אל המקום המיועד לכך 3.
  5. לבסוף, נלחץ על יבוא, ונמתין לסיום התהליך (בד"כ מאד מהיר, בין שניות לדקות ספורות, תלוי במספר השאלות).


בהצלחה!

שימוש במטלה

בחינה בפורמט של מטלה למעשה מציגה לנבחן את כל השאלות ברצף, כטקסט מקוון או בקובץ מקושר. ניתן לקבוע אם הנבחן יענה על השאלות ע"י צירוף קובץ עם תשובות, או בהקלדת ישירות לתוך המבחן (או לאפשר את שני הדרכים). הבדיקה מבוצעת רק באופן ידני, ע"י הכלים הזמינים לבדיקת "מטלה" במוודל, הכוללים בין היתר מציג PDF (שגם ממיר קבצי WORD) שמאפשר כתיבת הערות על גבי הקובץ.

שלבי העבודה עם מטלה:
יצירת טופס הבחינה

אחרי שיצרנו את הבחינה בפורמט של מטלה, והגדרנו את המאפיינים הבסיסיים של הבחינה, הגיעה העת לצרף את השאלות עצמן, ולקבוע כיצד הסטודנטים יענו עליהן. את השאלות ניתן לצרף באחת משתי הדרכים הבאות, או שילוב שלהן:

  1. כתיבת השאלות בגוף הבחינה
  2. צירוף קובץ עם שאלות הבחינה, שיפתח בחלון נפרד.

כך או כך, כדי לצרף את השאלות לבחינה עלינו לגשת למסך עריכת השאלות בבחינה מתפריט ניהול הבחינה או מהדף הראשי של הבחינה (אם זו הפעם הראשונה):


השלב הראשון בדף עריכת השאלות בבחינה הוא צירוף השאלות. כל השאלות צריכות להופיע בחלק הגדרות כלליות במיקום המיועד לתוכן השאלה. תוכלו להשתמש בעורך הטקסט המעוצב בשביל לכתוב את השאלות ישירות לתוך מוודל, או להדביק אותן ממקור אחר (חשוב לבדוק במקרים כאלה שההדבקה עברה יפה, והטקסט לא השתבש).


אם תרצו לצרף קובץ עם טופס הבחינה במקום לכתוב את השאלות ישירות לתוך מוודל, מומלץ לפעול לפי השלבים הבאים:

  1. בעורך הטקסט בחלונית תוכן השאלה, פתחו את שורת הכפתורים השניה ע"י לחיצה על הסתרת/הצגת כפתורים מתקדמים 1.
  2. לחצו על הכפתור ניהול קבצים 2.
  3. יפתח חלון המאפשר גרירת קובץ פנימה, גררו את הקובץ לתוך החלון, וסגרו את החלון.
  4. כתבו טקסט כלשהו בחלונית תוכן השאלה שיהווה קישור לפתיחת הקובץ 3, או מוטב מכך, הדביקו תמונה של סמליל הקובץ שהוספתם. תוכלו להשתמש למשל בתמונות אלו לשם כך:
      
  5. סמנו את הטקסט ו/או הסמליל שהוספתם ולחצו על קישור בשביל להוסיף קישור לקובץ 4.
  6. בחלון שיפתח סמנו את ה-☑ ליד האפשרות פתיחה בחלון חדש.
  7. לחצו על עיון במאגרים, ובלשוניות שבצד ימין בחרו את קבצים משובצים (מוטמעים).
  8. לחצו את הקובץ שהעלתם בסעיף 3 לעיל, ובחלון שיופיע לחצו על בחירת קובץ זה.

הקובץ שנבחר יתווסף כקישור בעורך הטקסט, שלחיצה עליו תפתח או תוריד את הקובץ (תלוי אם הדפדפן שלנו מסוגל להציג קובץ כזה):


מומלץ לשמור את השינויים בכפתור שבתחתית הדף בטרם ממשיכים הלאה

לאחר שצרפנו את טופס הבחינה באחת מהדרכים, נגדיר כיצד הסטודנטים יענו עליה בחלק אפשרות תגובה. חלק זה כולל מספר הגדרות, הראשונות מתייחסות לאפשרות לכתוב טקסט מקוון והאחרונות מתייחסות לצירוף קבצים לתשובה. נסקור אותן לפי הסדר:

