שימושים מתקדמים ב-Zoom

לחצו על הכלים להלן כדי להציג הסבר על השימוש בהם:

שיתוף מצגת

כדי לשתף מצגת באופן מוצלח עלינו להקרין את המצגת בחלון, ולא במסך מלא. כך נוכל לעבור בקלות בין הצגת השקופיות לבין חלון המפגש בעת הצורך.

  1. ראשית, נפתח את קובץ המצגת. בלשונית Slide show נבחר באפשרות Set up slide show, ותחת Show type נבחר Browse by an individual. בשלב זה אפשר להתחיל כבר את הצגת השקופיות (הקשה על F5)
  2. כעת נעבור לחלון המפגש ולחץ על Share screen, ומתוך טבלת החלונות שתוצע לנו נבחר את החלון של תוכנת PowerPoint, ומלחץ על Share
  3. אם תרצו לשתף סרטונים או קבצי קול סמנו את תיבת הסימון Share Computer Sound
  4. בזמן הצגת שקופיות ניתן להשתמש בלי הציור על המסך על מנת להדגיש דברים. בחרו ב-Annotate מתוך סרגל הכלים העליון, והשתמשו בכלי הציור כפי שמודגם בהסבר על שיתוף לוח ציור
  5. בסיום לחצו על Stop Share מהתפריט העליון


שימוש ב-Zoom כתחליף ללוח

אם אתם מעוניינים לרשום או לצייר באופן חופשי (אולי גם בשיתוף עם הסטודנטים) על המסך, כדי ללוות את ההסבר לסטודנטים, ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בלוח לבן (Whiteboard).

  1. לחצו על Share Screen
  2. בחרו ב-Whiteboard ולחצו על Share
  3. כעת נפתח לוח לבן שמשותף עם הצופים ואתם יכולים לצייר עליו לפי הצורך
  4. בסיום פשוט סגרו את החלון והשיתוף יסתיים


בתוך לוח הציון תמצאו מגוון של כלי ציור וסימון לשימושכם:

  1. כתיבת טקסט
  2. ציור חופשי של קווים וצורות
  3. הוספת חותמות וחצים
  4. שימוש בציין לייזר
  5. מחיקה של סימונים ושליטה בתוכנות העפרון (צבע, עובי)
  6. ניקוי כולל של הלוח
  7. ועוד...


שימוש בסקרים

סקרים מאפשרים לנו להציג שאלות בחירה למשתתפים ולאסוף מהם את התשובות, ואז להציג את התפלגות הבחירות לכלל המשתתפים, בדיוק כמו שהדבר נעשה ע"י סקרים כיתתיים דוגמת ParticiPoll אשר מעודדים הוראה פעילה.

את שאלות הסקר ניתן לכתוב ולהכין מראש (מומלץ!) או תוך כדי הפגישה (לא יוסבר במדריך הזה, אבל מוסבר כאן), אבל חשוב לדעת שהן שייכות לפגישה ספציפית, ולא ניתן להשתמש בסקר מסוים לפני שצרפנו אותו לפגישה. כל סקר יכול לכלול שאלה אחת או יותר שיופיעו במקבץ לסטודנטים. ניתן לצרף מספר סקרים לפגישה אחת.

כפי שתוכלו לראות בהצצה חטופה בהמשך המדריך, יצירה ותפעול של סקר זהו תהליך המורכב ממספר שלבים, ולוקח קצת זמן ללמוד אותו. לכן, כדאי לדעת שבשביל שאלות פשוטות כמו כן/לא ישנה אפשרות לקבל משוב גרפי מהמשתתפים ללא כל שימוש בסקר. כדי להפעיל את האפשרות הזו עלינו לגשת להגדרות החשבון באתר של זום, לגלול מטה עד לאפשרות Nonverbal feedback, ולוודא שהיא מופעלת:


הפעלת האפשרות הזו תרחיב את אפשרויות החיווי של המשתתפים בפגישה (מעבר להרמת יד) במספר איקונים נוספים, וכאשר הם ישתמשו בהם, מספר המגיבים בכל איקון יופיע לכם מעל כפתור האיקון לסכימה מהירה של התגובות:


יצירת סקר

ראשית נלמד איך מוסיפים סקר באמצעות תבנית מוכנה מראש לפגישה מסוימת:

  1. ניכנס לרשימת הפגישות שלנו ברכיב זום במוּדל, ונבחר בפגישה הרצויה
  2. נגלול לתחתית מסך פרטי הפגישה, ונבחר בהורדת תבנית CSV

לחילופין, אתם יכולים פשוט להוריד את הקובץ מכאן.


