הקורס-סיור למודי מוקדש לטרנספורמציה של הנראטיב הלאומי של ליטא במאה ה-20. לפני כמאה שנה זה היה אזור ספר, עני ולא מפותח, של שתי אימפריות ענקיות (רוסית וגרמנית) שבקושי הכירו בקיום הלאום הליטאי. עם הקמתה של ליטא העצמאית ב-1918 החל המאבק מול שכנים עוצמתיים (פולין, גרמניה, בריה"מ) שהסתיים רק עם התפרקות בריה"מ ב-1991. משם הייתה סלולה הדרך להפיכתה של מדינת לאום ליטאית לחברה במשפחת העמים האירופית. אך יד ביד עם תהליך בניית הממלכתיות המודרנית התהוותה בליטא הזהות הלאומית שהתמודדה עם נוכחות היסטורית של קבוצות אתניות אחרות (קודם כל, יהודים ופולנים). כל זה הופך את המודל הליטאי למקרה בוחן של תהליך הבניית הלאומיות המודרנית במרכז-מזרח אירופה במאה ה-20. במהלך הסיור נבקר בערים וילניוס וקאונס, נלמד על המורשת ההיסטורית הרב-גוונית שלהן (יהודית ולא יהודית). כמו כן, נגיע לעיירות של ליטא בעלות עבר היסטורי מרשים ונתחקה אחרי בניית הנראטיב הלאומי וגישות להצגת המורשת הרב-לאומית בליטא של היום.
הסיור יתבצע תוך שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת וילניוס.
תוצרי למידה: תלמידי הקורס יוכלו
- להיות בעלי הידע הבסיסי על היסטוריה ותרבות של ליטא.
- לדעת את התהליכים בהתפתחות הנרטיב ההיסטורי הלאומי בליטא.
- להכיר את מרכיבי המורשות ההיסטוריות האחרות (יהודית, פולנית, גרמנית ועוד) בעיצובה של הזהות ליטאית המודרנית.

The course- study trip focuses on the transformation historical narrative of Lithuania in the 20th century. Only a century ago, it was a relatively poor, undeveloped area - a frontier of two huge empires (Russian and German), both of which hardly recognized Lithuanians as an ethnic group. With the establishment of independent Lithuania in 1918, the struggle against its powerful neighbors (Poland, Germany and the USSR) commenced and it was completed only with the collapse of the USSR in 1991. From there, the way for Lithuanian national state to become a rightful member of the family of the European nations was paved. Simultaneously, the process of establishment of the modern statehood in Lithuania included the formation of the national identity that had to face the historical presence of other ethnic groups as well
(and first of all Jews and Poles). All this turns the Lithuanian model into an excellent case study of the processes of formation of the modern national states in Central-Eastern Europe in the 20th century. In the course of our tour, we will visit the cities of Vilnius and Kaunas and learn about their diverse (both Jewish and non-Jewish) historical heritage. We will also visit small Lithuanian towns and former shtetls with an impressive historical past. During the tour, we will trace the directions of shaping national narrative and multicultural perspective of the heritage representations in today's Lithuania.
The study tip will be implemented in cooperation with Vilnius University.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
- Acquire a basic knowledge on the history and culture of Lithuania.
- Recognize the processes of the development of the Lithuanian historical narrative.
- Recognize the components of other historical heritages (Jewish, Polish, German etc.) that are also shaping modern Lithuanian identity.