  1. תסדיר תגובות (התלמידים) - מומלץ להשאיר הגדרה זו על האפשרות "עורך תוכן מעוצב". אם מעוניינים שהסטודנטים ידביקו תמונות בגוף השאלה, יש לבחור "עורך תוכן מעוצב (כולל קבצים מצורפים)", אבל אפשר גם לאפשר צירוף קבצים בהגדרות להלן (שלא יופיעו בתוך הטקסט).
  2. טקסט נדרש - הגדרה זו קובעת הם ניתן להגיש את השאלה ללא הקלדת טקסט בכלל. חשוב לציין, כי בכל מקרה ניתן להגיש את הבחינה בסופו של דבר. אבל, אם קבענו את האפשרות הזו ל"נדרש מהסטודנט לכתוב טקסט", והסטודנט לא כתב שום דבר בחלונית הטקסט, אז בסיכום הבחינה הוא יראה חיווי שהתשובה לא הושלמה, אפילו אם בפועל צרף קובץ עם התשובות.
  3. גודל תיבת קלט - גודל החלונית לכתיבת התשובות. לאפשרות זו משמעות עיצובית בלבד, כיוון שבכל מקרה ניתן להגדיל או להקטין את החלונית, והיא לא אוכפת בשום צורה הגבלה על כמות הטקסט שיכתב.
    כדאי לדעת! אם מעוניינים להגביל את התשובה למספר מילים מסוים, אמנם אין דרך לאכוף זאת אך אפשר לציין זאת בבירור בהנחיות, ולסטודנטים יש אפשרות לבדוק בכל רגע כמה מילים הם כתבו באמצעות לחיצה על כפתור ספירת המילים בעורך הטקסט. בנוסף, ניתן לקבל את מספר המילים בתשובה באופן אוטומטי בעת הבדיקה (ראו בהמשך), לזיהוי מהיר של חריגה ממכסת המילים המותרת.
  4. מספר קבצים מצורפים - כמה קבצים מותר לצרף? אם נקבע על "לא", לא תהיה אפשרות לצרף אף קובץ.
  5. נדרש צירוף קבצים - כמה קבצים חובה לצרף? אם נקבע על "צירוף קבצים אפשרי" הסטודנט יוכל לבחור אם לצרף קבצים לתשובה שלו. אם נבחר במספר (1-3) אז סטודנט שלא יצרף את המספר הדרוש יקבל חיווי בסיכום הבחינה שהתשובה לא הושלמה, אפילו אם בפועל הוא ענה על כל התשובות בקובץ שצרף או בטקסט המקוון. בכל מקרה הוא יוכל להגיש את הבחינה.
  6. Accepted file types - אילו סוגי קבצים ניתן לצרף? השארת אפשרות זו ריקה תיתן לצרף כל קובץ. אם אנו רוצים להגביל את הקבצים שיצורפו, למשל, בשביל שניתן יהיה לבדוק אותם בעזרת עורך ה-PDF המובנה (שיודע להציג רק קבצי PDF ו- Word), עלינו לציין את סיומות הקבצים המותרות (מופרדות בפסיק) או לבחור אותן מהתפריט הנפתח בלחיצה על יש לבחור...


בחלק תבנית תגובה ניתן למלא טקסט מקדים שיופיע לסטודנט בחלון שבו הוא אמור לכתוב את התשובה. למשל, אם הוא נדרש למלא טבלה, אפשר ליצור את הטבלה במבנה הנדרש ולהשאיר לו רק את מלאכת המילוי.

כעת אפשר לשמור את השינויים, ולצפות בבחינה בתצוגה מקדימה דרך הכפתור בדף הראשי של הבחינה או מהאפשרות בתפריט הניהול שלה:


בדיקת המבחנים

לאחר שהבחינה הסתיימה יש להכין את הבחינה לבדיקה. בתהליך ההכנה תיוצר מטלה שתכיל את כל ההגשות של הסטודנטים, כך שיתאפשר לנו לבדוק אותן עם כל הכלים הזמינים באפשרות זו. כדי לבצע זאת יש ללחוץ על הכפתור הכנת הבחינה לבדיקה 1. אם הכל תקין, אחרי רגע או שניים נקבל הודעה שכל נסיונות המענה יוצאו בהצלחה למטלה, וכעת נוכל ללחוץ על הכפתור בדיקת בחינה 2 בשביל לעבור למטלה ולבדוק את ההגשות.


בשלב זה המשך העבודה באותו האופן שבו בודקים כל מטלה.
בסיום הבדיקה ניתן לחזור למסך הבחינה דרך הכפתור במופיע במטלה (בתמונה להלן), או דרך הדף הראשי של הקורס.


כעת עלינו להעביר את הציונים והמשובים חזרה על הבחינה ע"י לחיצה על הכפתור שמירת ציונים 3.

שימו לב! ביצוע שמירת ציונים מוחק כל ציון או משוב קיים בבחינה ומחליף אותו בזה שמופיע במטלה. מומלץ לבצע זאת רק כאשר סיימתם לבדוק את כל ההגשות.

פרסום הציונים

כדי לאפשר לסטודנטים לראות את המבחנים הבדוקים, נחזור לדף ההגדרות של הבחינה ונשנה את ההגדרה שחרור מחברות הבחינה לצפיה לסטודנטים ל"כן" (שימו לב שהבחינה צריכה להיות פעילה בשביל שניתן יהיה לצפות במחברות):


בהצלחה!

בדיקת תקינות הבחינה

הדרך המהימנה ביותר לבדוק את תקינות המבחן על כל חלקיו היא באמצעות משתמש בדיקה. משתמש הבדיקה למעשה מתפקד כסטודנט פקטיבי, ומאפשר לנו לחוות את המבחן באופן זהה לזה שבו הסטודנט יראה אותו. בדיקה באופן הזה חשובה הן בשביל לבדוק שהשאלות עובדות כיאות, והן בשביל לבדוק שהבחינה המוגשת בסופו של דבר תואמת את צפיותינו, למשל, בכל הנוגע לבדיקה ידנית של חלקים מהמבחן.

שלבי העבודה עם משתמש בדיקה:
הוספת משתמש בדיקה לקורס 

כדי להתחיל להשתמש במשתמשי בדיקה יש ראשית לצרף אותם לקורס כסטודנטים (גם אם כברצרפנו אותם במוודל הרגיל) ואח"כ לקבוע להם קוד כניסה לקורס. מתחילים בדיוק כפי שמצרפים כל סטודנט אחר באופן ידני:

  1. ניגשים למסך המשתתפים
  2. לוחצים על שיוך משתמשים לתפקיד בקורס
  3. מוודאים שהתפקיד המופיע בחלונית העליונה 1 הוא Student
  4. בתיבת החיפוש כותבים "101" 2 ולוחצים על חיפוש 3
  5. תופיע רשימה של משתמשים, כאשר הראשון מביניהם הוא 101. לוחצים על הכפתור שיוך לתפקיד 4 שמופיע לידו
  6. (אם יש צורך במשתמשי בדיקה נוספים, אפשר להגדיר עד חמישה עם חיפוש המספרים 101-105).
  7. לוחצים על סיום שיוך המשתמשים לתפקיד בקורס 5.