אם במקרה אתם לא רואים את האפשרות ליצור סקרים בתחתית מסך הפירוט על הפגישה, גשו להגדרות החשבון באתר של זום, גללו מטה עד לאפשרות Polling, ובידקו שהיא מופעלת:


קובץ התבנית שהורדנו בנוי באופן הבא (נפתח בתוכנת Excel):


  1. העמודה הראשונה היא שם הסקר, השם שתבחרו יופיע לסטודנטים כשתפעילו את הסקר
  2. בעמודה השניה מפרטים את תוכן השאלות (בשונה ממוּדל, לשאלות אין "שם")
  3. בעמודה השלישית קובעים עבור כל שאלה אם ניתן לבחור תשובה אחת או יותר, בעמודה זו אפשר לרשום רק את המילים single או multiple.
  4. בעמודה הרביעית רושמים את כל אפשרויות הבחירה לכל שאלה

שימו לב שבין כל רמה היררכית אנחנו עוברים עמודה וכמו כן יורדים שורה - תוכן השאלה הראשונה בסקר נכתב שורה מתחת לשם הסקר, והאפשרויות לבחירה נרשמות שורה מתחת לשאלה עצמה. כמו כן חשוב לשמור על שורה ריקה כרווח בין שאלה לשאלה באותו הסקר. ניתן לרשום בעברית היכן שרוצים, למעט בכותרות העמודות (שבהן אסור לגעת בכלל) ובעמודה השלישית הקובעת את סוג השאלה.

אחרי שכתבנו את כל השאלות בקובץ נשמור אותו, ונשים לב שאנחנו לא משנים את הפורמט שלו מ-CSV ל-xlsx. שמירה פשוטה של הקובץ (ctrl+S) לא אמורה לשנות את הפורמט שלו. ניכנס לפגישה שבה אנחנו מעוניינים לצרף את הסקרים, נגלול לתחתית הדף (בדיוק היכן שהורדנו את התבנית) ונלחץ על הכפתור Import CSV. יפתח לנו חלון המבקש שנבחר את הקובץ ליבוא מהמחשב, ואחרי שנבחר ונאשר, נמתין כמה רגעים ונוכל לראות את פירוט הסקרים והשאלות מופיע באתר:


הפעלת סקר

כעת, משיש לכם סקר(ים) מוכנים ומצורפים לפגישה, אתם יכולים להתחיל את המפגש ולהפעיל בו את הסקרים. הנה תאור תמציתי של אופן הפעלת סקר במפגש:

  1. כדי להפעיל את הסקר לוחצים על הכפתור Polls בחלון הפגישה של Zoom, ובוחרים מתוך הרשימה את הסקר הרצוי (אם יש יותר מאחד)
  2. לוחצים על הכפתור Launch poll, והסקר, על כל השאלות בו, נשלח לכל הסטודנטים. בשלב זה המרצה רואה על המסך את הצטברות התשובות, וכן כמה זמן עבר מתחילת הסקר.
  3. בבוא העת, לוחצים על End poll, ולא ניתן יותר להשיב על הסקר. כעת יוצגו התוצאות על המסך של המרצה, והוא יוכל לבחור בין שיתוף של התוצאות עם הסטודנטים (Share results) לבין שליחה מחדש של אותו הסקר (Re-launch polling), או סגירה של החלון הסקר. את השיתוף ניתן להפסיק בכל עת ע"י לחיצה על הכפתור (Stop sharing).


חשוב לדעת! במשך כל הסקר, וגם לאחריו התשובות מתקבלות באופן אנונימי לחלוטין. לא ניתן במהלך השיעור לדעת מי ענה על הסקר או מה הוא ענה, רק את מספר המשיבים הכולל, ומספר הבוחרים בכל אפשרות. נתונים על זהות המשיבים ובחירתם ניתן לקבל רק זמן מה אחרי המפגש בדו"ח שמופק על הסקר.

חשוב לדעת! אם מחליטים לשלוח סקר מחדש (Re-launch polling), כל הנתונים הנוגעים להפעלה הראשונה של הסקר נמחקים ומוחלפים בנתוני הסקר החדש, גם בדוחות שניתן להפיק אחרי הפגישה. אם חשוב לכם לשמור את התוצאות של שני סקרים זהים עוקבים, כדאי לייצר אותם כסקרים נפרדים עם שאלות זהות.

