לימודי הגירה ותפוצות הם נושא מחקר בין-תחומי שזוכה לפופולריות רבה בשנים האחרונות בקרב חוקרות יחסים בינלאומיים, מדע המדינה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, היסטוריה, כלכלה, ספרות, בלשנות, לימודי תרבות, לימודי מגדר ועוד. לפופולריות הזאת יש סיבות דמוגרפיות, תרבותיות וכמובן פוליטיות. הגירה ותפוצות תופסות מקום מרכזי יותר ויותר בפוליטיקה העולמית. מספר המהגרות, העובדות הזרות החוקיות והלא-חוקיות והפליטוֹת בעולם הולך ועולה, לא רק בארצות העשירות והמפותחות אלא גם בדרום הגלובלי.

בהתאם לכך, במרבית המדינות בעולם פועלים כיום משרדים או ארגונים ממשלתיים שתפקידם לחזק את הקשרים בין המדינה לבין אלה שעזבו אותה. מצד אחד, מנהיגוֹת וממשלות מכירות יותר ויותר בתרומה של מהגרות לכלכלה, לחברה, לפוליטיקה ולתרבות של המדינות שאליהן בחרו להגר – וגם של המדינות שאותן הן בחרו לעזוב, באופן זמני או קבוע. מצד אחר, הולכים וגוברים הקולות שמציגים מהגרות ותפוצות כסכנה ביטחונית ואיום קיומי, וקוראים להגביל את ההגירה ואת זכויות המהגרות. ואם לא די בכך, עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה לטווח רחוק של המגיפה הגלובלית הנוכחית על מגמות ההגירה העולמית והיחס למהגרות במדינות שאליהן היגרו.

הקורס הזה נועד להעניק לסטודנטיות היכרות עם המושגים הבסיסיים, התיאוריות המרכזיות והוויכוחים העיקריים בתחומי חקר ההגירה והתפוצות. נדגיש במיוחד את ההיבטים הפוליטיים בחייהן ובפעילותן של מהגרות וקהילות תפוצה, כמו גם את מערכות היחסים שלהן עם אליטות, ממשלות, ארגונים והציבור הרחב במדינות המוצא שלהן, במדינות שבהן התיישבו ובזירה הבינלאומית.