שימו לב! למשתמש בדיקה 101 מוגדרת הארכת זמן מערכתית של 50%. על פי רוב, השימוש במשתמשים אלו לא נועד לבדיקת מגבלות הזמן של הבחינה ולא אמור לשנות. אם רוצים לבדוק את השפעת הארכת הזמן תוספת זו היא שימושית, אך עשויה לבלבל אם במקרה רוצים לבדוק את הבחינה דווקא עם משתמש עם הגבלת זמן רגילה. במקרה כזה יש להשתמש באחד המשתמשים האחרים(102-105).

כעת עלינו לקבוע קוד כניסה לקורס שיאפשר רק לנו להיכנס לקורס באמצעות משתמש הבדיקה (סיסמת ההתחברות למוודל של משתמשי הבדיקה ידועה לכולם ולכן נדרשת סיסמה נוספת כדי למנוע כניסה לא רצויה לקורס שלנו). לשם כך ניגש לדף הגדרות הקורס, ובחלק משתמשי בדיקה נכתוב קוד כלשהו שישמש כקוד כניסה 1 ונשמור את השינויים 2:



זהו! מעתה יש לכם בקורס משתמש(ים) חדש שתוכלו לבדוק איתו את הבחינות בקורס. על פעולה זו יש לחזור רק פעם אחת בכל קורס, המשתמשים ישארו רשומים עד שתחליטו להסיר אותם.

הגבלת הבחינה למשתמשי בדיקה

משתמש הבדיקה שהוספנו לקורס מתפקד בדיוק כמו כל סטודנט אחר. משמעות הדבר היא שאם נפתח את הבחינה באופן שהוא יכול לגשת אליה היא תהיה פתוחה למעשה לכל סטודנט שרשום לקורס. זה מצב לא רצוי כמובן, וכדי למנוע אותו נגביל את הגישה לבחינה רק למשתמשי הבדיקה. אפשר להגביל את הגישה בכל מיני דרכים, אך כאן תוצג הדרך הנוחה ביותר לשימוש חוזר, כך שלא תצטרכו להתעסק בהגבלה יותר מפעמיים - ביצירת ההגבלה, ובהסרתה לאחר שהשלמתם את הבדיקות.

כדי להגביל את הבחינה רק למשתמשי הבדיקה עלינו ליצור קבוצה שתכיל אותם ולהגביל את הגישה למבחן לקבוצה זו. יצירת קבוצת משתתפים מבוצעת ממסך הקבוצות בתפריט הניהול של הקורס:

  1. נלחץ על הכפתור יצירת קבוצה 1.
  2. במסך שיפתח ניתן לקבוצה שם ונשמור את השינויים (בכפתור הכחול למטה).
  3. כשנחזור למסך הקבוצות נבחר את הקבוצה שזה עתה יצרנו 2.
  4. נלחץ על הכפתור הוספת הסרת משתתפים מקבוצה.


יפתח לנו מסך הוספת המשתתפים ונוכל להוסיף את משתמשי הבדיקה ע"י בחירתם מהרשימה "משתמשים זמינים" 1 (יש להחזיק את המקש Ctrl לחוץ לבחירה של מספר משתתפים) ולחיצה על הוספה 2. כל המשתמשים שהוספנו יופיעו כעת ברשימה "חברי הקבוצה" 3 (ויגרעו מרשימת המשתתפים הזמינים). כשנסיים מלחץ על הכפתור חזרה לקבוצות 4.



כעת ניגש לדף ההגדרות של הבחינה שלנו, לחלק הגדרות בחינה ממוחשבת, נלחץ על הגדרות נוספות... בתחתית החלק הזה 1, ותופיע לנו אפשרות חדשה הגבל לקבוצות הבאות. נבחר מתוך הרשימה את קבוצת הבדיקה שלנו 2, ונשמור את השינויים.


בדיקת תקינות הבחינה 

כעת אפשר לשנות את תזמון הבחינה וכן כל הגדרה אחרת בשביל להפוך את המבחן פעיל וזמין לבדיקה ולהתחבר עם משתמש הבדיקה בשביל לנסות אותו. כדי להתחבר מומלץ לפתוח דפדפן נפרד (או חלון גלישה בסתר ע"י לחיצה על Ctrl+Shift+N) ולגלוש לכתובת של מוודל EXAM.

  • בשם המשתמש נקליד test1 עבור 101 (או test2 - test5, עבור 102-05 בהתאמה, לפי מי שרשמנו לקורס).
  • בסיסמה נקליד את התו נקודה .
  • נלחץ על התחברות.



אם הגדרנו הכל כמו שצריך והבחינה באמת זמינה עכשיו יופיע מסך שמבקש להכניס את קוד הכניסה לקורס שלנו שקבענו לעיל, ואחריו שנכניס אותו נעבור לבחינה:


שימו לב! אחרי שהגשנו את בחינה פעם אחת עם משתמש בדיקה לא ניתן לבצע אותה שוב מבלי למחוק את נסיון המענה מתוך טבלת התוצאות. אם לא נעשה זאת, בנסיון ההתחברות הבא תופיע לנו הודעה שכבר סיימנו את הבחינה בקורס.