הנה סרטון קצר המדגים את אופן ההפעלה של הסקר מנקודת מבטו של המרצה:


כיוון שהפעלת סקרים היא תהליך שדורש קצת מיומנות במעבר ובשליטה בחלונות של Zoom ובחלונות אחרים שפתוחים במחשב, כדאי מאד שלא לשתף מסך באופן מלא (בשביל להציג מצגת למשל) אלא לעשות זאת באופן ממוקד לחלון מסוים. כפי שמוסבר בלשונית שיתוף מצגת.

לפעמים לוקח מעט זמן לסקר להגיע לכל המשתתפים, וכן לתשובות שנבחרו להגיע אליכם. כדאי לברר אם כל המשתתפים קיבלו את השאלות ובחרו תשובה (אם הם רוצים) לפני שסוגרים את הסקר, כיוון שלא ניתן לפתוח אותו מחדש בלי למחוק את התוצאות.

חלוקה לחדרי מפגש (Breakout Rooms)

חדרי מפגש מאפשרים לנו לחלק את המשתתפים בשעור למפגשים נפרדים לדיון בקבוצות קטנות, ואז לאחד את המפגשים הללו חזרה אל המליאה (המפגש הראשי, שכולל את כל המשתתפים). בתור מנהלי המפגש, נוכל לקבץ את המשתתפים לקבוצות באופן אקראי או יזום, ונוכל לעבור בין חדרי המפגש כרצוננו.

הפיצול לחדרי מפגש מתבצע מהכפתור בתחתית חלון הפגישה:


אם אתם לא רואים את האפשרות לפצל לחדרי מפגש, גשו להגדרות החשבון באתר של זום, גללו למטה עד לאפשרות Breakout Room, ובידקו שהיא מופעלת:


את חלוקת המשתתפים לחדרי מפגש ניתן לבצע תוך כדי הפגישה, או להכין מראש ע"י שימוש בממשק באתר Zoom או בתבנית בקובץ CSV. בשביל להכין את החלוקה מראש, עלינו לנווט לפגישה הרלוונטית באתר של Zoom, ללחוץ על כפתור העריכה (Edit this meeting), לגלול למטה, לוודא שהאפשרויות הבאות מסומנות, ואז לבחור ב-Create Rooms או ב-Import CSV:



אם נבחר להעלות קובץ CSV, תבנית הקובץ לחלוקת המשתתפים נראית כך:


בעמודה הראשונה נמלא את שמות החדרים, ובעמודה השניה את כתובות הדוא"ל האוניברסיטאיות של המשתתפים. כדי לקבל רשימה נוחה להתחיל ממנה תוכלו לגשת לרשימת המשתתפים בקורס שלכם, ולהוריד אותה כקובץ CSV באופן הבא:



הנה סרטון קצר המדגים את אופן ההפעלה של חלוקה לחדרי מפגש מנקודת מבטו של המרצה:


חשוב לדעת:
  1. ניתן ליצור עד 50 חדרים בפגישה אחת
  2. כל האפשרויות הרגילות במפגש (כמו שיתוף מסך) יהיו זמינות בנפרד למשתתפים בכל חדר
  3. המשתתפים בחדר יכולים להזמין את מנהל המפגש לבקר בחדר שלהם (כדי לענות על שאלות, למשל)
  4. חובה לשתמש בתוכנות זום (ולא בגלישה דרך הדפדפן) בשביל להצטרף לחדר
  5. אם השתמשתם בהקצאה מראש לחדרי מפגש ומשתתף הצטרף למפגש אחרי שהפיצול לחדרים כבר בוצע, הוא לא יועבר אוטומטית לחדר שלו, ועליכם להעביר אותו ידנית.


הקלטת חדרי מפגש: ההקלטה לענן אינה מקליטה את המתרחש בחדרים (גם לא את החדר שמנהל המפגש נמצא בו), אלא רק את המפגש המרכזי. אם מקליטים למחשב, אז ההקלטה שומרת את המתרחש בחדר שבו מי שמקליט נמצא. לכן, אם רוצים להקליט את כל החדרים יש לאפשר למשתתפים להקליט את הפגישה למחשב האישי, ולמנות משתתף אחד בכל חדר שיקליט את הנעשה בו ואח"כ ישתף את ההקלטה עם מנהל המפגש.

למידע נוסף גשו למדריך הרשמי של Zoom


צריכים עזרה? לתמיכה יש לפנות למתאמי מחשוב ו/או למרכז התמיכה של אגף המחשוב

Last modified: Monday, 11 May 2020, 19:41