חשוב לזכור! לאחר שסיימנו לבדוק את הבחינה יש להחזיר את התזמון שלה למועד המקורי ולהסיר את ההגבלות שקבענו, כדי שהסטודנטים בקורס יוכלו לבצע אותה ביום הבחינה.

תקשורת עם הסטודנטים במהלך המבחן

כדי לאפשר תקשורת בין המרצה לסטודנטים במהלך בחינות המבוצעות מהבית, ללא צורך לפתוח ערוץ בזום לטובת הענין, פותחו שלושה רכיבים נוספים. הראשון הוא משבצת ההודעות, המאפשרת לשלוח הודעות לכלל הסטודנטים, השני הוא משבצת צ'אט עם הנבחן, שרק הנבחן וסגל ההוראה בקורס רואים, וכך הוא יכול לשלוח שאלות על הבחינה באופן פרטי, והשלישי הוא אפשרות להודיע הודעה על שאלה מסוימת ישירות, אם יש איתה בעיה.

הפעלה ותפעול בזמן הבחינה

הפעלת האפשרות לצ'אט מתבצעת מהחלק הגדרות בחינה ממוחשבת בדף הגדרות הבוחן:

אצל סגל ההוראה בקורס יופיעו כל הודעות והצ'אטים מרוכזים בדף אחד שהגישה אליו היא מבלוק הניהול תחת הודעות/צ'אטים, והוא יוכל לפרסם הודעות 1 ולענות לכל סטודנט בנפרד 2. בנוסף, ניתן לראות את נסיון המענה של הסטודנט באופן מיידי 3 אם דרושה הבהרה בנוגע להודעה ממנו. כדי להקל על תיאום הטיפול בפניות מהסטודנטים בקורסים בהם סגל ההוראה מונה יותר מאדם אחד, ניתן לסנן את ההודעות לפי קבוצות 4 (אם לא הוגדרו קבוצות בקורס תחילה יש להגדיר אותן) וכך לחלק את העבודה באופן מתואם בין חברי הסגל:


שימו לב! הדף הודעות/צ'אטים אינו מתעדכן אוטומטית בפניות חדשות מסטודנטים. יש לרענן את הדף כל זמן מה כדי לראות אם הגיעו פניות חדשות שלא נענו.

הודעות

משבצת ההודעות מופיעה מתחת לשעון הבחינה, ואם מפורסמות הודעות מטעם סגל ההוראה בקורס הן מופיעות בה אחת מתחת לשניה. כדי לבדוק אם פורסמו הודעות חדשות יש ללחוץ על הכפתור רענון (כמו כן, בכל מעבר עמוד בבחינה הרענון מבוצע אוטומטית). אם כפתור הרענון לא נלחץ במשך 5 דק', ובמהלכן נשלחה הודעה כלשהי, הוא ישנה את צבעו לאדום ולחיצה עליו תציג את ההודעות שהתקבלו:


צ'אט פרטי עם סגל הקורס

משבצת הצ'אט, אם הופעל, תופיע בצד הבחינה, מתחת לאזור הניווט, שעון הבחינה ומשבצת ההודעות. תחילה מופיעה שם רק תיבה לכתיבת הערה, ובהמשך כל ההערות שהסטודנט כותב והתגובות שקיבל יופיעו מעליה 1. כדי לבדוק אם הגיעה תגובה מסגל ההוראה של הקורס, יש ללחוץ על הכפתור רענון (כמו כן, בכל מעבר עמוד בבחינה הרענון מבוצע אוטומטית). אם כפתור הרענון לא נלחץ במשך 5 דק', ובמהלכן נשלחה הודעה כלשהי, הוא ישנה את צבעו לאדום 2, ולחיצה עליו תציג את ההודעה שהתקבלה 3:


הודעה על שאלה ספציפית

לפעמים קורה שיש צורך להודיע הודעה לכלל הנבחנים בנוגע לשאלה מסוימת, אם נניח נפלה בה טעות, או שצריך להבהיר משהו לגביה. במקרה כזה ניתן להשתמש באפשרות להוספת הודעה בזמן אמת בנוגע לשאלה ספציפית. כדי לעשות זאת נכנסים למסך עריכת השאלה, לוחצים על "הגדרות נוספות..." בתחתית החלק הגדרות כלליות, כדי להציג את השדה Alert text, ובתיבה שלידו כותבים את תוכן ההודעה:


ההודעה תופיע לכל הסטודנטים שהשאלה הזו מופיעה אצלם בבחינה (מיד לאחר רענון של הדף) מעל גוף השאלה 1, ואינדיקציה לכך שנוספה הודעה תופיע בבלוק הניווט של הבוחן על המספר של השאלה 2:


הארכות זמן

כל מבחן המבוצע בסביבת הבחינות נמשך שעות ספורות בלבד. במבחנים מסוג זה קורה לפעמים שנדרשת הארכה של משך הבחינה לכל הסטודנטים כאשר מתברר שהזמן שהוקצב מראש עלול לא להספיק, או כאשר תקלות טכניות שונות גרמו לעיכובים במבחן. בנוסף, ישנם מגוון לקויות למידה המתבטאות באישור לתוספת זמן פרטנית לסטודנטים הזכאים לכך, וגם תוספת זו יש להביא בחשבון במבחנים המוגבלים בזמן (שאינו עולה על שעות). מדריך זה יסקור את הדרכים השונות לטפל בהארכות הזמן גורפות ופרטניות, לפני ובזמן הבחינה.

שימו לב! מדריך זה אינו מהווה תחליף לתקנון האקדמי "נהלי הוראה ולימודים" או לכל תקנון אחר של פקולטה או יחידה אקדמית אחרת. מטרת המדריך היא להסביר כיצד ניתן לבצע פעולות מסוימות הקשורות בהארכת זמן, אך בשום אופן הוא אינו קובע מה מותר לבצע בהקשר ספציפי. ההחלטה על כל שינוי גורף או פרטני בנהלי הבחינה ממה שמופיע על טופס הבחינה שמורה אך ורק לסגל ההוראה של הקורס תוך שמירה על התקנון האקדמי.

במדריך זה:
  • הארכה לסטודנט
מידע כללי

לפני הכל חשוב לדעת, שכל שינוי המבוצע בתזמון המבחן לפני שהוא הוגש, משפיע מיידית על סטודנטים שעדיין מבצעים את הבחינה (והשינוי רלוונטי להם). בין אם מדובר בהארכה גורפת של הגבלת הזמן לכלל הנבחנים, או בתוספת זמן פרטנית לקבוצה או סטודנט מסוים - כל זמן שהמבחן לא הוגש הטיימר של הבחינה יתעדכן מיד עם הרענון הבא בזמן שנותר לבחינה לאחר העדכון.

כדאי לדעת! הטיימר המציג לנבחן את הזמן שנותר מתעדכן אוטומטית בכל 10 דקות בזמן שנותר לבחינה, וכן בדיוק 5 דקות ו-2 דקות לפני סיום הזמן. בכל עת ניתן גם ללחוץ על כפתור הרענון שליד השעון בשביל לרענן אותו מיידית ולוודא שהזמן המוצג מעודכן.

כפי שנאמר בחלק על תזמון הבחינה, כל תוספות הזמן המאושרות לסטודנטים במערכות האוניברסיטה מוזנות אוטומטית לסביבת הבחינות וניתנות להם ללא צורך בשום התערבות או תזמון מיוחד. כל הארכות הזמן, הן ה-25% והן ה-50%, אמורות להיות מעודכנות במערכת. עם זאת קורה לא אחת שסטודנטים טוענים שהם זכאים להארכה אבל זו לא מעודכנת במערכת – לסטודנטים אלו ניתן לתת הארכת זמן פרטנית באופן שיפורט בהמשך (אם הציגו אישורים מתאימים).

כל סטודנט שזכאי להארכת זמן יופיע ברשימת המשתתפים עם מספר אדום קטן על יד תעודת הזהות שלו, בהתאם להארכת הזמן שניתנה לו. למשל, אם הוא זכאי לתוספת של 25% לזמן הבחינה, יופיע המספר 25 (בכתב עילי באדום) ליד תעודת הזהות שלו בכל מקום באתר:

הדרך המהירה והטובה ביותר לקבל תמונת מצב מדויקת על הגבלת הזמן בפועל של הנבחנים עבור בחינה מסוימת, היא ע"י גישה לדף תוצאות > ציונים המציג פירוט של הנבחנים והגבלת הזמן שלהם. אם אנו מעוניינים לצפות במידע לפני תחילת הבחינה, עלינו ראשית לשנות את המסנן בראש הדף ל"משתמשים רשומים שלא הגישו את הבוחן":

ובעמודה "הגבלת זמן" בטבלה שמופיעה בהמשך הדף נוכל לראות את הגבלת הזמן המעודכנת לכל סטודנט:

הדף הנ"ל מציג כברירת מחדל את כל הסטודנטים שהתחילו את הבחינה, ולכן לאחר שהבחינה החלה יוצגו כל הסטודנטים שכרגע מבצעים את הבחינה, או שכבר סיימו אותה ללא שום צורך בהגדרה של המסנן. כלומר, סביר להניח שלא תצטרכו לשנות דבר בהגדרות הצגת הדף, ורק לאתר את הסטודנט הרצוי ברשימה.

הארכה גורפת

אם עולה הצורך תוך כדי הבחינה להאריך את הגבלת הזמן לכל הסטודנטים, ניתן לעשות זאת פשוט ע"י שינוי הגדרות תזמון הבחינה. כל שינוי בהגדרות התזמון ישפיע באופן מיידי, וישתקף בשעון המוצג לסטודנטים מיד עם הרענון הבא שלו.

סטודנטים הזכאים להארכת זמן, יקבלו את התוספת המגיעה להם בהתאם להגבלת הזמן הכללית החדשה.

במידה ומעוניינים לאפשר לכל סטודנטים שכבר הגישו את המבחן לחזור אליו ולהמשיך בזמן שנותר, צריך לאפשר להם לבטל את ההגשות שלהם. דבר זה מבוצע מדף הגדרות הבחינה, בחלק Reopen attempts. את האפשרות התר לסטודנטים לפתוח מחדש את נסיונות ההגשה יש לשנות ל"כן":


שימו לב! אין צורך להשתמש באפשרות זו עבור הארכה שניתנה לסטודנטים בודדים, אלא רק במקרה של הארכה כוללת או הארכה לקבוצה שלמה, ורק אם גם מי שהגיש כבר את הבחינה רשאי לחזור ולהמשיך אותה בזמן שנותר.

הארכה לסטודנט

כל הגדרה או עקיפה פרטנית לסטודנט עוקפת כל הגדרה ברמה אחרת (קבוצה, בחינה וכו'). כלומר, אם ישנן התאמות מיוחדות שנקבעו כבר לאותו סטודנט, ומעוניינים להוסיף עליהן, יש להביא אותן בחשבון בזמן שקובעים את ההגדרה ברמה הפרטנית כיוון שכל שינוי שיסתור הגדרה קיימת יהיה בתוקף במקומה.

לפני הבחינה

כדי לתת מראש הארכת זמן לסטודנט עלינו לגשת לדף הגדרות משתמש מותאמות של הבחינה המדוברת, ולחפש שם את הסטודנט ע"י הקלדה או חיפוש בתיבה הנפתחת:


משמצאנו אותו נבחר אותו, והוא יופיע מעל התיבה 1 (ניתן לבחור רק משתמש אחד בכל פעם, כדי לתת הארכה לקבוצה של סטודנטים ראו הארכה לקבוצה להלן). נלחץ על הכפתור הוספת הגדרות מותאמות למשתמש 2:


יופיע לנו מקטע מתוך דף הגדרות הבחינה המקורי, עם ההגדרות המקוריות, שכל שינוי שנבצע בהן ישמר רק עבור הסטודנט הזה. נתמקד במקרה הזה בחלק תזמון. כדי לתת הארכת זמן עלינו לשנות (למשל) את שדה הגבלת זמן:


לדוגמה, אם הבחינה אמורה להימשך שעתיים ואנחנו רוצים לתת הארכה של 25%, נכתוב את הערך 150 דקות עבור הגבלת הזמן, ונלחץ על הכפתור שמירה למטה. כעת תופיע טבלה שמסכמת את ההחרגות שבוצעו בבחינה הזו:


טבלה זו מפרטת מי הם הסטודנטים שקיבלו התאמות מיוחדות 1, מה אופי ההתאמה שקיבלו 2, וכן מאפשרת לערוך או למחוק 3 את ההתאמה שהוגדרה וגם לשכפל אותה לסטודנט אחר.

שימו לב! עקיפה של הגדרת הגבלת הזמן או סיום הבחינה באופן פרטני לסטודנט עוקפת גם את תוספות הזמן המיוחדות המאושרות לו (אם יש כאלה). במידה ומשתמשים באפשרות זו חשוב לשים לב להתחשב גם בתוספות זמן אחרות המאושרות לסטודנט.

במהלך או אחרי הבחינה

הדרך הפשוטה ביותר לתת הארכה פרטנית לסטודנט במהלך או עד שעה אחרי הבחינה היא מדף התוצאות המרכז את נסיונות המענה. בתחתית הדף, מתחת לטבלת הנסיונות ישנו כלי לנתינת הארכה אוטומטית לסטודנטים ספציפיים. כדי לתת הארכה, יש תחילה לסמן את נסיונות המענה הרצויים בתיבת הסימון ☑ המופיעה לידם בתחילת השורה בטבלה, ואז לגשת לחלק התחתון של הטבלה, למלא את משך ההארכה הדרוש 1 והסיבה למתן ההארכה 2 (חובה למלא סיבה למתן הארכת זמן) וללחוץ על הכפתור הארכת נסיונות המענה הנבחרים 3:

הארכת זמן באופן הזה פועלת כך:

  1. אם הגבלת הזמן המקורית למבחן לא תמה, או שטרם הגיע מועד סיום הבחינה, ההארכה תתוסף לזמן שנותר בפועל (לפי הגבלת הזמן או סיום הבחינה).
  2. אם הזמן המקורי שעמד לרשות הסטודנט כבר תם, ההארכה תתחיל להימדד כבר מעכשיו.
  3. בכל מקרה, אם הסטודנט כבר הגיש את הבחינה, הגשתו מבוטלת (אך לא נמחקת), והוא יכול לחזור לבצע את הבחינה (לאחר התחברות מחדש) מאותו מקום שהפסיק.

במצב עניינים רגיל, אין כאן שינוי מעקיפה בכל דרך אחרת - ההגדרות נכנסות לתוקפן באופן מיידי, וזמן הבחינה נמדד החל מהרגע בו הסטודנט התחיל אותה. אם נקבעה הגבלת זמן חדשה היא תתווסף למקורית, ואם נקבע זמן סיום חדש הוא יחליף את המקורי. 

אבל עקיפה דרך הכלי הזה עושה עוד שירות אחד - היא מחזירה את הבחינה למצב "לא מוגש" אם היא הוגשה כבר, כדי לאפשר לסטודנט שכבר הגיש לחזור ולהמשיך אותה. סטודנט שהגיש לפני שקיבל את ההארכה, כל הזמן שבו שהה מחוץ לבחינה נמדד כחלק מהזמן העומד לרשותו. כלומר, אם מתוך 30 הדקות שנוספו לו הוא היה 10 דקות מחוץ לבחינה הוא יוכל לנצל רק 20 דקות נוספות. אם הזמן המקורי של הבחינה כבר תם, אז ימדד לו זמן ההארכה מרגע נתינתה, ללא כל קשר למועד חזרתו לבחינה בפועל.

שימו לב! מתן הארכת זמן באופן זה עוקף גם את תוספות הזמן המיוחדות המאושרות לסטודנט (אם יש כאלה). במידה ומשתמשים באפשרות זו חשוב לשים לב להתחשב גם בתוספות זמן אחרות המאושרות לסטודנט.

כל תוספות הזמן שניתנות בדרך זו מופיעות בדף הגדרות משתמש מותאמות. לחיצה על כפתור העריכה בשורה של סטודנט ספציפי ברשימה המופיעה בדף זה תציג (בנוסף לאפשרויות ההתאמה האחרות) את ההיסטוריה של השינויים בהגדרות אלו שנעשו ע"י כל המשתמשים, בין אם הם מסגל הקורס או מהתמיכה הטכנית.

כדאי לדעת! כל הארכות הזמן שניתנות באופן ידני (שאינן אוטומטיות) ניתנות למבחן ספציפי. לא ניתן לתת הארכת זמן ידנית ברמת הקורס או ברמת המערכת. לשם כך על הסטודנט להסדיר את העניין מול המזכירות.

הארכה לקבוצה

כאשר צריך לשנות את הגדרות המבחן לקבוצה של סטודנטים, למשל בשל תקלה רוחבית מכל סוג שהוא, מומלץ להשתמש בהגדרות קבוצה מותאמות. כדי להשתמש בהגדרות אלה יש תחילה ליצור קבוצה (אם אין כבר אחת כזו), ואח"כ להיכנס לבחינה הרצויה ולקבוע את ההגדרות הנדרשות לאותה קבוצה.

יצירת קבוצה מתבצעת באופן הבא:

  1. בבלוק ניהול הקורס ניגשים לקבוצות.
  2. לוחצים על יצירת קבוצה.
  3. במסך ההגדרות שנפתח נותנים שם לקבוצה ושומרים בכפתור למטה.
  4. חוזרים למסך הקבוצות בוחרים את הקבוצה שיצרנו מהרשימה קבוצות ולוחצים על הוספת/הסרת משתתפים מהקבוצה מתחת לרשימה חברי הקבוצה שנבחרה.
  5. במסך שיופיע נבחר את הסטודנטים שיש לצרף לקבוצה מתוך הרשימה משתמשים זמינים ונלחץ על הוספה. הסטודנטים יתווספו לרשימת חברי הקבוצה. באותו האופן ניתן להסיר משתתפים מהקבוצה ע"י בחירתם מרשימת חברי הקבוצה ולחיצה על הכפתור הסרה.
  6. בסיום נלחץ על חזרה לקבוצות.

כדאי לדעת! בשביל להגביל את הגישה לבחינה לקבוצה מסוימת אין צורך להשתמש בהגדרות מותאמות, ניתן לעשות זאת ישירות מדף הגדרות הבחינה, ע"י שימוש באפשרות הגבל לקבוצות הבאות בחלק הגדרות בחינה ממוחשבת

כעת עלינו לקבוע אילו מהגדרות הקיימות לבחינה נעקוף עבור הקבוצה הזו. לשם כך ניגש לבחינה הרצויה ונבחר מתפריט הניהול שלה באפשרות הגדרות קבוצה מותאמות. נלחץ על הכפתור הוספת הגדרות מותאמות לקבוצה, ויוצג לנו מסך עם הגדרות הבוחן המקוריות (אלו שניתנות לעקיפה) שבו נדרש לציין אילו הגדרות אנחנו מעוניינים לעקוף:


בחלק העליון נבחר את הקבוצה שאנו מעוניינים להתאים לה הגדרות אחרות 1 (שמות הקבוצות בתמונה הם לצורך הדגמה בלבד) ומתחת נשנה את ההגדרות הנדרשות 2 (בדוגמה לעיל זמן תחילת הבחינה מאוחר יותר מההגדרה בבחינה הרגילה). לסיום נלחץ על שמירה בחלקו התחתון של הדף.

תופיע טבלה המסכמת את השינוי שביצענו:


טבלה זו מפרטת את הקבוצות שקיבלו התאמות מיוחדות 1, מה אופי ההתאמה שקיבלו 2, וכן מאפשרת לערוך או למחוק 3 את ההתאמה שהוגדרה וגם לשכפל אותה לקבוצה אחרת.

חשוב לזכור! הגדרות שניתנו ברמת הקבוצה אינן עוקפות זכאות להארכת זמן שמוגדרת במערכת. אם נקבע שלקבוצה מסוימת יש תוספת זמן של 20 דקות, אז כל מי שבקבוצה הזו וזכאי ל-25% תוספת זמן יקבל 5 דקות נוספות (סה"כ 25 דקות).

יבוא ציונים מ-EXAM למוּדל הרגיל

ניתן ליבא את כל ציוני הבחינה באופן אוטומטי מתוך סביבת הבחינות אל אתר הקורס הרגיל.

שימו לב! הבחינה חייבת להיות מסומנת כפעילה בסביבת הבחינות בשביל לאפשר ייבוא של ציונים למוודל הרגיל.

כדי לעשות זאת ניגש לגליון הציונים באתר הקורס במוּדל ( בלוק ניהול > הגדרות חישוב ציונים), ושם נבחר בלשונית יבוא, ותחתיה בלשונית EXAM moodle. נבחר את הבחנים שאת הציונים שלהם אנחנו מעוניינים ליבא, ונלחץ על יבא ציונים:


כל בוחן שנייבא יהפוך ל"פריט ציון ידני" באתר הקורס, ונוכל לזהות אותו ע"י סימון של כוכב () ליד שמו.


מדריך התקנה והפעלה ל-Safe Exam Browser

התוכנה Safe Exam Browser (להלן SEB) היא דפדפן אינטרנט מאובטח, המאפשר גלישה לאתר אחד בלבד (סביבת הבחינות Exam Moodle), וחוסם כל שימוש אחר במחשב באותו הזמן, לרבות גלישה לאתרים אחרים, הפעלת תוכנות וגישה לקבצים שעל המחשב. כדי להשתמש בדפדפן יש להתקין את התוכנה, ואח"כ להפעיל קובץ מיוחד (להלן קובץ הפעלה) שיפתח אותה עם גישה לסביבת הבחינות.

אלו שלבי ההכנה הדרושים על מנת להפעיל את הדפדפן במחשב הביתי:

את כל השלבים הללו יש לבצע פעם אחת בלבד. אין צורך לחזור עליהם לפני כל מבחן.

שלב א: התקנת התוכנה
Windows

ראשית, אם יש לכם כבר SEB מותקן על המחשב שאינו מגרסה 3.1, הסירו אותו.
הורידו את קובץ ההתקנה. הפעילו אותו, ולחצו על Next והסכימו לכל ברירות המחדל, עד שתגיעו לכפתור Finish.


MacOS

מומלץ מאוד ליצור משתמש חדש ולעבור אליו לפני שממשיכים לשלבים הבאים.
עושים זאת על ידי לחיצה על סימן התפוח שמצד שמאל למעלה, ומשם:

System Preference > Users & Group  >  Click the lock to make changes

לחיצה על + ליצירת יוזר חדש, ולבסוף מעבר ליוזר החדש על ידי לחיצה על שם המשתמש שמופיע במסך הראשי למעלה.

הורידו את תוכנת SEB והעבירו אותה ל-Applications במחשב

כעת הדפדפן מותקן על המחשב שלכם. אם תפעילו אותו הוא יעלה עם הגדרות ברירת המחדל שלו, שמציגות את אתר הבית ומסכי העזרה של הדפדפן. מטרת השלב הבא היא לשנות את ההגדרות האלה, כך שהדפדפן ינווט אל סביבת הבחינות EXAM moodle.

שלב ב: התקנת קובץ הגדרות

בשלב זה עלינו להוריד את קובץ ההגדרות המתאים למערכת ההפעלה שלנו:

קובץ הגדרות ל-Windows

קובץ הגדרות ל-MacOS

שימו לב! אל תפעילו את הקובץ שירד לפני שקראתם עד הסוף את המדריך הזה.

נפעיל את הקובץ (לחיצה כפולה), הדפדפן יפתח ותופיע ההודעה:

SEB Re-Configured

New settings have been saved, they will be used when you start SEB next time again.
Do you want to start working with SEB or quit for now?


בחרו באפשרות No.

כעת, תוכנת SEB אצלכם מוגדרת כך שתיכנס לסביבת הבחינות Exam Moodle. בכל פעם שתפעילו את הדפדפן המאובטח מרשימת התוכנות, הוא יעלה עם ההגדרות האלה.

בדיקת תקינות

את בדיקת התקינות נערוך בשתי רמות. ראשית נבדוק שהדפדפן עובד, ואח"כ נבדוק שניתן לגשת באמצעותו לבחינה.

לפני שתתחילו בבדיקות האלה חשוב לדעת שני דברים:

  1. שמרו את כל הקבצים הפתוחים אצלכם על המחשב, וסגרו כל תוכנה לא הכרחית. במיוחד יש לכבות תוכנות השתלטות מרחוק כמו Teamviewer כדי שלא ירוצו ברקע.
  2. במידה וההפעלה לא עבדה כמצופה ולא מופיע לכם הכפתור Quit SEB, יש לבצע כיבוי מאולץ של המחשב ע"י לחיצה ארוכה (~7 שניות) על כפתור ההפעלה שלו.

כדי לבדוק אם הדפדפן הוגדר נכון, נפעיל אותו מרשימת התוכנות, ונבדוק אם מופיע מולנו המסך הבא:


אם כן, נזין שם משתמש וסיסמה ונראה שאנחנו אכן מחוברים למערכת הבחינות.

שימו לב, אם המסך לעיל מופיע באופן הבא:


עם הודעה בצבע אדום משמאל, והקישור Try to quit SEB במקום Quit SEB, סימן שהדפדפן שלכם לא הוגדר נכון. עברו לחלק פתרון בעיות שבסוף המדריך.


במידה והכל תקין עד כאן, הגיע הזמן לנסות לגשת לבחינה.

בשביל זה יש ליצור בחינת נסיון בלחיצה כאן, ולאחר הזדהות תופיע ההודעה הבאה:


נפעיל שוב את הדפדפן המאובטח (אל תשכחו לשמור קבצים) והפעם אחרי ההזדהות נגיע מיד לבחינת הנסיון שיצרנו:


ננסה לענות עליה, ולאחר שנגיש אותה ונתנתק מהמערכת נחזור לדף הכניסה ונוכל ללחוץ על הקישור Quit SEB שמופיע למטה מימין. זה יסגור את הדפדפן.

זהו! אתם מוכנים לבחינה, כלומר, מבחינה טכנית. עכשיו רק נשאר ללמוד.

ביום הבחינה בזמן המיועד, עליכם להפעיל את הדפדפן SEB, להזדהות, והבחינה תתחיל.

בהצלחה!


פתרון בעיות
  • אני מורה, הפעלתי מבחן בדיקה, וכעת אני לא יכול לגשת לקורס שלי ב-Exam Moodle
    יש ללחוץ כאן כדי למחוק את כל מבחני הבדיקה.
  • כאשר אני מפעיל את קובץ ההגדרות ב-windows אני מקבל הודעה "SEB Installation is corrupted" או שהקישור Quit SEB לא מופיע
    יש להסיר (Uninstall) את האנטיווירוס שמותקן במחשב. עצירה זמנית שלו לא תעזור.
  • אני לא מצליח להסיר התקנה קודמת של SEB
    יש למחוק את כל הקבצים במיקומים הבאים:
    C:\Program Files(x86)\SafeExamBrowser\SebWindowsBrowser C:\Users\%username%\AppData\Roaming\SafeExamBrowser C:\Users\%username%\AppData\Local\eqsoft\seb
    C:\Program Files (x86)\ETH Zuerich\SEB Windows 1.8

צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי מחשוב ו/או למרכז התמיכה של אגף המחשוב